InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Met strafblad geen huurhuis

Met strafblad geen huurhuis

Enkele gemeenten in Nederland weren mensen met een strafblad uit slechte buurten. Dit om te voorkomen dat deze wijken verder verslechteren. In Tilburg, Dordrecht en Den Bosch hanteren ze voor enkele wijken een streng toelatingsbeleid wat betreft de huurders van de woningen. In Dordrecht voeren ze dit beleid al jaren en steeds meer plaatsen voeren een vergelijkbaar experiment.

Hoe werkt het

In buurten waar ze nu al kampen met veel armoede en criminaliteit hanteren woningcorporaties in samenwerking met de gemeente en politie eisen aan de huurders. Potentiële huurders die het afgelopen drie jaar zijn veroordeeld voor bepaalde delicten, zoals geweldsdelicten en drugsdelicten maken geen kans op een huurhuis in de betreffende wijk. Dit doen zij om te voorkomen dat de wijk nog verder verslechterd. Deze procedure geldt uitsluitend in bepaalde wijken en niet voor de gehele stad of gemeente. De politie controleert op het hebben van een strafblad. Blijkt dit het geval te zijn dan geven ze dit door aan de woningcorporatie. Hierbij geven ze niet aan waarvoor hij of zij veroordeeld is.

Wat is een strafblad?

Een strafblad is een vastlegging van een wetsovertredingen waar iemand voor is veroordeeld.
Een strafblad blijft de veroordeelde dertig jaar achtervolgen. Dit bedraagt zelfs veertig jaar indien op het vergrijp een celstraf staat van acht jaar of meer. Overtredingen waarvoor het Centraal Justitieel Incasso Bureau een transactievoorstel doet kunnen worden afgekocht. Ze sturen een boete (schikkingsvoorstel) waarmee de strafvervolging af kan worden afgekocht.

Strafblad en de samenleving

Een strafblad kan een negatieve stempel drukken op de toekomst. Veel mensen met een strafblad hebben dit opgelopen in hun jonge jaren. Ze hebben domme dingen uitgehaald waarvoor ze voor de rechter moesten verschijnen. Eén incident kan al grote gevolgen hebben voor de plaats in de samenleving. Een strafblad kan een loopbaan ernstig belemmeren. Een strafblad kan er voor zorgen dat er geen verklaring omtrent het gedrag (VOG) wordt verstrekt. Om een dergelijke verklaring vragen steeds meer werkgevers.

Strafblad en verzekeren

Ook verzekeringsmaatschappijen zijn geïnteresseerd in het wel of niet hebben van een strafrechtelijk verleden. Met een strafblad zal het moeilijk worden om een reguliere verzekering te sluiten. De meeste verzekeraars vragen naar het strafrechtelijke verleden in het afgelopen vijf jaar. Binnen vijf jaar na een veroordeling is het bij de meeste maatschappijen niet mogelijk om een verzekering af te sluiten. Rialto Verzekeringen zicht zich juist om personen die geen verzekering kunnen sluiten bij de reguliere verzekeraars. De premie zal echter wel veel hoger zijn.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Met strafblad geen huurhuis"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 28-11-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!