mijn kijk op

Zin en onzin over merkkleding

Zin en onzin over merkkleding Merkkleding dragen, het lijkt tegenwoordig bijna noodzakelijk om erbij te horen. Waarom is merkkleding duurder en beter? Wat maakt merkkleding populair? Op sommige scholen word je niet beoordeeld op wie je bent, maar op wat je draagt. Björn Borg, Mexx, Replay, Ralph Lauren, Calvin Klein. Dolce&Gabbana, Nikes, Cool Cat, Vingino, Adidas, Tommy Hilfigger, Madonna, Prada, Muchachomalo, Ed Hardy... En zo zijn er nog wel tientallen designersmerken op te noemen. Draag je kleren van een cool merk, dan hoor je erbij. Dan word je eerder geassocieerd met stoer, cool, en ook met: rijker. Hoe belangrijk is merkkleding?

Waarom is merkkleding duurder?

Bij merkkleding betaal je niet alleen gemiddeld meer geld voor de kleding, maar je betaalt ook voor het ontwerp van de kleding. Het heeft immers een eigen handelsmerk, een eigen unieke ontwerp voor elke serie kledingstukken, en er worden meestal goede materialen gebruikt. Van merkkleding wordt wel gezegd dat het langer meegaat dan andere kleding, en over het algemeen is dat inderdaad waar. Niet alleen de gebruikte stoffen en overige materialen zijn meestal erg goed van kwaliteit, maar ook de kleuren en stiksels blijven vaak langer mooi omdat deze met extra zorg zijn aangebracht. Merkkleding heeft per merk zijn eigen unieke uitstraling, passend bij de sfeer die het merk wil uitdragen. Bij Muchachomalo is dat bijvoorbeeld speels en jong, en Calvin Klein doet je misschien direct denken aan schoonheid en aan rijkdom. Bij Ed Hardy staan tekeningen - die op de stoffen zijn geprint - centraal. De ontwerpen van Ed Hardy kleding zijn gebaseerd op echte tatoeages van tattookunstenaar Ed Hardy. Veel ontwerpers richten zich op de jeugd. Door die doelgroep wordt mode vaak op de voet gevolgd en er wordt voor die doelgroep ook veel geld aan merkkleren uitgegeven.

Bekende populaire merken 2016

Er bestaan heel veel kledingmerken. Een deel daarvan richt zich slechts op enkele soorten kleding of accessoires, bijvoorbeeld voornamelijk ondergoed of veelal tassen. Weer andere zijn bekend geworden met bijvoorbeeld schoenen, maar hebben de lijn uitgebreid met shirts en jeans, enzovoorts.

Populariteit en merkkleding

Merkkleding dragen. Bjorn Borg, Ed Hardy, Chanel, D&G, Nikes, Adidas, Ugg, Prada, Miu Miu... Het wemelt van de bekende populaire kledingmerken. Aan al die merken hangt meestal een pittig prijskaartje. Merkkleding heeft voor menigeen net dat beetje extra, zoals opvallende prints, leuke ontwerpen, opvallende labels, mooie stijl en een goede pasvorm... Merkkleding wordt over het algemeen als 'cool' beschouwd. Of we nu willen of niet, kinderen met merkkleding aan worden op school vaak met andere ogen bekeken dan kinderen zonder merkkleding. Kinderen die merkkleding dragen zijn vaker populair dan kinderen zonder merkkleding. Natuurlijk is dit een algemeen gevolg van het dragen van merkkleding, en uiteraard zijn er uitzonderingen op deze grofweg genomen regel. Opvoeding thuis en op school, spelen immers ook een belangrijke rol. Populariteit wordt gelukkig door meer dingen bepaald dan door kleding alleen, maar het kan een rol spelen. Merkkleding helpt een handje om erbij te horen. Toch kan het soms ook averechts werken. Merkkleding kan ook jaloezie oproepen en een kind kan daardoor isoleert worden van de groep.

Grote auto’s en luxe in de grote mensen wereld

Grote dure auto’s en luxe in de grote mensenwereld hebben eigenlijk hetzelfde effect op volwassenen als merkkleding (al) op kinderen kan hebben. Hoe groter de auto, hoe duurder de auto, hoe duurder het huis en hoe meer luxe men ten toon kan spreiden, hoe groter de waardering en het respect wat we bij elkaar afdwingen. Succes lezen we vaak af aan wat mensen zich financieel kunnen permitteren. Vincent van Gogh is een beroemde Nederlandse naam, en wereldwijd vinden miljoenen mensen zijn schilderijen prachtig. Toen hij nog leefde werd hij door zijn medemensen echter niet beschouwd als een groot kunstenaar. Niemand had erkenning voor zijn werk en hij had geen geld en aanzien. Hij woonde gedurende zijn leven in kleine optrekjes, op eenzame kamers, in goedkope hotels en zelfs een periode in een gesticht. Als hij nu nog zou leven zou hij echter behandeld worden als een koning, en hij zou rijk zijn en aanzien hebben.

Een miljonair spreken we automatisch met 'u' aan, en een zwerver gemakkelijker met 'jij'. Merkkleding is in de westerse wereld niet alleen leuk om te dragen, maar veel mensen laten er ook graag mee zien wat ze zoal betalen kunnen. Ook veel volwassenen dragen graag merkkleding. Op een of andere manier beoordelen mensen elkaar met plezier op uiterlijk vertoon en op bezit, waardoor onze zucht om met onze status te pronken, beloond wordt met respect en waardering in de omgeving. Het is zelfs zo dat mensen met enorme leningen (wat dus gewoon schulden zijn en dus geen bezit) toch nog respect afdwingen. Tenminste, zolang ze de aflossing van hun schulden betalen kunnen. Geld is status en merkkleding is niet alleen hip en vaak heel mooi, maar in zeker zin ook een uiting van status. Merkkleding is echter om veel meer redenen dan 'status' alleen, populair. Merkkleding is geliefd om de unieke designs, de goede kwaliteit en de aparte look.

