InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Jonger dan 18 en alcohol, wat mag wel en niet?

Jonger dan 18 en alcohol, wat mag wel en niet?

Jonger dan 18 en alcohol, wat mag wel en niet? Sinds 2014 is de wetgeving met betrekking tot jongeren en het drinken van alcohol veranderd. Alcohol mag niet meer worden verkocht aan jongeren onder de 18 en ook niet meer door hen worden gedronken in het openbaar. Wanneer dit toch gedaan wordt, riskeert de drinker een boete van 45 euro als hij jonger is dan 16 en 90 euro voor 16- en 17-jarigen. Veel mensen weten echter niet dat het voor jongeren niet strafbaar is om thuis en bij andere mensen thuis te drinken.

De gevaren van alcohol bij jongeren

Gemiddeld ontwikkelen de hersenen zich nog tot het 24e jaar. Het is aangetoond dat alcohol deze ontwikkeling kan verstoren en zo het karakter en het gedrag van opgroeiende kinderen kan veranderen. Verder nemen ook de prestaties op school af van kinderen die regelmatig alcohol nuttigen. Daarnaast hebben ouderen die vroeger als kind regelmatig alcohol hebben gedronken een grotere kans op een alcoholprobleem. Jongeren die alcohol drinken hebben ook een grotere kans op gedragsproblemen, het kan bijvoorbeeld leiden tot meer agressie en geweld. Naast invloed op de hersenen heeft alcohol ook invloed op de hormoonbalans in het lichaam, zo verandert alcohol de niveaus van het mannelijke hormoon en het groeihormoon. Dit kan leiden tot een verminderde bot- en spierontwikkeling.

De drank- en horecawetgeving

In 2014 zijn er verschillende wijzigingen aangebracht in de wetgeving omtrent alcohol en jongeren. Bij de huidige wetgeving (mei 2016) is het niet langer toegestaan om:
  • Alcohol te verstrekken en verkopen aan jongeren die nog geen 18 zijn. Daarnaast mag er geen alcohol worden verkocht aan iemand die wel 18 jaar is maar waarbij de kans aanwezig is dat de alcohol bestemd is voor iemand die nog geen 18 is.
  • Alcohol bij je te hebben in openbare ruimten als je jonger dan 18 jaar bent.
Deze wetten maken geen onderscheid tussen zwaar en licht alcoholische dranken.

Alcohol kopen

Wanneer je in een supermarkt loopt en je hebt alcohol bij je en je bent jonger dan 18 jaar dan ben je niet strafbaar, pas wanneer je de winkel uitloopt met alcohol is dit het geval. Als je alcohol wilt komen moet je altijd kunnen bewijzen dat je ouder bent dan 18 door je legitimatiebewijs te laten zien. Als het overduidelijk is dat je ouder bent dan 18 is dit echter niet noodzakelijk. Supermarkten hebben samen afgesproken dat ze aan iedereen die er jonger uitziet dan 25 jaar een legitimatiebewijs vragen wanneer ze alcohol willen kopen. Als een verkoper twijfelt over je leeftijd is hij verplicht te vragen of je je wilt legitimeren. Kan je dit niet dan mag de winkelier geen alcohol verkopen.

Drinken in het openbaar

De veranderingen in de wetgeving omtrent jongeren en alcohol heeft het dus verboden gemaakt om alcohol te drinken op openbare plaatsen zoals kroegen, parken en op straat. Wanneer dranken minder dan 0,5% alcohol bevatten mogen ze wel in het openbaar gedronken en meegenomen worden.

Aangehouden met alcohol

Wanneer iemand onder de 18 wordt opgepakt met alcohol in zijn of haar bezit zijn er twee mogelijkheden. De persoon kan een boete krijgen of gelijk doorgestuurd worden naar Halt waar diegene een staf zal krijgen. De boete is 45 euro voor jongeren tot en met 15 jaar en 90 euro voor 16- en 17-jarigen.

Drinken in privéomgeving

Veel mensen denken dat na de wetswijzigingen in 2014 het verboden is voor jongeren onder de 18 om alcohol te drinken. Dit is niet waar, wanneer er alcohol genuttigd wordt op privéterrein is dit nog steeds toegestaan. Dit betekent dat jongeren geen alcohol mogen kopen en het niet op straat bij zich mogen hebben maar ze het thuis wel mogen drinken.

Kamperen en alcohol

De veranderingen in wetgeving hebben geleid tot een grijs gebied. Wanneer jongeren gaan kamperen is het voor hen niet verboden alcohol te drinken in de tent, dit is dan namelijk hun privéterrein. Waar de grens van privé ophoudt en overgaat in openbaar is echter nog een punt van discussie. De staatssecretaris heeft vastgesteld dat het privé-terrein op een camping bestaat uit de tent en de luifel eraan vast.
© 2016 - 2019 Sanj, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe kun je minder gaan drinken?Hoe kun je minder gaan drinken?Er wordt altijd gezegd: 'Drink met mate', maar sommige mensen kunnen dat niet meer. Die zijn verslaafd geworden aan dran…
Wat is comazuipen?Wat is comazuipen?De term 'comazuipen' kom je tegenwoordig steeds vaker tegen. Maar wat zijn dit nu precies? Waarom doen jongeren zichzelf…
NIX18 - Beschermt jongeren tegen alcoholNIX18 - Beschermt jongeren tegen alcoholVanaf 1 januari 2014 is het voor jongeren onder 18 verboden om alcohol te kopen of bij zich te hebben. Staatssecretaris…
Leeftijd dat jongeren mogen drinken mogelijk naar 18 jaarLeeftijd dat jongeren mogen drinken mogelijk naar 18 jaarDe leeftijd waarop jongeren alcohol mogen drinken gaat mogelijk omhoog. Artsen en gemeenten vinden dat veel te veel jong…
Alcohol; uitleg over percentage en promillageAlcohol; uitleg over percentage en promillageIn de media is veel aandacht voor alcohol, met name alcoholgebruik onder jongeren. Hierbij worden de termen alcoholperce…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Niekverlaan, Pixabay
  • https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/welke-risicos-heeft-alcohol-voor-jongeren/
  • http://www.uwkindenalcohol.nl/nieuwe-alcoholwet-voor-jongeren
  • http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/article/detail/3667170/2014/06/05/Drinken-op-de-jongerencamping-rond-de-tenten-ligt-een-grijs-gebied.dhtml
  • https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alcohol/vraag-en-antwoord/alcoholbezit-jongeren-in-het-openbaar

Reageer op het artikel "Jonger dan 18 en alcohol, wat mag wel en niet?"

Infoteur: Sanj
Laatste update: 24-05-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!