InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Etiquette, goede manieren, hoe hoort het eigenlijk?

Etiquette, goede manieren, hoe hoort het eigenlijk?

Etiquette, goede manieren, hoe hoort het eigenlijk? Waar is ons gevoel voor goede manieren gebleven? Weten Nederlanders niet meer hoe het hoort? Is het zo moeilijk om bij de kassa vriendelijk te zijn tegen de caissière, in de bus of de tram tegen de chauffeur? Men groet elkaar nauwelijks meer op straat, laat iemand niet voorgaan bij de bushalte. Men staat niet meer op voor oudere mensen, men helpt vrouwen met kinderwagens niet meer. Nederlanders hebben zelfs een slechte naam in het buitenland. Kijk eens hoe het ook kan...... "Het hebben van goede manieren is veeleer een kwestie van zijn dan van doen" schreef Amy Groskamp- ten Have in haar boek "Hoe hoort het eigenlijk?" Iemand met goede manieren is bescheiden, hoffelijk, hulpvaardig en vriendelijk.
Ook voor de moderne mens, die individualistisch is ingesteld, gelden nog steeds de goede manieren: de etiquette.

Bloemen geven

Het is heel attent om bloemen aan een jarige te geven. Als iemand een grote teleurstelling te verwerken heeft gehad, is het ook de moeite waard. Mensen die regelmatig attent voor u zijn, boodschappen voor u doen, regelmatig pakjes bij afwezigheid aannemen, een gastvrouw die u te eten uitnodigt, allen zullen erg blij zijn met zo'n attentie.

Manieren op de weg

Blijf niet midden op de weg rijden, zodat u voor anderen de weg verspert of zelfs voor ongelukken kunt zorgen. Ben niet zo onbeleefd om in een file een ander te snijden. Let op signalen, die anderen geven. Dat verwacht u ook van hen. Schreeuw niet naar anderen en steek uw vinger niet op, een ander kan zich misschien vergist hebben. Druk fietsers niet van de weg af en glip niet net door oranje, zodat u misschien een overstekende voetganger raakt.

Bezoeken

Houd met een bezoek rekening met de tijd die de ontvanger ervoor heeft. Plof niet op een stoel neer en haal niet het hele gesprek naar u toe. Bedenk ook wat de interesses van de gastheer of -vrouw zijn. Kleed u netjes als u op bezoek gaat. Dat doen de ontvangers ook voor u.

Winkelen

Als u in een winkel kleding wilt kopen en de verkoper of verkoopster komt naar u toe, kunt u vriendelijk zeggen dat u even wilt rondkijken. Haalt u kleding uit de rekken, hang die dan weer netjes terug. Valt er door uw toedoen iets op de grond, raap het gewoon op en hang of leg het weer terug. Dat doet u thuis toch ook. Bedank ook een verkoopster of verkoper voor haar of zijn hulp. Dat is zo veel vriendelijker. Gaat u naar binnen of loopt u weg, groet even, dat is attent.

Praten

Duidelijk en beleefd praten is een vereiste. Kijk degene aan tegen wie u spreekt, niet constant, maar rustig. Ratel niet aan één stuk door, luister ook naar de ander. Spreek niet te hard. Anderen, die ook zitten te praten, kunnen daar hinder van ondervinden. Tijdens een lezing, een voordracht of een speech spreekt men niet, dat is onbeschaafd. Gebruik zo weinig mogelijk stopwoorden zoals; "hè, nietwaar?, zeg, wat? en nou...". Ook houdt men niet de handen in de zakken als men met iemand praat. De zonnebril wordt afgezet. Grote gebaren maken tijdens het praten getuigt ook niet van goede manieren.

Houding

Aan de houding van iemand is ook te zien of men energiek is of een slordig, lui persoon. Rechtop lopen, schouders naar achteren, borst vooruit, hoofd recht, zo laat men zien dat men actief, vol energie in het leven staat. Ook zitten doet men beter rechtop. Het toont beter, maar het is ook beter voor de rug. Aan een eettafel leunt men nooit met de ellebogen op tafel.
Lopen doet men niet met te grote passen en waggelen is al helemaal verwerpelijk.

Tact

Tact is de moeilijk te omschrijven eigenschap die op hachelijke momenten pijnlijkheden vermijdt. Het is de eigenschap die ervoor zorgt dat een ander zich niet beledigd of vernederd voelt. Tact betekent: denken aan de gevoeligheden van een ander.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Straffen, belonen en negerenEr zijn drie manieren om op gedrag van kinderen te reageren; belonen, straffen en negeren. Wanneer pas je welke methode…
Bewust gedrag vs. Onbewust gedragGedrag is eigenlijk alles wat we doen. Alles wat we doen uit ons zelf, maar ook alles wat we doen als reacie op hetgeen…
Tafelmanieren, algemeen geldende regelsOfficiële culinaire etiquetten zijn uit de tijd. Desalniettemin is op de hoogte zijn van algemeen geldende regels omtren…
Etiquette zakelijke e-mail: kom professioneel overEtiquette zakelijke e-mail: kom professioneel overVeel bedrijven gaan nog niet goed om met zakelijke e-mails versturen wat niet goed is voor het imago van het bedrijf. Za…
Huwelijkscadeau: Wat en hoeveel geef je als ze gaan trouwen?Huwelijkscadeau: Wat en hoeveel geef je als ze gaan trouwen?Een uitnodiging voor een bruiloft is altijd leuk. Maar het betekent ook dat er een huwelijkscadeau moet komen voor het k…
Bronnen en referenties
  • Amy Groskamp-ten Have: Hoe hoort het eigenlijk?

