InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Doden door misbruik vuurwapens van schietverenigingen

Doden door misbruik vuurwapens van schietverenigingen

Doden door misbruik vuurwapens van schietverenigingen Militairen en politie-agenten hebben wapens tot hun beschikking. Dit hoort nu eenmaal bij hun beroep, dat inherent is aan de gevaren waarbij wapens moeten worden ingezet. Ieder ander persoon die legaal een wapen in zijn of haar bezit wil hebben heeft een wapenvergunning nodig. Voordat zo'n vergunning wordt verstrekt wordt eerst door de politie nagegaan of de aanvrager geen strafblad heeft. De illegale wapenhandel is lucratief met een rit naar Polen. Een auto met een kofferbak vol wapens komt zonder moeite Nederland in, waardoor iemand hier snel en eenvoudig een wapen kan kopen.

Hoe kan je een wapenvergunning krijgen

Iedereen die niet bij het leger of in een politiekorps werkzaam is, maar toch legaal een vuurwapen wil bezitten moet eerst een wapenvergunning aanvragen. Die aanvraag moet worden gedaan bij de korpschef van de politie.
Eerst zal worden nagegaan of de persoon in kwestie geen strafblad heeft en vervolgens moet hij of zij geestelijk stabiel zijn. Bij iedere jager die een vergunning heeft wordt zijn wapen bijgeschreven op de jachtakte, maar over het verstrekte aantal vergunningen is echter geen landelijk overzicht, terwijl er toch veel legale wapenbezitters zijn. De meeste van hen zijn sportschutters, die lid zijn van een schietvereniging.

Strenge voorwaarden aan het bezit van wapens van een schietvereniging

In Nederland zijn 801 schietverenigingen. Het totaal aantal leden bedraagt 42.000 personen die sportschutters worden genoemd. Een sportschutter heeft zich aan zeer strenge eisen te houden.

Een sportschutter die een wapenvergunning wil

  • moet minstens 1 jaar lid zijn van de KNSA.
  • moet minimaal 18 keer per jaar daadwerkelijk schieten op de baan van de vereniging.
  • moet zijn wapen als hij dit thuis bewaart in een kluis doen die aan de muur verankerd is.
  • moet de munitie apart en niet in de buurt van de wapens bewaren.
  • krijgt ieder jaar onaangekondigde controle op bovengenoemde zaken door de politie.

De Koninklijke Nederlandse Schutters Associatie (KNSA)

Nederland is één van de strengste landen ter wereld op het gebied van wapenwetgeving.

De Koninklijke Nederlandse Schutters Associatie heeft na een dodelijk incident in Tiel (zie dodelijke schietincidenten...) zelf de regels nog strenger gemaakt.

Voorbeelden van regels van de KNSA

  • De eerste twee maatregelen onder de kop 'een sportschutter' zijn door de KNSA zelf opgesteld.
  • Een bestuur van een schietclub bepaalt of iemand wordt aangenomen als lid van de vereniging.
  • Een bestuur bepaalt ook wanneer een lid zijn wapen weer moet inleveren. Dit gebeurt meestal in overleg met de politie.
  • Een bestuur bepaalt ook in overleg met de politie of een lid voorgoed geroyeerd wordt en nergens llid meer kan worden.
  • Als een lid door privéomstandigheden geestelijk even niet meer stabiel is worden wapens zolang veilig gesteld.
  • Ook dat gebeurt in samenwerking met de politie, gaat het weer goed krijgt hij/zij ze weer terug.

Ondanks de strenge regelgeving van de overheid en door de KNSA gaat het toch wel eens mis getuige de volgende gebeurtenissen.

Dodelijke schietincidenten met legale wapens in Nederland

1999 Kerkrade - Een vrouw wordt met een kogel door haar hoofd gedood

De dader: Een lid van een schietvereniging uit deze stad.
Het slachtoffer: Zijn ex-vriendin en moeder van zijn zoon.

2003 Kerkrade - Drie personen worden gedood in hun woning en een ander persoon in een sportschool

De dader: Een ex-marinier en lid van een schietvereniging.
De slachtoffers: Zijn ex-vriendin, haar broer en haar moeder en zijn schoonvader.

