Trouwen: wat moet er vooraf geregeld worden?
Jullie gaan eindelijk de sprong wagen. Jullie gaan trouwen! Nu al begint de spanning en de stress toe te slaan. Er moet zo ontzettend veel geregeld worden. Hoe kun je deze stress voor jezelf zo laag mogelijk houden? Wat moet wanneer geregeld worden? Eén gouden tip is om alles op papier te zetten, je weet dan precies wat je het beste wanneer kunt regelen!
Inhoudsopgave
Twaalf tot negen maanden voor het trouwen
Datum plannen
Pak de agenda erbij en kijk wat voor jullie een gewenste en geschikte datum is om te trouwen. Misschien zit er een speciale datum tussen. Zodra deze datum definitief is geregeld zorg je ervoor dat je dit ook plant met je werk. Je moet natuurlijk wel vrij zijn op je eigen trouwdag!
De grote dag plannen
Bedenk niet alleen wanneer, maar ook waar alles moet plaatsvinden. Maak een indeling van hoe jullie de dag willen indelen. Neem het tijdstip van trouwen als uitgangspunt en plan daar de rest van de dag omheen. Denk hierbij aan het eten, de fotoreportage en het feest.
Vertellen aan anderen
Het eerste wat je moet doen is de mensen die voor jou belangrijk zijn, denk aan je naaste familie en vrienden, vertellen dat jullie gaan trouwen. Ze zullen het vast niet leuk vinden als ze het van iemand anders dan jullie zelf horen. Ook is het handig om meteen jouw getuigen te vragen of zij inderdaad getuige willen zijn.
Budget voor het trouwen
Een trouwdag kost vaak nogal wat. Denk niet te licht over de prijzen van de trouwringen, een jurk, het feest en de trouwlocatie. Bespreek samen wat de totale trouwdag ongeveer kan en mag kosten. Als je je vervolgens aan dat budget houdt, voorkom je dat je achteraf voor grote verrassingen komt te staan.
In ondertrouw
Als jullie de datum hebben vastgepind dan neem je contact op met de gemeente. Er moet namelijk officieel aangifte van jullie trouwen gedaan worden. Deze aangifte dient gedaan te worden in de gemeente waar minimaal één van de twee ingeschreven is. Aangifte doen jullie maximaal één jaar van tevoren, maar ook minimaal twee weken. Hoe eerder jullie aangifte doen, hoe groter de kans is dat jullie dag en tijdstip nog vrij is natuurlijk! Wanneer jullie niet in het gemeentehuis maar op een externe locatie willen trouwen dan moet dat nu al direct worden doorgegeven. Weet wel dat er vaak extra kosten aan verbonden zijn. Sinds 1 september 2015 is het in veel gemeenten niet meer nodig een afspraak te maken. Via de website van de gemeente kan de aangifte ook online ingediend worden. Vervolgens krijg je een kopie van de aangifte toegestuurd. Vroeger moest je hier, afhankelijk van de gemeente, 10 tot 15 euro voor betalen. Nu het ook online kan kost het vaak niets. Voor de ondertrouw moeten jullie een aantal documenten verzamelen:
- Legitimatiebewijs van jullie allebei
- Kopie legitimatiebewijs van jullie getuigen – maximaal twee getuigen per persoon
- Verklaring van de burgerlijke stand – dit formulier krijgen jullie thuisgestuurd nadat de afspraak is gemaakt
- Verklaring naamgebruik – hierop geef je aan welke naam jullie aannemen na jullie huwelijk
Trouwlocatie
Bepaal samen waar jullie willen gaan trouwen. Dit kan in jullie eigen gemeentehuis zij, maar ook op verschillende speciale locaties. Als jullie eruit zijn, reserveer deze locatie dan direct. Dan zijn jullie in ieder geval zeker van de datum en de tijd! Is één van jullie gelovig en willen jullie trouwen in een kerk, neem dan ook nu op tijd contact op met jullie pastoor of dominee. Ook hier is het van belang door te geven wanneer en hoe laat jullie willen trouwen.
