InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Evolutietheorie Darwin versus scheppingsverhaal Bijbel

Evolutietheorie Darwin versus scheppingsverhaal Bijbel

Evolutietheorie Darwin versus scheppingsverhaal Bijbel In november van 2009 was het 150 jaar geleden dat het boek over de evolutietheorie van Charles Darwins uitkwam met de titel "Het ontstaan van soorten" (On the Origin of Species). Een theorie die door een groot aantal wetenschappers nu nog wordt omschreven als één van de belangrijkste theorieën ooit. Maar vanuit de hoek van de creationisten wordt die mening totaal niet gedeeld. Zij houden vast aan het scheppingsverhaal uit de Bijbel. Een controverse die op diverse manieren tot uiting komt en waarschijnlijk nooit zal verdwijnen.

Twee visies lijnrecht tegenover elkaar

EvolutietheorieScheppingsverhaal
De mens in 4 miljard jaar.De mens in zeven dagen.
Darwin veronderstelde dat in een warme poel het leven op aarde kon ontstaan.Op de eerste dag schiep God licht en duisternis, oftewel dag en nacht.
Een poel met veel zonlicht.Op de tweede dag het hemelgewelf.
Door licht en warmte kon zich een gebalanceerde chemische samenstelling ontwikkelen.Op dag drie liet Hij het water samenstromen, dat Hij zee noemde. Het droge gedeelte noemde Hij aarde. Op deze dag schiep Hij ook de planten en bomen.
Daaruit konden levende organismen ontstaan.Op dag vier waren aan het hemelgewelf de sterren, maan en zon aan de beurt.
Onder die organismen ontwikkelde zich een vis.De vijfde dag was voor de vissen in het water en voor de vogels in de lucht.
Die vis evolueerde zich tot de mens.En op dag zes schiep God de landdieren zoals het vee, de wilde dieren en de kruipende dieren. Daarna creëerde Hij de mens, naar zijn evenbeeld. De mens moest de heerschappij voeren over alle andere schepselen.
En dag zeven werd een rustdag, want Gods Schepping was klaar.

Bron: Henry Maull, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Henry Maull, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Evolutietheorie: Charles Darwin en het ontstaan der soorten

Alleen de soorten die zich weten aan te passen overleven

Charles Robert Darwin (1809-1882) was bioloog, theoloog, natuuronderzoeker en geoloog. Zijn evolutietheorie betekende een ware revolutie binnen de bestaande opvattingen. De kern van die theorie is dat evolutie van de soorten op aarde wordt gedreven door natuurlijke selectie. De natuurlijke selectie is de consequentie van de strijd om het bestaan. Alleen de soorten die zich weten aan te passen overleven. Volgens Darwin komt al het leven van een gemeenschappelijke afstamming. Deze theorie beschreef hij in zijn boek "On the Origin of Species", dat in1859 werd uitgegeven. Darwin heeft zijn theorie ontwikkeld na een onderzoeksreis. Dat deed hij met het schip de Beagle. Tijdens die reis bezocht hij het Zuiden van Afrika, Zuid-Amerika, Australië, en archipels in de Stille en Indische Oceaan. Het meest aansprekend was waarschijnlijk zijn bezoek aan de Ecuadoriaanse Galápagos Eilanden. Op alle bezochte locaties bestudeerde hij de geologie, fossielen, planten en dieren. Darwins theorie is een wetenschappelijke theorie, waar vele bewijzen voor te vinden zijn.

Vasthouden aan het scheppingsverhaal

Waar komen we vandaan

Het antwoord op deze vraag was voor de mensen simpel: het scheppingsverhaal gaf immers het antwoord.
Tot het moment dat Darwin zijn evolutietheorie openbaar maakte. Toen is de controverse ontstaan en tot op de dag van vandaag gebleven. Anno 21 ste eeuw is er vanuit een christelijke gedeelte van de bevolking een groepering, de creationisten, die meent dat de theorie van Darwin niet te bewijzen is. Zo zei de coördinator van de stichting Bijbel en Onderwijs:
"Darwins theorie is niet te bewijzen. We zijn er niet bij geweest, Hetzelfde geldt voor het scheppingsverhaal. Maar waarom wordt de leer van Darwin als een feit gezien en het scheppingsverhaal als fictie?" (De Gelderlander 13 januari 2009).