2004 Tiel - In een winkelcentrum worden twee vrouwen en een man gedood De dader doodt daarna zichzelf

De dader: een lid van een schietvereniging.
De slachtoffers: Zijn ex- vriendin en haar vriendin en een man met wie zijn ex een verhouding zou hebben en hijzelf.

2004 Sittard - Een man en vrouw worden doodgeschoten De dader doodt daarna zichzelf

De dader: Lid van een schietvereniging.
De slachtoffers: Zijn vrouw en haar nieuwe vriend en hijzelf.

2007 Monster - Een echtpaar wordt gedood in hun woning

De dader: Een lid van een schietclub, die echter om depressieve reden geen beschikking meer had over clubwapens.
De slachtoffers: Zijn ex-schoonouders.

2008 Almere - Een man wordt op straat neergeschoten en overlijdt later

De dader: Een politieagente die buiten diensttijd haar dienstwapen gebruikt.
Het slachtoffer: Haar vriend.

2009 Tilburg - In een hotel wordt een vrouw doodgeschoten

De dader: Een man die bij zijn kennis, lid van een schietclub, een wapen heeft gestolen.
Het slachtoffer: Een vrouw waarmee de dader heftige ruzie had.

2011 Alphen aan de Rijn - 7 mensen worden gedood

De dader: een 24- jarige man die in het wilde weg in winkelcentrum De Ridderhof 6 personen doodde en daarna de hand aan zichzelf sloeg.

Criminelen en illegale wapenhandel

In het verleden wilde het nog wel eens voorkomen dat criminelen via een schietvereniging legaal aan wapens met de daarbij behorende vergunning probeerden te komen. Maar door de in Nederland zeer strenge regelgeving voor schietverenigingen wil een crimineel het niet meer opbrengen om minstens één jaar lid van een club te zijn voordat hij aan een vergunning met wapen kan komen. De illegale wapenhandel is een veel gemakkelijker weg. Een ritje naar Polen levert een crimineel niet alleen voor zichzelf een wapen op maar vormt voor hem tevens een lucratieve handel. Met een kofferbak vol wapens kan hij door het ontbreken van douane zo in Nederland deze wapens verkopen. En dat dat ernstige gevolgen heeft is natuurlijk duidelijk. Een wrang voorbeeld is de moord in 2008 op een leraar in Amsterdam. De jonge schutter had binnen een half uur een illegaal vuurwapen weten te bemachtigen.
© 2009 - 2019 Henbro, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wie krijgt een wapenvergunning?Onder voorwaarden kunt u in Nederland een wapenvergunning krijgen. Iemand die bijvoorbeeld een strafblad heeft, zal geen…
Wapenbezit - Nederlandse Wet van Wapens en MunitieWapenbezit - Nederlandse Wet van Wapens en MunitieSinds 1919 kennen wij in Nederland de Vuurwapenwet, welke nu de Wet wapens en munitie wordt genoemd. Dit betreft de wape…
Met strafblad geen huurhuisEnkele gemeenten in Nederland weren mensen met een strafblad uit slechte buurten. Dit om te voorkomen dat deze wijken ve…
Wat is een smartgun?Wat is een smartgun?Na smartphones, smart TV's en smartwatches komt er stilaan een nieuwe smart revolutie op gang. Smart guns: pistolen en g…
Verklaring omtrent gedrag en strafbladVerklaring omtrent gedrag en strafbladIn sommige banen vraagt een toekomstig werkgever om een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Soms wordt die geweigerd omdat…
Bronnen en referenties
  • De Gelderlander

Reageer op het artikel "Doden door misbruik vuurwapens van schietverenigingen"

Reacties

Swordfish (infoteur), 01-10-2012 21:38 #7
Het artikel bevat een aantal onjuistheden. Allereerst kunnen sportschutters geen wapenvergunning krijgen, maar slechts een verlof. Het lijken synoniemen, maar in de wet wordt hier duidelijk een verschil gemaakt. Politie en defensie medewerkers hebben een wapenvergunning, dat wil zeggen zij mogen een wapen dragen en bij zich hebben. Sportschutters krijgen alleen een uitzondering (verlof) op de wapenwet om een wapen (en eventueel de daartoe behorende munitie) te vervoeren van en naar een schiet vereniging of schiet evenement waarbij men een logische route moet nemen. Van Amsterdam naar Utrecht via de afsluitdijk is dus niet toegestaan.

