InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Gevangenis en uitkering

Gevangenis en uitkering

Gevangenis en uitkering Tot 1 juli 2009 ontvingen gedetineerden van 65 jaar of ouder een AOW uitkering in de gevangenis. De overheid heeft dit onwenselijk geacht en gewijzigd. Ook is het niet meer mogelijk om te profiteren van studiefinanciering voor de periode dat de student in de gevangenis zit. Zodra criminelen in de gevangenis terecht komen worden de sociale voorzieningen stopgezet. Tot 1 juli 2009 ontvingen de oudere gedetineerden van 65 jaar en ouder nog wel een AOW. Vanuit de gedachte dat de staat al in hun levensonderhoud voorziet ontvangen ze het AOW niet meer. Normaal gesproken hebben alle Nederlanders recht op een uitkering uit de AOW. Ook Nederlandse miljonairs ontvangen maandelijks een AOW-uitkering, ook al hebben ze het niet nodig. Sinds het jaar 2000 ontvangen gedetineerden over de periode waarin ze vastzitten geen uitkering op grond van de Werkloosheids Wet, of een uitkering in verband met arbeidsongeschiktheid. Ook de bijstandsuitkering komt te vervallen. Tot het jaar 2000 waren het leuke spaarpotjes voor de periode na de gevangenisstraf. Ze hebben namelijk nauwelijks geld nodig zolang ze vastzitten.

AOW

Het schrappen van de uitkering voor gevangenen die 65 jaar of ouder zijn, bespaart de belastingbetaler jaarlijks één miljoen euro. De regel is nu dat de AOW uitkering stopt één maand nadat de gerechtigde van de uitkering in de gevangenis terecht is gekomen. Voor de op 1 juli 2009 bestaande gevallen geldt er een overgangsregeling van een half jaar. Gedurende deze periode behouden ze de uitkering nog. Het gaat hierbij om 120 personen in Nederland. Zodra de gevangenisstraf achter de rug is gaan de AOW weer in.

Studiefinanciering en gevangenisstraf

Het is in het nabije verleden mogelijk geweest dat gedetineerden een studiefinanciering kunnen aanvragen. Voor de periode van de gevangenisstraf ontvangt de gevangene maandelijks maximaal ongeveer €60,- zakgeld van de overheid. Ze hoeven niet te betalen voor vaste lasten en bijvoorbeeld eten, dus heel veel geld hebben ze niet nodig. Via onderwijsinstellingen konden ze zich inschrijven voor een opleiding waar een studiefinanciering voor beschikbaar is. Ze konden zich zelfs inschrijven als uitwonende, waardoor de maandelijkse uitkering nog hoger werd. Er is een geval bekend van een gevangene die speciaal verlof kreeg om zijn ov-jaarkaart op te halen. De studiefinanciering voor uitwonende kon oplopen tot wel ruim 750 euro, dit is ruim twaalf keer de hoogte van het zakgeld. De “studenten” betaalden maandelijks de opleiding en van de rest konden ze een leuk bedrag overhouden. De overheid heeft dit ook ingezien en de mogelijkheden stop gezet.

Bij gedeeltelijke staf in de gevangenis toch een uitkering

Er zijn uitzonderingsregels voor gevangenen om toch een uitkering te ontvangen. Het gaat in deze gevallen om mensen die:
  • Tijdens proefverlof de tbs-kliniek mogen verlaten
  • Indien de gedetineerde een programma volgt gericht op resocialisatie
  • Tijdens het verblijven in een particulier opvanghuis. Een vereiste is dat er al recht op een uitkering bestond voor die tijd
  • Indien een veelpleger in een inrichting voor stelselmatige daders is geplaatst. Ook hier is een vereiste dat er al recht op de uitkering bestond
Gerelateerde artikelen
Wet werk en bijstand (WWB) toegelichtWet werk en bijstand (WWB) toegelichtHet uitgangspunt van onze sociale zekerheid is dat iedere zichzelf zoveel mogelijk moet voorzien van een inkomen. Indien…
Leven in de gevangenisVeel mensen denken dat het leven in de Nederlandse gevangenis vergelijkbaar is met het verblijf in het hotel. Toch is hi…
Schrijven met gevangenenSchrijven met gevangenenEr zijn mensen die graag schrijven met een gevangene. Door het schrijven kunnen ze hun verhaal kwijt en daarnaast vormen…
Bijstand 2012 en 2013 omlaagBijstand 2012 en 2013 omlaagDe bijstand 2012 wordt gekort en de bijstand 2013 ook. De inkomenstoets in 2013 gaat met het Lenteakkoord niet meer door…
Uitkering WWB berekenen: hoeveel geld krijg ik?Uitkering WWB berekenen: hoeveel geld krijg ik?Wat zijn de normen in het kader van de Wet Werk en Bijstand (WWB) in 2012? Wanneer heb je recht op bijstand? Hoeveel gel…
Bronnen en referenties
  • Postbus 51

Reageer op het artikel "Gevangenis en uitkering"

Reacties

A. van Impelen, 26-04-2017 12:38 #6
Mijn vraag: wat te doen als je als een alleenstaande 18 maanden naar de gevangenis moet, hoe moet het met je huurwoning als er geen inkomsten zijn? Als je dan weer buiten staat ben je alles kwijt incl. je woning en inboedel. Is hiervoor een regeling?

J. F. Emmel, 01-11-2016 12:15 #5
U stelt dat pensioen wordt betaald omdat men er zelf voor gespaard heeft. Maar voor de AOW hebben we toch ook altijd premie betaald.

Jan Johannes Vink, 26-07-2016 18:26 #4
Als je aow krijgt dan heb je daar recht op. Dat heb je opgebouwd. Dit is diefstal, daar heb ik voor betaald.

Syl, 09-01-2015 11:27 #3
Mijn vriend zit voor 2 maanden in hechtenis nu is zijn uitkering gestopt, hij is 100% afgekeurd. maar wie betaald nu zijn vaste laste zoals zijn huur, gas/water/licht, zijn verzekeringen (auto/ziektekoste) het kan toch niet waar zijn dat die niet betaald worden, en hij zo afgesloten word van gas/water/licht. en zo in de schulden terug komt. is daar een potje voor? wie betaald dat? Reactie infoteur, 09-01-2015
Ik denk niet dat daar een potje voor is.

Petra, 29-05-2012 14:11 #2
Mijn vriend zit in detentie en wil graag zijn huurwoning behouden tijdens zijn detentie. Zijn familie is bereid de huurkosten te blijven betalen. Heeft de woningbouw het recht alsnog de woning af te pakken? Reactie infoteur, 29-05-2012
Een dergelijke specifieke vraag kun je het beste voorleggen aan de woningbouw. In overleg lijkt het mij mogelijk.

G. Scholten, 04-09-2009 09:58 #1
Mijn broer is sinds kort ook een gedetineerde hij zit in vut en wordt in oktober 65 jaar.
Ik begreep dat hij nu geen uitkering meer krijgt via de AOW maar geld dit ook voor het door hem opgebouwde pensioen. Mijn vraag is i.v.m. het aanhouden van zijn huurwoning tijdens zijn detentie. Reactie infoteur, 04-09-2009
Deze vraag kunt u het beste stellen aan de pensionuitvoerder. Het lijkt mij dat dit gewoon uitgekeerd gaat worden gezien het feit dat hij dit zelf "opgespaard" heeft.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 01-07-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 6
Schrijf mee!