Leerstijltest van Kolb en Juch (+ Grafiek en Diagram)

Leerstijltest van Kolb en Juch (+ Grafiek en Diagram)Test je leerstijl met de leerstijltest van Kolb en Juch. Er bestaan vier verschillende leerstijlen. Zo is de ene mens in zijn leren meer een denker en de andere meer een doener. Een volgende observeert liever en weer een ander houdt meer van activiteit en beslissen. Hoewel iedereen gebruik maakt van alle vier de leerstijlen, is er volgens Kolb meestal sprake van één of twee overheersende leerstijlen. Met de leerstijltest kom je erachter of je een doener, bezinner, denker of beslisser bent.

Leerstijlen

Mensen leren op verschillende manieren. Door de psycholoog Kolb zijn vier verschillende leerstijlen onderscheiden. Een leerstijl is de manier waarop iemand leert. Elke leerstijl heeft zo specifieke kenmerken.

Mensen hebben verschillende leerstijlen. Soms is iemand in zijn manier van leren wat meer een denker; een ander wat meer een doener. Sommige mensen observeren liever/nemen dingen waar. Anderen houden meer van activiteit en zijn liever bezig met plannen en organiseren.

Leerstijltest van Kolb en Juch

Deze leerstijltest is gebaseerd op Kolb en Juch. Met deze test oftewel vragenlijst kun je jouw voorkeur van leerstijl (en) ontdekken. Meestal hebben mensen in de loop der jaren onbewust een bepaalde manier van leren gehanteerd of eigen gemaakt. Door middel van deze vragenlijst kun je erachter komen wat jouw leervoorkeur c.q. leerstijl is. Hoewel iedereen gebruikt maakt van alle vier de leerstijlen, heeft iemand -volgens Kolb- één of twee overheersende leerstijlen.

Beantwoording testitems
Bij de beantwoording kun je het beste jouw werksituatie in gedachten nemen. Belangrijk is om bij de beantwoording uit te gaan van hoe je in werkelijkheid handelt en denkt. Het gaat er niet om hoe je graag zou willen handelen of je zou willen gedragen. In ieder geval bestaan er geen goede of foute antwoorden: het ene antwoord is niet beter dan het andere.

Uitspraken bij leerstijltest

In de onderstaande vragenlijst zie je 80 uitspraken staan. Als je vindt dat een bepaalde uitspraak bij je past: d.w.z. als je het er meer eens dan oneens bent, zet dan een kruisje: X in de 'Ja' kolom achter de uitspraken. Als de uitspraak niet bij je klopt: het er meer oneens dan eens mee bent, dan laat je het vakje gewoon leeg. Let er wel op dat je alle vragen beantwoordt en geen vragen overslaat.