Daarnaast moeten wapens en munitie in daarvoor vervaardigden kluizen bewaard worden waarbij wapen en munitie inderdaad niet naast elkaar mogen liggen, maar afstand is daarbij niet belangrijk. Er zijn pistool kluizen te koop met daarin een apart munitievak van nog geen 20 bij 30 cm (hoogte en breedte). Daarnaast mag de kluis ook aan de vloer bevestigd worden. Sportschutters welke meerdere wapens op het verlof hebben, nemen in de regel vaak een tweede kluis speciaal voor munitie of slaghoedjes.

Het aantal controles welke een sportschutter kan ontvangen is niet vast gelegd in de wet, circulaire of regeling wapens en munitie. Hoe vaak de afdeling Bijzondere Wetten opdracht geeft tot controles hangt vooral af van het aantal beschikbare mensen welke beschikbaar zijn. In de regel probeert men eenmaal per jaar een controle uit te voeren. Maar als BW vermoeden heeft dat wapens niet altijd netjes worden opgeborgen kan men ook meerdere keren per jaar langskomen.

Geestelijke stabiliteit is officieel nog geen vereiste voor het verkrijgen van een wapen verlof. Een psychiater zou mij vandaag stabiel verklaren, maar als ik morgen wordt ontslagen kan dat heel anders zijn. Zoals bij de gebeurtenissen in dit artikel is beschreven ligt de oorzaak van meestal in de relationele sfeer. Echter personen welke geestelijk niet stabiel zijn, zullen vaak al enkele delicten/overtredingen in hun dossier hebben staan. Denk hierbij vooral aan vechtpartijen of andere overlast.

Het bestuur van een schieteveriging bepaald NOOIT in overleg met politie of een lid geroyeerd moet worden. Als een sportschutter zijn verlof kwijt raakt (om welke reden dan ook), dan neemt de politie contact op met de KNSA. Die royeert het lid en zonder KNSA lidmaatschap mag je niet lid zijn van een schiet vereniging in Nederland en dus zal de KNSA contact opnemen met de secretaris van de betreffende vereniging. Omdat veel verenigingen veelvuldig contact hebben met Bijzondere Wetten wordt in de regel de schietvereniging door de politie ook op de hoogte gesteld, maar dit gebeurt op 'vrijwillige' basis. Een sportvereniging kan ook zelf een lid royeren als deze bijvoorbeeld na een of meerdere waarschuwing mogelijk gevaarlijk gedrag blijft vertonen. Bijvoorbeeld nog een schot afvuren na een 'stop vuren' commando of het wapen richten op iets anders dan een schietdoel. Een lid kan ook worden geroyeerd omdat deze bijvoorbeeld continue op de baan in discussie gaat met de baancommandant of bestuursleden. Als een vereniging een lid royeerd zal dit ook altijd worden doorgegeven aan de KNSA. Als het lid verder niet bij andere schietvereningen staat ingeschreven neemt de KNSA contact op met afdeling Bijzondere Wetten in het politie district van het voormalig lid.

Over het algemeen vinden veel mensen vuurwapens eng. Maar als Christiaan Albers of Jos Verstappen zijn auto tegen een boom parkeert worden ook niet 'ineens' alle rijbewijzen ingenomen. De vuurwapen wet in Nederland werkt goed als deze goed wordt nageleefd door alle partijen.

Maar ik zal proberen te beschrijven waarom alternatieven welke ik voorbij zien komen een slecht idee zijn.
"Vuurwapens en munitie moeten op de vereniging worden bewaard". Klinkt op zich logisch, maar er zijn ook wedstrijden en hoe krijgt de schutter dan zijn wapen bij het evenement? Wat weerhoud een sportschutter met ruzie om naar de vereniging te gaan en alsnog iemand op te zoeken? Wapens moeten ook worden onderhouden? Veel verenigingen hebben echter niet de voorzieningen of openings tijden om hierin te voorzien. Daarnaast worden verenigingen dan juist een doelwit van criminelen omdat ze weten dat ze er wapens en munitie kunnen vinden.