Waar vieren we het feest
Beslis of jullie met de naaste familie willen gaan eten, misschien hebben jullie liever alleen een groot feest. Bespreek dit samen en zoek vervolgens een restaurant en/of feestlocatie. Leg de datum en het tijdstip direct vast. Vindt het feest ergens anders plaats dan het etentje dan is het handig om te weten hoeveel tijd jullie voor het eten kunnen uittrekken.
Muziek
Tijdens jullie trouwdag moet jullie muziek gedraaid worden. In het gemeentehuis kun je vaak al bepalen welke muziek er gedraaid wordt tijdens het binnenkomen, het tekenen en het verlaten van de zaal. Dit moeten natuurlijk nummers zijn die voor jullie een grote betekenis hebben. Bespreek deze wensen dan ook goed met elkaar. Ook op het feest mag de muziek niet ontbreken. Als jullie het simpel willen houden is een zelfgemaakte playlist natuurlijk een goedkope optie. Een dj kan er echter vaak net even een iets groter feest van maken. DJ’s zijn vaak druk bezette personen, ga daarom al vroeg op zoek naar een geschikte dj. Overleg met de dj welke muziek er zoal wel of juist niet gedraaid mag worden. Daarnaast is het handig voor de dj om te weten of er door familie en vrienden stukjes worden opgevoerd. Hier kan de dj rekening mee houden in de playlist. Trouw je in de kerk dan is het mooi als het orgel ook speelt. Bespreek samen met de pastoor of dominee wie dit voor jullie kan doen. Dit geldt ook voor een zanger(es) of koor.
De hele dag gasten
Mag iedereen er de gehele dag bij zijn? Of maken jullie een tweedeling en zijn er ook mensen die alleen tijdens het feest aanwezig kunnen zijn. Zorg in ieder geval dat de gasten die er de hele dag bij zijn op tijd weten om welke dag het gaat, zodat zij tijdig vrij kunnen regelen.
Verzekering
Verzekering voor het trouwen? Het is misschien de goden verzoeken, maar er kan natuurlijk kort voor de trouwdag van alles gebeuren, denk aan ziekte of brand. Intussen heb je wel voor heel veel zaken al betaald. Jullie kunnen er over nadenken om een verzekering af te sluiten zodat jullie de gemaakte kosten, deels, terug kunnen krijgen. Vergeet niet dat dit wel extra kosten met zich meebrengt, en kijk of dit binnen jullie budget past.
Overlaten aan een ander
Het organiseren brengt nogal wat stress met zich mee. Hebben jullie zelf geen zin om alles te regelen dan kunnen jullie dit overlaten aan een weddingplanner. Jullie geven aan hoe de dag eruit moet komen te zien en de weddingplanner regelt het. Wel is het natuurlijk belangrijk dat er regelmatig contact is over de vorderingen.
Acht tot zes maanden tot de trouwdag
Ceremoniemeester
Gedurende jullie trouwdag willen jullie zo weinig mogelijk stress. Een ceremoniemeester kan jullie hierbij helpen. Dit kan een familielid of iemand uit jullie vriendenkring zijn. In ieder geval moet deze persoon stressbestendig en organisatorisch goed zijn. Op de dag zelf ligt alles in handen van deze persoon, het is daarom handig om samen met de ceremoniemeester het draaiboek van deze dag te maken. Zijn er vragen van organisatorische aard, dan kan de ceremoniemeester met de betreffende personen in overleg treden. Vaak willen de mensen van de locaties en de dj ook de gegevens van deze persoon ontvangen. Bespreek met de ceremoniemeester ook of jullie cadeaus of geld van jullie gasten willen hebben. De ceremoniemeester kan dit dan aangeven bij de gasten.
