InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Het huisverbod; de oplossing tegen huiselijk geweld?

Het huisverbod; de oplossing tegen huiselijk geweld?

Het huisverbod is een juridisch beleidsinstrument dat kan worden ingezet om huiselijk geweld tegen te gaan of te voorkomen. Dit instrument bestaat nog niet heel lang, maar kent nu een wettelijke basis om gebruikt te worden bij zaken zijnde huiselijk geweld. Het huisverbod biedt uitkomsten voor zowel het slachtoffer als de dader van huiselijk geweld omdat een 'afkoelingsperiode' van tien dagen wordt ingevoerd, waarbij tevens een contactverbod geldt.

Wat is het huisverbod

Het (tijdelijk) huisverbod is ingevoerd om huiselijk geweld tegen te gaan of te voorkomen. Het huisverbod is een instrument dat inhoud dat de dader van huiselijk geweld uit zijn/haar woning wordt geweerd. Dit verbod kent een gemiddelde duur van tien dagen. Naast het feit dat de pleger van huiselijk geweld geweerd wordt uit zijn/haar woning, mag er geen contact worden opgenomen met familie en eventuele kinderen.

Het instrument tijdelijk huisverbod biedt de mogelijkheid voor de dader en het slachtoffer om af te koelen en na te denken over de kritieke situatie waarin het gezin zich verkeerd. Gedurende de afkoelingsperiode van tien dagen wordt het gezin in contact gebracht met verschillende hulpverleningsinstanties. Het huisverbod wordt niet alleen opgelegd bij huiselijk geweld, maar kan ook worden ingevoerd bij kindermishandeling of een vermoeden hiervan. Het huisverbod wordt in de vorm van een beschikking uitgereikt door de burgemeester of door de politie wanneer zij die bevoegdheid heeft gemandeerd.

De burgemeester kan afhankelijk van de situatie waarin het gezin zich verkeerd, het huisverbod verlengen tot maximaal vier weken. Wanneer iemand het huisverbod (tevens contactverbod) overtreedt, kan maximaal twee jaar gevangenisstraf worden opgelegd of een passende taakstraf. Ook wanneer het slachtoffer zelf contact opneemt met de dader, blijft de dader strafbaar wanner hij ingaat op dit contact. De uithuisgeplaatste kan in beroep gaan tegen de beschikking bij de bestuursrechter. Ook het slachtoffer kan in beroep gaan tegen de beschikking, echter komt dit in praktijk niet vaak voor.

Belangrijk is te weten dat het huisverbod inbreuk maakt op de persoonlijke levensfeers van de betrokken personen. De wet geeft echter de bevoegdheid om woningen binnen te treden wanneer er een vermoeden bestaat van huiselijk geweld en/of kindermishandeling. Wanneer het huisverbod eenmaal is opgelegd, is de politie bevoegd het huisverbod te controleren en zonodig te repressief te handhaven.

Intrekken (tijdelijk) huisverbod

De burgemeester heeft de bevoegdheid om binnen tien dagen het huisverbod in te trekken. Dit kan alleen wanneer de uithuisgeplaatste persoon hulp heeft geaccepteerd. Tevens mag zijn aanwezigheid in de woning geen ernstige of onmiddelijk gevaar opleveren voor de veiligheid van de personen binnen het huishouden. Ook mag er geen vermoeden meer bestaan dat de situatie opnieuw kan escaleren.

Na het huisverbod

Na het huisverbod hebben zowel de dader als het slachtoffer van huiselijk geweld tijd gehad om na te denken over de situatie. Hoewel de hulpverlening op gang blijft in samenwerking met het gezin, blijft de uiteindelijke beslissing bij het slachtoffer om een einde te maken aan de situatie. Het slachtoffer en de dader moeten inzien dat de situatie opnieuw kan escaleren.

Een uithuisgeplaatste mag pas weer thuiskomen wanneer hij/zij hulp accepteerd. Tevens moet het slachtoffer en de eventuele kinderen hulp accepteren voordat het huisverbod kan worden beeindigd.
Het huisverbod brengt verder geen verplichtingen met zich mee betreffende het verbreken van een relatie of het aangaan van contacten met de hulpverlening.

Lees verder

© 2010 - 2019 Muisje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De hulpverlening bij huiselijk geweldHulpverlening is bij huiselijk geweld en kindermishandeling een belangrijk aspect om de slachtoffers en daders te helpen…
Blijf Groep  Thuis in huiselijk geweldBlijf Groep Thuis in huiselijk geweldDe Blijf Groep vangt mensen op die te maken hebben gekregen met huiselijk geweld en dan met name in Noord-Holland en Fle…
Dierenmishandeling als indicatie voor huiselijk geweldDierenmishandeling als indicatie voor huiselijk geweldHet mishandelen van (huis)dieren is een ernstig vergrijp. Het kan daarnaast ook een aanwijzing zijn dat huiselijk geweld…
Partnergeweld; de verschillende vormen van vernederingPartnergeweld is een vorm van geweld die vaak voorkomt in alle sociale milieus binnen de samenleving. Praten over partne…
Wat kun je doen bij huiselijk geweld?Wat kun je doen bij huiselijk geweld?Huiselijk geweld gebeurt letterlijk en figuurlijk achter de voordeur. Net als incest denken we dat het niet in onze omge…
Bronnen en referenties
  • www.huisverbod.nl

Reageer op het artikel "Het huisverbod; de oplossing tegen huiselijk geweld?"

Infoteur: Muisje
Gepubliceerd: 06-01-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Huiselijk geweld
Schrijf mee!