Leerstijl - Opleiding en Beroep (Kolb)
Leerstijl in opleiding en beroep. Bepaalde leeractiviteiten, opleidingen of beroepen sluiten aan bij een bepaalde leerstijl. Indien een leerstijlvoorkeur en activiteit dezelfde kenmerken hebben, zal dit effectiever leren en functioneren tot gevolg kunnen hebben. Het is dus belangrijk om bij de keuze van opleiding en beroep rekening te houden met je leerstijl. Ook vind je in dit artikel een overzicht van welke leerstijlen het meest vertegenwoordigd zijn in bepaalde beroepen c.q. beroepsgroepen.
Leerstijl - opleiding en beroep, leeractiviteit (Kolb)
Mensen hebben een voorkeur voor een bepaalde leerstijl. Bepaalde leeractiviteiten, opleidingen of beroepen zijn gericht op of sluiten aan bij een bepaalde leerstijl. Indien een leerstijlvoorkeur en activiteit dezelfde kenmerken of kernpunten hebben, zal dit effectiever leren en van daaruit ook effectiever functioneren tot gevolg hebben. Dit zal waarschijnlijk de kans verhogen dat iemand zich prettiger en meer tevreden voelt met hetgeen hij/zij doet. Als de combinatie leerstijl en leeractiviteit minder passend is, zal het leren en functioneren minder effectief zijn. Dit zal waarschijnlijk een kleinere kans tot tevredenheid geven. Dit houdt dus in dat het belangrijk kan zijn om bij de keuze van opleiding en beroep rekening te houden met de voorkeur van de leerstijl.
Leerstijl Opleiding - Werkstijl beroep
Om een beeld te krijgen van (leer)activiteiten die aansluiten bij een bepaalde leerstijl, staan hieronder de kernpunten per leerstijl genoemd, die een rol kunnen spelen bij de keuze van een passende (leer)activiteit in een opleiding of in de werksituatie, beroep en werkplek.
Doeners - Leerstijl en werkwijze (accomoderende stijl)
Accomodeerders zullen eerst doen en dan denken. Ze zijn heel sterk in improviseren. Ze zijn flexibel en spelen makkelijk in op onverwachte situaties. Als ze van een oorspronkelijk doel of resultaat afdwalen, vinden ze dit niet zo erg en eigenlijk ook wel interessant.
Accomodeerder: doener, ondernemer, ondernemende activiteit.
Kernpunten en vragen
Is er bij deze leeractiviteit of werkplek de mogelijkheid om:
- iets nieuws leren, iets dat ik nog niet wist of kon?
- verschillende activiteiten te ondernemen en niet lang te zitten en te luisteren?
- iets uit te proberen, fouten te maken, het leuk te vinden?
- geconfronteerd te worden met complexe problemen en uitdagingen?
- om te gaan met gelijkgestemde mensen?
Denkers - Leerstijl en werkwijze (assimilerende stijl)
Assimileerders denken vanuit concepten. Ze bedenken in hun hoofd oplossingen door theorieën te combineren en toe te passen. Voordat ze aan de slag gaan, bereiden ze de werkwijze eerst voor.
Assimileerder: denker, wetenschapper, theoreticus.
Kernpunten en vragen
Is er bij deze leeractiviteit of werkplek de mogelijkheid om:
- tijd te hebben om te overwegen, assimileren, me voor te bereiden?
- relevante informatie te verzamelen?
- naar de mening van anderen te luisteren: een gemêleerde groep met diverse visies?
- niet onder druk te staan en te moeten improviseren?
- om te gaan met gelijkgestemde mensen?
Bezinners - Leerstijl en werkwijze (divergerende stijl)
Divergeerders zijn kijkers. Ze kijken naar dingen en denken er over na. Ze laten hun fantasie de vrije loop. Ze houden van het bedenken van nieuwe dingen en toepassingen. Ze zijn goed in brainstormen. Ze onderhouden nauw contact met hun omgeving en werken graag in groepjes.
Divergeerder: bezinner, dromer, detective, ontwerper.
Kernpunten en vragen
Is er bij deze leeractiviteit of werkplek de mogelijkheid om:
- veel en vaak vragen te stellen?
- een duidelijke structuur te vinden qua doelstellingen en structuur?
- me te verdiepen en mijn visie te verruimen door ingewikkelde concepten en ideeën?
- benaderingen en te onderzoeken concepten verder theoretisch uit te werken?
- om te gaan met mensen van hetzelfde niveau als ik?
Beslissers - Leerstijl en werkwijze (convergerende stijl)
Convergeerders houden van kant en klare theorieën en individuele opdrachten waar ze meteen mee aan de slag kunnen gaan. Ze leren en functioneren het liefste door het toepassen van de beschikbare theorie in de praktijk.
Convergeerder: beslisser, probleemoplosser, organisator, pragmaticus.
Kernpunten en vragen
Is er bij deze leeractiviteit of werkplek de mogelijkheid om:
- veel en vaak vragen te stellen?
- om volop te experimenteren en te oefenen?
- met praktische tips, praktische zaken, opdrachten en technieken bezig te zijn?
- met echte, praktische problemen bezig te zijn die resulteren in actie- of handelingsplannen om ook enige huidige problemen aan te pakken?
- deskundigen of experts te ontmoeten die zelf weten of in staat zijn de dingen te doen?
Leerstijl beroep - beroepsgroep
Hoewel er tot nu toe nog geen grootschalig of uitgebreid onderzoek is, zijn er wel gegevens bekend over leerstijl en beroep. De Leerstijlen Test is bij een aantal beroepsgroepen afgenomen. In de tabel hieronder staat weergegeven wat de gemiddelde score per leerstijl is voor de betreffende beroepsgroep. Zo zitten er bijvoorbeeld relatief veel doeners in de beroepsgroep Trainer/Coach.
Beroepsgroep | Doener | Denker | Bezinner | Beslisser |
Marketingmanager | 9,4 | 13,8 | 12,5 | 13,6 |
Verkoper | 13,3 | 11,5 | 11,4 | 14,1 |
Financieel manager | 7,0 | 14,9 | 14,5 | 15,3 |
Trainer/Coach | 11,2 | 12,9 | 11,4 | 12,4 |
Ingenieur/Technicus | 8,7 | 14,2 | 12,3 | 12,7 |
Productiemanager | 7,4 | 12,7 | 15,2 | 16,1 |
Research-ontwikkelingsmanager | 8,0 | 14,6 | 13,2 |
13,5 |
Lees verder