InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Teken nooit zonder bedenktijd contract of concurrentiebeding

Teken nooit zonder bedenktijd contract of concurrentiebeding

Teken nooit zonder bedenktijd contract of concurrentiebeding Vraag bedenktijd voordat u een belangrijke overeenkomst ondertekent, ook al lijkt het dat alles in het contract klopt. Als u het met bepaalde voorwaarden in het contract niet eens bent zeg dat dan vriendelijk, en wijzig die regels. Laat u niet afschrikken door gedrukte of getypte tekst. Wijzig gewoon (met de pen) de zinsneden waar u het niet mee eens bent en onderteken dan pas de overeenkomst. Laat u ook nooit verleiden om direct na een verkoopdemonstratie een koopcontract te tekenen.

Voor akkoord tekenen

Een mens moet in zín leven vaak zijn handtekening zetten. In veel gevallen zal het bij officiële stukken geen probleem zijn om gelijk onze handtekening te zetten. Bijvoorbeeld als het gaat om het paspoort dat we nodig hebben, of om een bewijs te ondertekenen dat we een postpakket in ontvangst hebben genomen. Bij een huurcontract wordt het echter al een kwestie van zorgvuldig lezen, en ook bij arbeidsovereenkomst, koopcontract, concurrentiebeding e.d. nemen we het stuk eerst mee naar huis om er een nachtje over te slapen.

Als er twijfel is

Er zijn situaties dat we, weliswaar uit vrije wil, toch tegen onze zin iets ondertekenen. We willen graag die baan hebben en gaan schoorvoetend akkoord met enkele bepalingen in het arbeidscontract waar we niet zo tevreden over zijn. In de arbeidsovereenkomst staat bijv. dat u verplicht bent nevenwerkzaamheden op te geven, terwijl u eigenlijk vindt dat dit een privé kwestie is waar uw werkgever niets mee heeft te maken. Maar zijn we werkelijk verplicht altijd onmiddellijk met alles akkoord te gaan? Denk aan de totstandkoming van een voetbalcontract, dat soms vele dagen in beslag neemt, vanwege de tijdrovende onderhandelingen.

Ga nooit te snel akkoord

Vraag bedenktijd. Een van de grootste fouten die menigeen maakt, is dat een document te snel wordt ondertekend.
Of u het nu wel of niet eens bent met het te ondertekenen stuk, teken in principe nooit als u het papier voor de eerste keer onder ogen krijgt. Niemand kan u verplichten om een belangrijk en uitgebreid document, dat u amper heeft kunnen lezen, onmiddellijk te tekenen. Laat u dus niet overdonderen, maar zeg vriendelijk dat u het stuk, alvorens uw handtekening te zetten, wil meenemen om het eerst goed te bestuderen. Vraag zonodig om een kopie. Dan kunt u het thuis bestuderen en eventueel anderen om advies vragen. Als men beweert dat het door u gevraagde uitstel niet kan omdat u "nu gelijk" moet tekenen, wees dan helemaal op uw hoede, want dan probeert men u te benadelen.

Notaris

Als u speciaal naar een instantie gaat om ter plaatse een stuk te ondertekenen, bijvoorbeeld een kooptransactie bij een notaris, is het natuurlijk niet mogelijk om uitstel te vragen. In dat geval kunt u natuurlijk wel die notaris een week vooraf bellen om te vertellen dat u eerst een concept of voorbeeldcontract toegestuurd wilt krijgen om u terdege te kunnen voorbereiden.

Breng zonodig zelf wijzigingen aan

Als het gaat om een overheidsinstantie, zal er wellicht weinig onderhandelingsruimte over de te ondertekenen bepalingen zijn, maar in het bedrijfsleven en dergelijke, ligt dat anders. Vooral als u het idee heeft dat datgene wat ondertekend moet worden niet standaard is, maar nogal maatwerk is dat op u is afgestemd, kunt u best een beetje gaan afdingen op de voor u minder gunstige voorwaarden. Stel dat u een concurrentiebeding dient te tekenen, waarin zaken staan waar u het niet mee eens bent, dan kan niemand u verbieden daarin met de hand wijzigingen aan te brengen en pas dan te ondertekenen. De bal ligt vervolgens bij uw werkgever om dit wel of niet te accepteren.

Wacht eventueel rustig op een tweede verzoek

Waarom in alle gevallen snel reageren? Als u bijvoorbeeld een rekening krijgt en u vergeet die op tijd te betalen, krijgt u normaal gesproken een herinnering, waarna u alsnog betaalt indien die rekening terecht was. Er zijn ook op het gebied van ondertekenen, situaties te bedenken dat u eerst rustig op een herinnering kan wachten alvorens het stuk ondertekend te retourneren. Er zijn gevallen bekend dat zo'n verzoek er nooit komt.

Colportage

Teken vooral nooit impulsief als iemand langs komt en een geweldig plan, of een lucratieve verzekeringspolis presenteert, dat u een enorm voordeel biedt en waarvoor u slechts uw handtekening hoeft te zetten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het concurrentiebeding: waar moet je op lettenHet concurrentiebeding: waar moet je op lettenHet concurrentiebeding zit in een groot deel van alle arbeidscontracten die worden afgesloten. Dit beding beperkt de wer…
Tijdelijk contract opzeggenEen tijdelijk contract loopt van rechtswege af, dus na afloop van de termijn die in het contract wordt genoemd. Het is e…
Wat is een concurrentiebeding?Werkgevers hebben de mogelijkheid om een concurrentiebeding in de arbeidsovereenkomst op te nemen. Hiermee kan hij voork…
Concurrentiebeding: wat is een concurrentiebeding?Concurrentiebeding: wat is een concurrentiebeding?Veel mensen denken dat het concurrentiebeding niet meer bestaat. Maar niets is minder waar. Soms wordt in een arbeidsove…
Zonder contract (arbeidsovereenkomst) werkenZonder contract (arbeidsovereenkomst) werkenWanneer je werkt voor een werkgever, krijg je een contract (arbeidscontract) of arbeidsovereenkomst. Je bent werknemer w…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Teken nooit zonder bedenktijd contract of concurrentiebeding"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 03-11-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Gewaarschuwd mens
Schrijf mee!