InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Geweld op Amerikaanse school

Geweld op Amerikaanse school

Nooit eerder stierven zoveel onschuldige slachtoffers als tijdens het bloedbad in Virginia Tech in 2007. De schietpartij van Seung-Hui Cho resulteerde in 25 gewonden en 32 doden, meer nog dan het schietincident op de Columbine school. En waarom? Zinloos geweld veronderstelt dat de vertoonde agressie niet in verhouding staat met het achterliggende conflict. In dit artikel zullen vanuit verschillende perspectieven verklaringen gegeven worden voor dit verschrikkelijke bloedbad. You had a hundred billion chances and ways to have avoided today. (..) Now you have blood on your hands that will never wash off. (..) Thanks to you, I die like Jesus Christ, to inspire generations of the weak and the defenceless people. (Seung-Hui Cho, 2007)

Depressie en opvoeding

Seung-Hui Cho was altijd al anders dan anderen, maar pas ten tijde van de middelbare school werd vastgesteld dat hij lijdt aan een zware depressie en selectieve mutatie, hetgeen resulteert in een verstoord taalgebruik. Depressies worden dikwijls geassocieerd met een lager niveau aan serotonine en MAOA, wat gepaard gaat met een verhoogde sensitiviteit en agressiviteit.(BBC, 2002) Een adequate opvoeding kan als buffer optreden voor aan agressie gerelateerde genen (BBC 2004b), maar helaas waren Seung-Huiís beide ouders genoodzaakt lange dagen te werken voor de kost. Bovendien is de armoede binnen het gezien wellicht gepaard gegaan met een weinig variërend of gebrekkig voedingspatroon, wat kan resulteren in agressief en antisociaal gedrag (BBC, 2004). Deze ontogenetische verklaring, dat handelt over de ontwikkeling van gedrag (Kalat, 2007), illustreert de wisselwerking van genen en (op)voeding.

Schizofrenie en autisme

Naast de gediagnosticeerde depressie en selectieve mutatie vertoonde Seung-Hui Cho ook symptomen van schizofrenie en autisme. Gevolg is zowel een reductie van hersenweefsel als een verstoring van de connecties, migratie en balans tussen en binnen neuronen in onder andere de frontale, de temporale kwabben en de amygdala (Persico, 2006), waardoor de emotionele capaciteiten zijn aangetast. Dit verklaart mogelijk waarom Seung-Hui Cho de impulsieve keuze maakte om over te gaan op deze daad. Het gebruik van drugs of alcohol heeft eveneens een fatale invloed op de hersenactiviteit en speelt vaak een grote rol in gewelddadige activiteiten. Tijdens de autopsie van Seung-Hui Cho zijn echter geen enkele sporen van drugs of alcohol aangetroffen. Daarnaast kan het hormoon testosteron een fysiologische verklaring vormen voor deze daad, (Kalat, 2007), terwijl andere studies wijzen op het hormoon progesteron (BBC, 2003). Een hoger niveau van beiden of een van beide hormonen speelt gewelddadigheid in de kaart.

Survival of the fittest

Dat het testosteron-gehalte van mannen doorgaans hoger is dan dat van vrouwen is overigens vanuit een evolutionair perspectief, de evolutionaire geschiedenis van de ontwikkeling van een gedrag (Kalat, 2007) te verklaren. Daar waar vrouwen zich generaties lang ontfermen over de kinderen zijn mannen doorgaans verantwoordelijk voor de voedselvoorziening en tevens de bescherming van het gezin. In het dierenrijk is dit niet anders, het vertonen van agressie kan daarnaast binnen een groep een reproductief voordeel en dominante status opleveren, alhoewel het ook averechts kan werken (BBC, 2004b)10. Dit laatste weerspiegelt tegelijkertijd een functionele verklaring, aangezien Seung-Hui Cho wist dat zijn risicovolle daad hem meer status zou geven dan voorheen. In die zin was het, zij het korststondig, niet langer zinloos te noemen.

Preventie

De tragiek van het in Virginia afgespeelde drama is dat het wellicht voorkomen had kunnen worden, daar een panel van experts onder andere constateerde dat de medische zorg tijdens zijn studie ontoereikend is gebleken (Commonwealth, 2007). Alle signalen van verontrustend gedragen waren aanwezig, maar nimmer zijn alle benodigde diagnoses gesteld. De les die Seung-Hui Cho ons na tweeëndertig moorden leert is dat het aanbieden van de juiste medische hulp en therapie, zoals cognitieve gedragstherapie, het leven van niet alleen de slachtoffers, maar ook dat van de dader kan redden. Mogelijke negatieve bijeffecten staan in het niet vergeleken met de mogelijkheden die het bied om de draad van een zo normaal mogelijk leven op te pakken en het wegnemen van een gevaar voor de samenleving. Bovendien is het een saillant detail dat Seung-Hui Cho aan wapens komen, ondanks dat een rechter hem het recht op een wapen had ontzegd.

Conclusie

Het verhaal van Seung-Hui Cho dat in dit stuk is geportretteerd heeft inzicht gegeven in de biologische verklaringen die ten grondslag liggen aan deze ijzingwekkende daad. Het bevestigt niet alleen het algemene beeld dat de psychische gesteldheid, achtergrond en omgeving van de dader een rol kunnen spelen, maar gaat vooral dieper in op de manier waarop de genen en de omgeving vanuit een biologisch perspectief interacteren. En het is dit inzicht dat de deuren opent voor tal van mogelijke interventies, voor Seung-Hui Cho zelf en al zijn slachtoffers is het echter helaas al te laat, veel te laat.
© 2009 - 2019 Apocalypse, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Gazzaniga, M.S. & Heatherton, T.F. (2006). Psychological Science: Mind, Brain, and Behavior, 2nd ed. New York: W.W. Norton & Company Psychological science (BBC, 2002) Bad behaviour linked to gene. Retrieved from http://news.bbc.co.uk. (BBC, 2004b) Mothering may prevent aggression. Retrieved from http://news.bbc.co.uk. (BBC, 2004c) Poor diet linked to bad behaviour. Retrieved from http://news.bbc.co.uk. Kalat, J.W (2007), Biological Psychology, 9th ed. Belmont: Thomson Wadsworth. Persico, A.M, Bourgeron, T. (2006). Searching for ways out of the autism maze: genetic, epigenetic and environmental clues. Trends Neurosci, 29, 349Ė58. Kalat, J.W (2007), Biological Psychology, 9th ed. Belmont: Thomson Wadsworth. (BBC, 2003) Progesterone Regulates Male Behavior Toward Infants. Retrieved from http://www.sciencedaily.com. Kalat, J.W (2007), Biological Psychology, 9th ed. Belmont: Thomson Wadsworth. (BBC, 2004b) Gorilla study gives social clues. Retrieved from http://news.bbc.co.uk. Commonwealth of Virginia (2007). Report of the Virginia Tech Review Panel. Retrieved from http://www.governor.virginia.gov http://blogs.westword.com/latestword/cho.jpg

Reageer op het artikel "Geweld op Amerikaanse school"

Infoteur: Apocalypse
Laatste update: 02-02-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!