De groepering houdt dan ook vast aan het scheppingsverhaal uit de Bijbel, waarin staat dat God de wereld in zes dagen heeft geschapen. Hij gaf de mens een geest die totaal verschilt dan die van de dieren.

Toen in 2009 het 150 jaar geleden was dat On the Origin of Species uitkwam en het ook 200 jaar geleden was dat Darwin werd geboren, werd dat jaar uitgeroepen tot Darwinjaar. Dat jaar trok veel aandacht met activiteiten rondom Darwin. Ook vanuit de christelijke organisaties werd actie ondernomen. Om hun gedachte van het scheppingsverhaal uit te dragen verspreidden 30 organisaties een huis- aan huisbrochure met de titel "Evolutie of Schepping? Wat geloof Jij"? Daarin werd kritiek op de evolutietheorie geuit. Als voorbeeld werd het feit gebruikt dat er fossielen zijn aangetroffen van dieren die er nu nog steeds hetzelfde uitzien. Dat vinden zij een tegenspraak met de bewering van de evolutie door Darwin. De Evangelische Omroep (EO) zond een documentaire uit over de evolutietheorie, maar enkele wezenlijke onderdelen van deze theorie werden uit het programma geknipt. Andries Knevel van de Evangelische Omroep kreeg het te verduren omdat hij enkele theorieën van Darwin prefereerde boven het Scheppingverhaal.

Hoe dan ook wetenschap en geloof komen in deze kwestie niet tot elkaar.
© 2009 - 2019 Henbro, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verband tussen religie en biologie in de evolutietheorieVerband tussen religie en biologie in de evolutietheorieToen Darwin in 1859 zijn boek The Origin of Species publiceerde, werd dit onmiddellijk een doelwit voor conservatieve re…
Ontstaan van het universum - Islam en wetenschapOntstaan van het universum - Islam en wetenschapDe visie van het scheppingsverhaal, zoals die is beschreven in de Koran, verschilt nogal t.o.v. het scheppingsverhaal va…
Creationisme: een overzichtHet creationisme, een religieuze opvatting over het ontstaan van de wereld, kent een steeds grotere populariteit. De oor…
Ontstaan van de aarde: Alle theorieën op een rijOntstaan van de aarde: Alle theorieën op een rijEr doen heel wat theorieën de ronde over het ontstaan van de aarde. De meest bekende zijn wel de oerknaltheorie en het c…
De Missing Link in het ontstaan van de MensIn de wetenschappelijke wereld is men er nog steeds niet over uit hoe de mens is ontstaan. De evolutietheorie is de mees…
Bronnen en referenties
  • De Gelderlander 2009
  • Afbeelding bron 1: Henry Maull, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Evolutietheorie Darwin versus scheppingsverhaal Bijbel"

Reacties

Margiecorliss, 17-01-2015 13:25 #2
Wat een betweter was die Darwin! Hij geloofde in een mooie zeemeermin die is geëvolueerd in de aardse Moeder… maar waar blijft de aardse Vader? Zonder 2 verschillende seksen is er geen voortplanting en heeft de Mens zich niet kunnen vermenigvuldigen.

A. G. Blom, 05-02-2009 17:04 #1
Ieder weldenkend christen moet toch weten, dat het zgn. scheppingsverhaal in de Bijbel (Genesis 1 en 2) niet letterlijk genomen moet worden, maar als een ode in dichtvorm aan God moet worden beschouwd.

Infoteur: Henbro
Laatste update: 31-03-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!