[TD]02[TD]03[TD]04[TD]05[TD]06[TD]07[TD]08[TD]09[TD]10[TD]11[TD]12[TD]13[TD]14[TD]15[TD]16[TD]17[TD]18[TD]19[TD]20[TD]21[TD]22[TD]23[TD]24[TD]25[TD]26[TD]27[TD]28[TD]29[TD]30[TD]31[TD]32[TD]33[TD]34[TD]35[TD]36[TD]37[TD]38[TD]39[TD]40[TD]41[TD]42[TD]43[TD]44[TD]45[TD]46[TD]47[TD]48[TD]49[TD]50[TD]51[TD]52[TD]53[TD]54[TD]55[TD]56[TD]57[TD]58[TD]59[TD]60[TD]61[TD]62[TD]63[TD]64[TD]65[TD]66[TD]67[TD]68[TD]69[TD]70[TD]71[TD]72[TD]73[TD]74[TD]75[TD]76[TD]77[TD]78[TD]79[TD]80
NR 80 uitspraken - zet alleen bij de uitspraken die je bij jou vindt passen een X (kruisje) in het vak Ja >Ja
01Ik heb uitgesproken ideeën over wat goed of fout is[/TD]
Ik ben vaak roekeloos[/TD]
Ik los problemen het liefst stap voor stap op, zonder mijn fantasie de vrije loop te laten
[/TD]
Ik vind dat formaliteiten mensen beknotten[/TD]
Ik heb de reputatie een directe, no-nonsense stijl te hebben[/TD]
Ik vind acties gebaseerd op intuïtie even goed als die gebaseerd op zorgvuldig overwegen/analyseren[/TD]
Ik hou van werk waarbij ik de tijd heb om alles uit te pluizen[/TD]
Ik vraag mensen regelmatig naar hun uitgangspunten[/TD]
Het belangrijkste is hoe iets in de praktijk uitwerkt[/TD]
Ik ga actief op zoek naar nieuwe ervaringen[/TD]
Als ik iets hoor van een nieuwe benadering/nieuw idee, werk ik meteen de toepassing in de praktijk uit[/TD]
Ik hecht veel belang aan zelfdiscipline (vasthouden aan een bep. routine, bv dieet houden/regelmatig fitness etc)[/TD]
Ik vind het waardevol/eervol om iets grondig te doen[/TD]
Ik kan het 't beste vinden met logische/analytische mensen en minder goed met spontane/irrationele mensen [/TD]
Ik ga zorgvuldig te werk bij de interpretatie van beschikbare informatie en trek geen overhaaste conclusies[/TD]
Ik neem het liefst een beslissing na zorgvuldige overweging van veel alternatieven [/TD]
Ik voel me sterker aangetrokken tot nieuwe/ongewone ideeën dan tot praktische ideeën
[/TD]
Ik hou niet van iets dat niet af is en pas het liefst alles in een samenhangend patroon
[/TD]
Ik accepteer/hou me aan vastgestelde procedures zolang ik ze efficiënt vind om een doel te bereiken[/TD]
Ik breng mijn acties graag in verband met een algemeen principe[/TD]
Ik kom graag meteen ter zake in discussies[/TD]
Ik heb de neiging een zekere afstand te bewaren tot mijn collega's[/TD]
Ik vind het een enorme uitdaging om iets nieuws en anders aan te pakken[/TD]
Ik hou van geestige, spontane mensen[/TD]
Ik verdiep me eerst in alle details voor ik een conclusie trek[/TD]
Ik vind het moeilijk om met wilde/spontaan opkomende ideeën te komen[/TD]
Ik verspil niet graag tijd door om de hete brij heen te draaien[/TD]
Ik pas er voor op om overhaaste conclusies te trekken[/TD]
Ik heb graag zo veel mogelijk informatiebronnen: hoe meer gegevens om over na te denken, hoe liever[/TD]
Ik irriteer me vaak aan oppervlakkige mensen die alles niet zo serieus nemen [/TD]
Ik luister eerst naar anderen voordat ik mijn mening geef[/TD]
Ik laat meestal duidelijk merken hoe ik over iets denk[/TD]
Ik vind het leuk om andere mensen in een discussie bezig te zien[/TD]
Ik reageer liever spontaan en flexibel op gebeurtenissen dan alles van tevoren te plannen[/TD]
Ik voel me aangetrokken tot technieken als netwerkanalyse, stromingsdiagrammen, vertakkingsprogramma's, etc.[/TD]
Ik vind het vervelend om werk af te raffelen om een tijdlimiet te halen[/TD]
Ik beoordeel ideeën op hun praktische waarde[/TD]
Ik krijg vaak een onbehaaglijk gevoel van rustige, bedachtzame mensen[/TD]
Ik erger mij vaak aan mensen die zich hals over kop ergens instorten[/TD]
Ik vind het belangrijker om van het heden te genieten dan na te denken over het verleden of de toekomst[/TD]
Ik beschouw beslissingen gebaseerd op een grondige informatie-analyse als beter dan die op intuïtie[/TD]
Ik heb de neiging tot perfectionisme[/TD]
Ik draag vaak ideeën aan die me ineens te binnen schieten in discussies [/TD]
Ik kom met praktische/realistische ideeën in besprekingen[/TD]
Ik vind dat regels er zijn om overtreden te worden[/TD]
Ik neem het liefst afstand van een situatie en bekijk de dingen van alle kanten[/TD]
Ik zie vaak de zwakke en inconsequente punten in de argumenten die anderen aanvoeren[/TD]
Ik praat over het algemeen meer dan dat ik luister[/TD]
Ik zie vaak betere, meer praktische manieren om iets gedaan te krijgen[/TD]
Ik vind dat geschreven rapporten kort en bondig moeten zijn[/TD]
Ik vind dat rationeel/logisch denken de overhand moet hebben[/TD]
Ik hou gesprekken liever zakelijk dan over koetjes en kalfjes te praten[/TD]
Ik hou van mensen die met beide benen stevig op de grond staan[/TD]
Ik word ongeduldig als mensen met irrelevante dingen komen en afdwalen in discussies [/TD]
Ik schrijf vaak eerst een aantal concepten voordat ik de definitieve versie maak bij het schrijven van een rapport[/TD]
Ik probeer graag dingen om te zien of ze werken in de praktijk[/TD]
Ik vind het belangrijk oplossingen te vinden volgens een logische benadering
[/TD]
Ik vind het leuk om de grote prater te zijn[/TD]
Ik ben in gesprekken vaak de realist en zorg dat niemand afdwaalt/zich verliest in wazige speculaties[/TD]
Ik overweeg graag veel alternatieven voordat ik een besluit neem[/TD]
Ik vind mezelf in gesprekken met mensen vaak de meest nuchtere en objectieve
[/TD]
Ik blijf in discussies liever op de achtergrond dan dat ik de leiding neem en het hoogste woord voer[/TD]
Ik vind het fijn lopende zaken in een wijder perspectief/meer op langere termijn te zien
[/TD]
Ik beschouw het als een extra ervaring als er iets mis gaat en schud het van me af [/TD]
Ik verwerp wilde/spontane ideeën meestal als onpraktisch[/TD]
Ik denk altijd: "bezint, eer ge begint"[/TD]
Ik luister over het algemeen meer dan ik praat[/TD]
Ik ben vaak hard tegen mensen die er moeite hebben om problemen logisch te benaderen[/TD]
Ik vind meestal dat het doel de middelen heiligt[/TD]
Ik geef er niets om anderen te kwetsen als het werk maar wordt gedaan [/TD]
Ik ervaar de formaliteit van specifieke doelstellingen en plannen als benauwend
[/TD]
Ik ben meestal de 'spil' van een gezelschap[/TD]
Ik doe alles wat nodig is om iets gedaan te krijgen[/TD]
Ik raak snel verveeld bij methodisch, gedetailleerd werk[/TD]
Ik onderzoek graag de uitgangspunten, principes en theorieën die ten grondslag liggen aan zaken/gebeurtenisen[/TD]
Ik wil er altijd graag achter komen wat andere mensen denken[/TD]
Ik heb graag dat vergaderingen ordelijk verlopen en er niet wordt afgeweken van de agenda[/TD]
Ik laat me niet in met subjectieve of omstreden onderwerpen[/TD]
Ik geniet van drama en opwinding in een crisissituatie[/TD]
Ik word door anderen gezien als iemand die geen begrip op kan brengen voor andermans gevoelens[/TD]

