InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Wereldlichtjesdag: herdenkingsdag voor overleden kinderen

Wereldlichtjesdag: herdenkingsdag voor overleden kinderen

Wereldlichtjesdag: herdenkingsdag voor overleden kinderen Steeds meer mensen hebben behoefte om hun overleden dierbaren te herdenken. Dit wordt gedaan in de persoonlijke sfeer, zoals een graf bezoeken, een kaarsje bij een foto aansteken of met familie bijeenkomen op een speciale dag. Een landelijke dag is Allerzielen. Allerzielen wordt gevierd op 2 november, de dag na Allerheiligen, waarmee deze dag nauw verbonden is. Op deze dag worden overleden mensen herdacht. Speciaal voor overleden kinderen is een andere dag in het leven geroepen: Wereldlichtjesdag.

The Compassionate Friends

Wereldlichtjesdag is in 1997 ontstaan in Amerika door een groep; The Compassionate Friends. Hun missie is als volgt:
'When a child dies, at any age, the family suffers intense pain and may feel hopeless and isolated. The Compassionate Friends provides highly personal comfort, hope, and support to every family experiencing the death of a son or a daughter, a brother or a sister, or a grandchild, and helps others better assist the grieving family.'

Zij organiseren allerlei activiteiten om families te helpen die met het verlies van een kind te maken hebben. Zo hebben zij Wereldlichtjesdag geïntroduceerd en dit is in vele andere landen overgenomen.

Donkere maand

Wereldlichtjesdag wordt gehouden op iedere tweede zondag in de maand december. December is niet alleen een donkere maand vanwege de schemering die vroeg invalt, maar vanwege alle feestdagen voelt de maand ook als donker, als je te maken hebt met een groot verdriet en gemis van je kind. Door stil te staan bij deze overleden kinderen hopen de initiatiefnemers een lichtpuntje te bieden in deze donkere dagen.

Een lint van lichtjes

Op Wereldlichtjesdag worden om zeven uur 's avonds kaarsen aangestoken voor overleden kinderen. Het maakt niet uit hoe jong of oud het kind was of hoe lang het geleden is. Je kind blijft tenslotte altijd je kind! Maar ook als broertje, zusje, opa, oma, juf, buurvrouw of andere betrokkene is het fijn om een kind te kunnen herdenken. Omdat wereldwijd de kaarsen worden aangestoken en we in verschillende tijdzones leven, zal er die dag elk uur kaarsen worden gebrand voor overleden kinderen. Zo ontstaat een lint van lichtjes over de wereld. Voor de nabestaanden geeft dat een idee troost en verbondenheid. Ze staan niet alleen met hun verdriet en pijn.

Herdenkingsbijeenkomsten

Iedereen kan op Wereldlichtjesdag thuis een kaarsje aansteken. Maar op steeds meer locaties in Nederland worden door lokale initiatiefnemers herdenkingsbijeenkomsten gehouden. Zij vullen deze bijeenkomsten zelf in met verhalen, gedichten, muziek en sprekers. Maar wat iedere bijeenkomst gemeen heeft is het noemen van de namen en ontsteken van de kaarsen om 19.00 uur. Vaak ook wordt het lied 'Precious Child' ten gehore gebracht. Dit lied van Karen Taylor is speciaal geschreven voor Wereldichtjesdag. Om te zien of in jouw woonplaats een herdenkingsdienst wordt gehouden kan je kijken op de site van Wereldlichtjesdag. Vaak wordt in de lokale kranten ook vermelding gemaakt van een dergelijke bijeenkomst.

Bestaansrecht

Het verlies van een kind draag je dag en nacht met je mee. Voor nabestaanden is Wereldlichtjesdag een dag waarop ze zich verbonden kunnen voelen met lotgenoten. Voor sommige mensen geeft het hun kind weer bestaansrecht. Tegenwoordig wordt er veel aandacht besteed aan afscheid nemen van een doodgeboren kindje of een baby die al vroeg overlijdt. Maar vroeger ging het anders en werden deze kindjes weggehaald en kregen ze vaak niet eens een begrafenis. Vervolgens werd er niet meer over gepraat. Maar de pijn kon hiermee niet weggehaald worden en deze gebeurtenissen waren dan ook zeer traumatisch voor de betrokkenen. Door jaren later alsnog de naam te noemen en een kaars op te steken, voelen deze mensen dat hun kind een plek verdient en daarmee ook hun (weggestopte) verdriet.

Nooit vergeten

Misschien was je de moeder, misschien de meester, misschien een zusje. Misschien overleed het kind 35 jaar geleden, misschien vorig jaar. Misschien was het kind al volwassen, of net begonnen aan het prille leven. Het maakt niet uit, wat voorop staat is dat een kind is overleden en dat gemis en verdriet gaat nooit helemaal over. Op Wereldlichtjesdag wordt hier bij stil gestaan en dat kan troost en verbondenheid bieden. Want een kind dat sterft mag nooit vergeten worden.
© 2016 - 2019 Judithmarechal, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kaarsen en kaarslicht brengen warmte, sfeer en rustKaarsen en kaarslicht brengen warmte, sfeer en rustKaarsen zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Het kerstfeest is bijvoorbeeld zonder kaarsen niet voor t…
Oorsprong en gebruik van adventskaarsenOorsprong en gebruik van adventskaarsenBij het naderen van de kerstdagen, ontsteken vele families adventskaarsen in hun woonkamers. De kaarsen zorgen voor een…
Kaarsendover: handig apparaat als alternatief voor uitblazenKaarsendover: handig apparaat als alternatief voor uitblazenHet branden van kaarsen kan diverse redenen hebben. Nu de tijd allang voorbij is dat kaarsen werden gebruikt voor verlic…
De noveenkaars of negendagenbranderDe noveenkaars of negendagenbranderDe meeste mensen komen ze wel eens tegen in de winkel, de grote kaarsen in een rood of doorschijnend omhulsel met een he…
Alles over het maken van kaarsenAlles over het maken van kaarsenHet maken van kaarsen wordt de laatste tijd steeds populairder en de meeste hobbywinkels hebben dan ook een ruim assorti…
Bronnen en referenties
  • http://www.wereldlichtjesdag.nl/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Allerzielen

Reageer op het artikel "Wereldlichtjesdag: herdenkingsdag voor overleden kinderen"

Infoteur: Judithmarechal
Gepubliceerd: 12-07-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!