InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > De 10 meest wapenrijke landen

De 10 meest wapenrijke landen

De 10 meest wapenrijke landen Met enige regelmaat is er een publieke discussie over publiek wapenbezit. Bijna altijd gaat daar een schietincident aan vooraf. Denk daarbij aan de moordpartij op de Columbine High School in de VS in 1999 of de bioscoopschutter die in Colorado in 2012 tijdens de premiere van een Batmanfilm zijn machinegeweer op het publiek leegschoot. Dat het niet alleen een Amerikaans fenomeen is, bewijzen de Noorse Anders Breivik, en ‘onze eigen’ Tristan van der Vlis. In welke landen zijn de meeste particuliere wapens in omloop? Hieronder lees je de top 10 van de meest wapenrijke landen. Het Zwitserse onafhankelijke onderzoeksinstituut The Small Arms Survey heeft er onderzoek naar gedaan. Deze organisatie heeft zich tot doel gesteld het publiek, politici en beleidsmakers over de hele wereld te voorzien van objectieve informatie onder meer over publiek wapenbezit (www.smallarmysurvey.org.). Uit onderzoek van de Zwitsers blijkt dat Nederland niet eens in de top 100 staat van wapenrijke landen. Met 3,9 wapens per 100 inwoners staan we op 112.

Top 10

1. Verenigde Staten met 88,8 wapens op de 100 inwoners

Het recht op wapenbezit staat in de grondwet van de VS. Geen enkele wet mag afbreuk doen aan die grondwet. Dat werd in 2008 nog eens bevestigd door het Hooggerechtshof. Jaarlijks komen 31.000 Amerikanen om het leven door een vuurwapen.

2. Jemen, 54,8 wapens

Het is er vrij gemakkelijk om aan wapens te komen. Jaarlijks komen 2000 mensen om het leven door vuurwapens. In 2005 en 2007 probeerde de regering het wapenbezit met nieuwe wetgeving tegen te gaan maar dat blijkt erg lastig.

3. Zwitserland, 45,7 wapens

Alle gezonde volwassen mannen tussen de 21 en 31 krijgen van de overheid een volautomatisch wapen, de SIG 550, met patronen die ze thuis moeten bewaren. Dit is in verband met de oproepbaarheid voor het leger. Er zijn naar schatting 600.000 automatische wapens in bezit van particulieren. Daarbij komen 500.000 pistolen. De Zwitsers stemden in 2010 nog tegen aanscherping van de wapenwet.

4. Finland, 45,3 wapens

In Finland mag je als 15 jarige al een wapen kopen. Het heeft te maken met de jachtcultuur. Ook hier laaide de discussie over wapenbezit op na schietincidenten in 2007 en 2008 maar Finse politici besloten de regels niet aan te scherpen.

5. Servie, 37,7 wapens

Servie kent een vrij strenge wapenwetgeving. Naar verwachting zijn er echter nog circa 900.000 wapens in omloop als erfenis van de Balkanoorlog in het begin van de jaren 90.

6. Cyprus, 36,4 wapens

Op een totaal aantal inwoners van 870.000 zijn er 104.000 geregistreerde jachtwapens. Verreweg de meeste zijn in Grieks-Cypriotische handen. Er vallen jaarlijks minder dan 10 doden door geweren op Cyprus.

7. Saoedi-Arabie, 35 wapens

In 2009 maakte de regering het gemakkelijker om wapens te kopen. Het land heeft een heel relaxte houding ten aanzien van wapenbezit. Er is sinds 2007 een minimumleeftijd om wapens te kopen en er staan straffen op wapensmokkel.

8. Irak, 34,2 wapens

Voor de tweede Golfoorlog waren de Irakezen al goed bewapend. Er zijn inmiddels wel strengere wetten die registratie van wapens voorschrijven. Om een wapen te dragen, is een vergunning nodig.

9. Uruguay, 31,8 wapens

Dit land heeft na de VS in verhouding de meeste vuurwapendoden ter wereld. Er zijn op de 3,5 miljoen inwoners circa 600.000 geregistreerde wapens in omloop en naar verwachting bestaat er een zelfde aantal illegaal.

10. Zweden, 31,6 wapens

Van de 9 miljoen Zweden staan er 300.000 geregistreerd als jager. Jagen is er volkssport nummer 1. Een volwassen Zweed mag maximaal zes jachtgeweren bezitten.
Gerelateerde artikelen
Winterspelen 2018 - Pyeongchang - programma CurlingWinterspelen 2018 - Pyeongchang - programma CurlingTijdens de Olympische Winterspelen 2018 zullen 10 mannen en 10 vrouwen teams strijden om het goud. Op dit moment zijn no…
Winterspelen 2018 - Pyeongchang - programma IJshockeyWinterspelen 2018 - Pyeongchang - programma IJshockeyIJshockey maakt onderdeel uit van de Olympische Winterspelen 2018. Het is nog onduidelijk welke landen zich gekwalificee…
Confederations Cup Zuid Afrika 2009; Brazilië winnaarConfederations Cup Zuid Afrika 2009; Brazilië winnaarBrazilië is in 2009 wederom winnaar geworden van de Confederations Cup in Zuid Afrika. Het is voor de Brazilianen, die d…
Boekrecensie: Irak toen en nu - John KingBoekrecensie: Irak toen en nu - John King'Irak toen en nu' maakt deel uit van de reeks 'Het Midden-Oosten'. Het boek is geschreven door John King. Irak ligt in h…
Wie krijgt een wapenvergunning?Onder voorwaarden kunt u in Nederland een wapenvergunning krijgen. Iemand die bijvoorbeeld een strafblad heeft, zal geen…
Bronnen en referenties
  • Kijk
  • Smallarmysurvey.org

Reageer op het artikel "De 10 meest wapenrijke landen"

Reacties

Jan, 02-01-2017 18:46 #2
In Zwitserland, waar heel veel legale wapens zijn, gebeurt bijna nooit wat. Het aantal doden in Amerika is dan meer een cultureel probleem dan een vuurwapenprobleem. De maatschappij is daar veel harder en gewelddadiger dan hier in Europa.

Christine, 07-07-2015 01:04 #1
Die opmerking over Tristan van der Vlis is een beetje misplaatst. Volgens de wet (zowel die indertijd gold als de huidige, aangepaste) mocht van der Vlis geen wapens hebben. Door een administratieve fout op het politiebureau had hij die wel. Verder zijn er in ons land nooit ongelukken gebeurd met legale wapens.

Infoteur: Lierop69
Gepubliceerd: 23-09-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Reacties: 2
Schrijf mee!