Reageer op het artikel "Etiquette, goede manieren, hoe hoort het eigenlijk?"

Reacties

Mr R. Polanus, 07-08-2017 12:01 #3
""Het hebben van goede manieren is veeleer een kwestie van zijn dan van doen" schreef Amy Groskamp-ten Have in haar boek "Hoe hoort het eigenlijk?" Iemand met goede manieren is bescheiden, hoffelijk, hulpvaardig en vriendelijk".

Iemand met goede manieren IS niet (enkel) bescheiden, hoffelijk, hulpvaardig en vriendelijk, maar DOET bescheiden, hoffelijk, hulpvaardig en vriendelijk.

J. vd Molen, 29-04-2015 12:45 #2
Mijn ex man is overleden. ik ben 34 j. geleden gescheiden en heb 4 kinderen van in de vijftig. woon sinds 1982 samen met mijn vriendin en de verstandhouding was en is altijd goed geweest, behalve met oudste zoon. Nu hebben ze unaniem besloten om mij geen kaart te sturen en ook mag ik niet komen of aanwezig zijn bij crematie. dat kan ik aanvaarden. mijn exman schijnt dat ook niet gewild te hebben. maar er is niemand bij me gekomen om dit allemaal persoonlijk te vertellen. nee, alles per app of telefoon. terwijl ze allemaal in de buurt wonen. en ze zeggen dat ik hen had moeten condoleren en ze hoeven het mij niet te doen. ik ben wel 25 j. getrouwd geweest waar zij uit voortgekomen zijn. heb expres mezelf opgeofferd om niet eerder te scheiden tot ze oud genoeg en de deur uit waren, op de jongste na. mijn ex was een moeilijke man en agressief.dat weten ze.maar moet ik nu eerst condoleren en voldoen aan hun voorwaarden of horen ze bij mij te komen eerst en het niet af te doen met apps of telefoon. ik heb hen wel ieders een persoonlijke kaart gestuurd. zij mij niets. Reactie infoteur, 29-04-2015
Mevrouw,
U hebt de eerste stap al gedaan door uw kinderen een persoonlijke kaart te sturen. Dit zouden ze moeten zien als een condoleance. Ik denk dat u het beste ook een tweede stap kunt doen, door hen, alleen of met z'n allen, bij u uit te nodigen. Dat zou ik doen na de crematie. De kinderen hebben dan hun verdriet al wat verwerkt en zullen beseffen dat ze nu slechts u over hebben. Door hen uit te nodigen zullen ze zien dat u met hun verdriet meeleeft. Want het is wel hun vader, die overleden is. U bekijkt uw ex op een andere manier dan zijn kinderen. Dat moet u wel begrijpen. Zeg hen dat u blij met hen bent, maar houd uw mening over uw ex voor u. Neem uw kinderen niet teveel kwalijk. Voor hen is dit een hectische tijd, waarin in korte tijd veel geregeld moet worden. Ze zijn zich waarschijnlijk niet eens bewust van uw gevoelens op dit moment. Laat het verdriet van de kinderen bezinken en neem dan uw tweede stap richting hen.
Vriendelijke groet, Wil van der Vleuten

Herbert Francl, 12-05-2014 08:02 #1
Mijn dochter zit aan tafel als ik binnenkom. zij weigert mij te groeten, ben ik ouderwets als ik vind dat kinderen ouders eerst horen te groeten?
zij antwoordt nooit op mijn mails. (stoor ik me erg aan)
ongelooflijk veel tijd en geld besteed aan haar hobbies, paarden, honden, nieuwe auto's en haar studie en ik betaal me blauw omdat ze geen werk heeft.
twee telefoontjes weigerde ze voor me te plegen, zonder ooit uit te leggen waarom niet. Reactie infoteur, 12-05-2014
Dit heeft niets met ouderwets te maken. Dit heeft met manieren te maken. Ik vind dat je je dochter daarop best mag aanspreken. Niet belerend, maar vertel haar welke zaken je waardeert en welke niet, dus bijvoorbeeld de manier van groeten. Je kunt haar dingen kwalijk nemen, maar iets dat vriendelijk wordt gezegd, wordt eerder nagevolgd. Zeg haar op een nette manier war het op staat. Vraag haar gewoon waarom ze je mails niet beantwoordt. Wie weet geeft ze gewoon antwoord. Probeer een goed vader-dochter-gesprek.
Groetjes, Wil

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 29-05-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Reacties: 3
Schrijf mee!