"Wapens en munitie moeten door de politie worden bewaard". Los van het feit dat zelfs agenten in opleiding dit jaar al meermalen de fout zijn ingegaan met hun eigen vuurwapen. De politie heeft al erg veel werk en dan moeten ze ook nog de inname en uitgave van wapens en munitie op zich gaan nemen? Daarbij zijn de meeste politie bureau's alleen overdag open en verenigingen vooral in de avonden.

In het geval van Alphen heeft de politie in 2005 het verlof geweigerd en in 2006 werd deze ineens wel toegewezen. Waarom het verlof in 2005 niet werd toegekend weet niemand want dat staat in de PDF welke niemand meer kan vinden. Maar een verlof wordt niet zomaar geweigerd en de feiten kunnen een jaar later niet dermate zijn veranderd dat ineens welke een verlof kan worden afgegeven.

Daarnaast zijn er ook nog verlof vrije vuurwapens. Hieronder vallen vooral de zwartkruit wapens ouder van voor 1945. Sinds 1870 wordt in de meeste munitie nitro kruit gebruikt. Luchtdrukwapens vallen niet onder vuurwapens en zijn dus ook verlof vrij. De beschietingen langs de snelweg waren in de meestal gevallen gepleegd met een luchtdruk geweer. Maar messen en scharen zijn ook gevaarlijk. Men een auto op woensdag middag met 80km/u langs een basisschool rijden is ook gevaarlijk.

Iemand welke kwaad wil, lukt dat toch wel. Een nog strengere vuurwapenwet gaat daar niets aan veranderen vooral om het illegale alternatief veel gemakkelijker is te verkrijgen.

Ik, 23-04-2012 13:11 #6
Sportschutters worden gecontroleerd, je moet aan dit dat zus en zo voldoen. Plus zijn er de controles en wat niet? En ja soms gebeurt er iets maar dat is mede schuld aan te weinig onderzoek van die persoon zelf door de laat ik het maar uitgever van de vergunningen noemen. Maar denk nu is aan de honderden niet geregistreerde wapens. Zouden jullie je daar niet beter zorgen om kunnen maken in plaats van de veel minder gebeurde incidenten met wel geregistreerde wapens? Ik wil niet eens weten hoeveel er wel niet in omloop zijn en dus de schade wat dat wel niet aan kan richten.

Anoniem, 30-05-2011 17:23 #5
@Alex,

Het gaat er niet om dat de vuurwapens op zichzelf gevaarlijk zijn. het gaat om de personen.
Zij moeten goed getest en gecontroleerd worden op hun psychische gesteldheid want naar mijn idee wordt dit toch nog niet vaak genoeg gedaan.
En ik begrijp heus wel dat mensen plezier aan deze sport doen, maar laat het a.u.b. niet zo ver uit de hand lopen dat de bovenstaande incidenten gebeuren.