Merkkleding en erkenning

Kinderen die hemel en aarde bewegen om merkkleding te kunnen dragen proberen zichzelf misschien te verzekeren van erkenning en acceptatie binnen een groep. Maar merkkleding ziet er vaak ook gewoon erg mooi uit en van leuke trendy kleding krijg je misschien ook echt wat sneller en gemakkelijker meer zelfvertrouwen. Op scholen is het geen regel dat kinderen die geen merkkleding dragen worden uitgesloten, het is eerder zo dat kinderen die wel merkkleding dragen vaker respect (lees: status populair) afdwingen. Ook zijn het natuurlijk juist de dragers van merkkleding die opvallen, waardoor zich een groep vormt die kinderen zonder merkkleding het gevoel kunnen geven dat ze niet bij de kinderen met rijke ouders horen. Gelukkig is dit niet op elke school even sterk aanwezig. Sommige scholen letten sterk op dit soort ontwikkelingen en maken het bespreekbaar in de klassen. Waarschijnlijk speelt de houding van ouders tegenover status en rijkdom ook een rol. Ook de plaats en het huis waarin je woont kan van invloed zijn.

Merkkleding en luxe

Merkkleding heeft dus in zekere zin ook een sociale functie, en de prijs is dan deels bepalend voor de sociale status. Net als alle andere luxe artikelen wordt merkkleding misschien beschouwd als een bewijs van succes. Zolang volwassenen het goede voorbeeld niet geven, zal luxe ook voor kinderen geassocieerd worden met succes en dus zal het dragen van dure merkkleding belangrijk blijven voor veel kinderen. Zowel meisjes als jongens kunnen merkkleding belangrijk vinden. Vooral als het aankomt op sportkleding en sportschoenen van bekende merken, vinden jongens bekende merken belangrijk, terwijl meisjes zich vaker bezighouden met modetrends.

Nadeel aan merkkleding

De prijzen zijn vaak (te) hoog en niet te betalen voor veel mensen.

Voordelen van merkkleding

De kwaliteit is vaak goed en de kleren zijn daardoor langer te gebruiken. De ontwerpen of prints zijn vaak origineel en typisch voor het merk. De pasvorm is vaak goed. Deze vliegers gaan echter niet voor alle merken op.

Lees verder

© 2008 - 2024 Kisses, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Reclame en de Klassieke Oudheid: Nikes, Ajax en MarsReclame en de Klassieke Oudheid: Nikes, Ajax en MarsStel, een producent ontwikkelt een product en brengt dit op de markt. Dan geeft een producent de afdeling Marketing opdr…
Mijn kind wil alleen maar merkkledingMijn kind wil alleen maar merkkledingKinderen onderling kunnen hard zijn en elkaar afrekenen op uiterlijk vertoon. Kinderen die niet voldoen aan de verwachti…
Prada, Italiaans modehuisPrada, Italiaans modehuisAl sinds 1913 staat Prada het modehuis uit Milaan, Italië voor luxe, stijl, kwaliteit, status en weelde. Prada ontwerpt…
Is er een verband tussen religie en natuurlijke selectie?Is er een verband tussen religie en natuurlijke selectie?In het boek 'De biologie van God' doet A. Hardy een oproep tot verzoening van de Darwiniaanse natuurlijke selectie en ge…

Rookverbod loopt uit de handmijn kijk opRookverbod loopt uit de handInmiddels is het rookverbod in vele gelegenheden ingegaan en zie je op elke hoek van de straat wel een groepje rokers bu…
Totempalen, een eeuwigdurende en trotse erfenisHoe worden totempalen gemaakt? Waar komen ze vandaan? Wie maakte ze? Worden er vandaag nog nieuwe bijgemaakt? En wat zij…
Bronnen en referenties
  • Dit artikel is tot stand gekomen aan de hand van interviews met kinderen en mijn eigen kijk op het 'achterliggende belang' van het dragen van merkkleding.
Reactie

S'je, 28-07-2008
Heeey ik vind het een leuk artikel, maar ik vind dat er maar een kleine kern van waarheid in zit. Ik zit op de middelbare school (vwo niveau) en tuurlijk zie ik om me heen dat ze het dragen en dat merkkleding helemaal ''te gek'' is. Maar ik geef er ècht niet om! Ik haat merkkleding en mensen die erbij willen horen en daar alles voor over hebben. Het gebeurd, het gebeurd. maar niet alle jeugd over 1 kam scheren, hè?! Er zijn zat mensen die er niet van houden hoor ;)
verder kan je leuk schrijven joh :D!
groetjes
Middelbare scholier Reactie infoteur, 29-07-2008
Hoi S'je,
Dankjewel voor je reactie. Ik ben het met je eens dat het niet altijd zo is hoor, maar ook ben ik het met je eens dat het wel degelijk gebeurd. En daar gaat het in dit artikel eigenlijk om. De een geeft er niks om en trekt zich er niks van aan, maar de ander trekt zich er wel wat van aan. Mja.
groetjes!

Kisses (665 artikelen)
Laatste update: 15-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.
Artikelen met het label 'Mijn kijk op…' bevatten naast objectieve informatie ook een persoonlijke mening en/of ervaring.