Leerstijlscores

Omcirkel in de onderstaande lijst het nummer van de uitspraken die je met een X oftewel Ja hebt beantwoord.

[TD]I - Vraag nummer
II - Vraag nummerIII - Vraag nummerIV - Vraag nummer
2715
41339
615811
10161219
17251421
23281827
24292035
32312237
34332644
38363049
40394250
43414753
45465154
48525756
58556159
64606365
71626869
72667570
74677773
79767880
Tel nu per rij (verticaal) het totaal aantal nummers dat je omcirkeld hebt en tel deze bij elkaar op.
Totaal I =Totaal II =Totaal III =Totaal IV =
Hieronder zie je de bijbehorende leerstijlen staan:
Leerstijl I Leerstijl IILeerstijl IIILeerstijl IV
DoenerDenkerBezinnerBeslisser
Kijk nu naar de scores (max. 20 per rij). De meest logische conclusie zou zijn: de hoogste score is dus mijn overheersende leerstijl. Dit hoeft niet noodzakelijkerwijs zo te zijn. De scores moeten eerst nog gerelateerd worden aan de norm. In onderstaande tabel staan de normen aangegeven. Als je daar kijkt zie je precies hoe het zit met jouw voorkeur: jouw leerstijl.

[/TD][TD]zeer sterke voorkeursterke voorkeurmatige voorkeurlage voorkeurzeer lage voorkeur
Doener13 - 2011 - 12 7 - 104 - 60 - 3
Denker18 - 2015 - 1712 - 149 - 110 - 8
Bezinner16 - 2014 - 1511 - 138 - 100 - 7
Beslisser17 - 2015 - 1612 - 149 - 110 - 8

De doener-, denker-, bezinner- en beslisserleerstijlen

  • Doener - Concreet ervaren (Feeling) - Leerstijl is Accomoderen
  • Denker - Reflectieve waarneming (Watching) - Leerstijl is Divergeren
  • Bezinner - Abstracte begripsvorming (Thinking) - Leerstijl is Assimileren
  • Beslisser - Actief experimenteren (Doing) - Leerstijl is Convergeren

Leerstijlen scoreoverzichten

In de XY grafiek en/of het cirkeldiagram kun je je jouw leerstijlscores invullen.
XY grafiekXY grafiek
Cirkeldiagram met percentagesCirkeldiagram met percentages


Lees verder

© 2007 - 2025 Jvd, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Vanaf 2021 is InfoNu gestopt met het publiceren van nieuwe artikelen. Het bestaande artikelbestand blijft beschikbaar, maar wordt niet meer geactualiseerd.
Bronnen en referenties
  • David A. Kolb, Experimental learning, experience as the source of learning and development, Prentice-Hall, Englewood Cliffs
  • Boon, R., Leerstijlentest van Kolb, Interne Reader Omgangskunde, VU
  • Hendriksen, J., Cirkelen rond Kolb. Begeleiden van leerprocessen. Nelissen
  • Wierdsma, Swieringa, Lerend organiseren. Als meer van hetzelfde niet helpt. Stenfert Kroese
Reacties
Hans Poorthuis, 27-06-2008
Zoals aanbevolen in de website wilde ik mijn testresultaten plaatsen in de cirkel linksboven. Helaas is het plaatje onleesbaar als je het iets uitvergroot. Kan er een plaatje met een hogere resolutie worden geplaatst of anders een (word)-download met een goed leesbare cirkel?

Bij voorbaat dank
Hans poorthuisReactie infoteur, 09-07-2008
@ Hallo Hans, binnenkort zal ik een grotere afbeelding in het artikel plaatsen (dit was ten tijde van de publicatie van dit artikel nog niet mogelijk). Helaas zal dit geen echt grote afbeelding (A4 of half A4) worden, daar er een bepaalde limiet aan de afmetingen is. Ook is helaas een download/doc of pdf file niet mogelijk binnen Infonu.