Alex, 19-04-2011 23:40 #4
Het is allemaal zo makkelijk gezegd, ja berg die vuurwapens maar op op een schietclub alleen maar schieten met de wapens van de schietclub bla bla bla omdat er nu toevallig weer een mafkees een bloedbad aan richt met zijn eigen legale wapens, even een vraagje tussendoor, hoeveel mensen worden er niet afschoten met illigale wapens? dat gebeurd dagelijks!
Zelf schiet ik al jaren met heel veel plezier en idd met vuurwapens… maar geloof me een vuurwapen is dus absoluut niet gevaarlijk… leg het wapen neer en begin maar met wachten totdat er wat gebeurd… precies je kan wachten totdat je een ons weegt… pas als er handen aan komen die er dus niet aan horen te komen dan kan het mis gaan… schietpartijen gebeuren dagelijks in Nederland maar het is echt heel incidenteel dat de schutter zijn wapen verlof heeft en vind ik het heel erg voor de nabestaande hoor begrijp me niet verkeerd maar als iemand echt kwaad wil dan pakt ie wel een honkbal knuppel of een groot keuken mes… moeten dan ook gelijk het darten maar verbieden en oh ja voortaan hebben we alleen nog maar plastic messen in de keuken want tja als die in de verkeerde handen vallen!
Maar zoals in Alphen aan de Rijn… eerste vereiste van een sportschutter… geen strafblad en geestelijk moet hij/zij stabiel zijn, hoe kan iemand die 10 dagen in een gesloten inrichting heeft gezeten een wapenverlof hebben? Waarom zijn die systemen niet aan elkaar gekoppeld van inrichtingen en bijzondere wet wapens en minutie? Het is namelijk een eerste vereiste.
Oh en drank ook maar gelijk verbieden want dat leidt ook tot een hoop agressie met dodelijke afloop en voortaan allemaal op de fiets door Nederland want ondeskundige bestuurders zijn ook levens gevaarlijk… heel simpel je kan alles nog zo goed beveilgd hebben maar als je 1 of andere dwaas hebt die kwaad wil dan is de kans dat ie lid is van een schietvereniging erg klein is.
Laat mij en vele andere sportschutters toch gewoon op een veilige manier onze sport beoefenen die heel goed controleerbaar is, Mocht je een wapen willen kun je er altijd wel aan komen, ritje naar het oostblok en keus zat dus hou op met het bekritiseren van sportschutters.
mvg
Alex

Jan, 11-04-2011 19:17 #3
Het bewaren van wapens op een schietclub is geen optie, je concentreerd hierbij de wapens en munitie en geeft ook meteen aan op welk adres ze liggen (de crimineel hoeft ze alleen nog maar op te halen dit is ook al gebeurd in amsterdam) hiertegen beveiligen op de juiste manier is erg duur en bijna onmogelijk voor de clubs je moet dan een soort bank creeeren. Laat de schutter zelf de beveiliging van zijn spullen regelen dan is de buit altijd vele malen kleiner en de totale beveiliging vele malen beter. In het geval van alphen hebben we het over een jongen die geestelijk niet in orde was, dit is een uitzondering die we ook in apeldoorn hebben gezien. De regels in nederland zijn streng en goed daar hoeft niet veel aan veranderd te worden, dit soort dingen gebeurt gelukkig zeer weinig in ons land, het is niet goed dat deze jongen een vergunning had maar we weten nu niet wat er bekend was bij justitie dat zullen we later wel horen, ik weet zeker dat als zijn achtergrond bekend was geweest had hij nooit een vergunning gehad zo zijn de regels nu eenmaal in nederland.

Jan Velde, 11-04-2011 11:59 #2
Ik begrijp niet dat het mogelijk is legaal wapens te kunnen kopen omdat je lid bent van een schietclub.Als je zo graag wil schieten, doe dat dan in de schietclub met wapens van de schietclub. Die wapens blijven dan ook in de club achter slot en grendel.

A. Kreijl, 09-04-2011 19:16 #1
Allereerst, mijn deelneming aan alle slachtoffer en betrokkenen. Ik hoop dat overheid en wetshandhavers de zaak helder en duidelijk voorgaats krijgen. De motivatie voor een persoon die op deze wijze door het lint gaat, zal denkelijk niet makkelijk te ontrafelen zijn. Ik mag hopen dat dit incident, geen weerslag kent voor die duizenden in Nederland, die op een gezellige maar bovenal verantwoordelijke manier omgaan met schietsport. Een sport die door dit soort incidenten weer in een spanningsveld terecht dreigt te komen. Ik wens alle betrokkenen wijsheid en rationaliteit toe om deze trieste zaak haarfijn uit te zoeken, en de gevolgen aangericht door een individu niet te laten prefeleren boven het belang van de maatschappij en in bijzonder een grote gemeenschap sporters die zorgvuldigheid betrachtten in de omgang met hun gereedschappen om hun geliefde sport, Nationaal maar ook Internationaal uit te oefenen.

Infoteur: Henbro
Laatste update: 30-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 7
Schrijf mee!