Getuigen
Hebben jullie tijdens de ondertrouw nog geen getuigen doorgegeven aan de gemeente dan wordt dat nu wel tijd. Jullie mogen maximaal twee getuigen per persoon laten tekenen. Zodra de namen van de getuigen bekend zijn geven jullie deze gegevens door aan de gemeente.
Fotograaf
Deze bijzondere dag willen jullie natuurlijk op foto hebben vastgelegd. Zorg ervoor dat jullie op tijd een fotograaf regelen die jullie wensen en ideeën goed aanvoelt. Willen jullie alleen foto’s tijdens de huwelijksplechtigheid of moet er ook een aparte fotoshoot komen. Bespreek dit allemaal met de fotograaf. Dit is één van de grootste kostenposten, maar deze kosten kunnen jullie natuurlijk in overleg met de fotograaf prima bespreken. Om het spontaan het houden kunnen jullie ook de gasten op het feest vragen om foto’s te maken. Zo hebben jullie achteraf een mooie mix van professionele en spontane foto’s van jullie trouwdag.
VervoerBron: Hans, Pixabay
Het is wel handig dat je goed en veilig op de trouwlocatie en het feest aankomt. Een simpele en goedkope oplossing is om gewoon eigen vervoer te gebruiken. Er zijn altijd auto’s genoeg. Jullie kunnen ook natuurlijk contact opnemen met de garage of een officieel verhuurbedrijf. Die hebben allemaal auto’s speciaal voor dit soort gelegenheden. Vaak is de eigen garage, door de klantenbinding, een stuk goedkoper dan een verhuurbedrijf.
De trouwjurk
Misschien wel de meest belangrijke kostenpost van allemaal. Er zijn zoveel verschillende zaken waar jurken te vinden zijn, en de jurken zijn er in alle prijsklassen. Belangrijk is dat de bruid zich nu aan het budget houdt. Een jurk huren klinkt goedkoper maar dat hoeft absoluut niet het geval te zijn. Ook online kan de bruid veel jurken kopen, al weet ze dan alleen niet of ze direct goed passen. Heb je als bruid de juiste jurk gevonden dan moet deze vaak nog vermaakt worden. De jurk moet natuurlijk wel precies passen. Omdat er vaak veel tijd gaat zitten in het vinden, passen en weer verder zoeken is het belangrijk dat de bruid op tijd begint moet het uitzoeken van de jurk.
Als de bruid haar jurk heeft gevonden, kan de ook de bruidegom aan de slag. Bespreek welke kleur de jurk heeft zodat de bruidegom op zoek kan naar een passend pak. Ook de kleding van de bruidskinderen kun je nu al gaan uitzoeken. Let er wel op dat ze vaak nog wel groeien, dus koop de kleding niet te klein. Ook hier is het van belang te weten hoe de bruidsjurk eruit ziet, zodat de kleding van de bruidskinderen wel bij de bruidsjurk past.
Huwelijksnacht
Aan het eind van deze enerverende dag willen jullie natuurlijk rust. Dit kan natuurlijk lekker in jullie eigen bed, dit slaapt toch het lekkerst. Romantischer is natuurlijk een hotelletje met ontbijt. Wel is het handig dat het hotel weet dat jullie laat zullen arriveren.
Huwelijksreis
Na zo’n inspannende dag is het natuurlijk lekker om er samen even tussenuit te gaan. Hebben jullie een plek echt voor jullie? Wellicht is het leuk om daar naartoe te gaan. Dit kan direct na het huwelijk, maar iets later, in een iets goedkopere periode.
Vijf en vier maanden tot de trouwdag
Trouwringen
Nu is het tijd om samen de trouwringen uit te gaan zoeken. Ook hiervoor geldt dat jullie aan het budget moeten denken, welk bedrag hebben jullie afgesproken? Het zijn jullie ringen, dus laat je niet leiden door wat anderen vinden. Gouden ringen kosten al snel een honderden euro’s per ring, terwijl zilveren vriendschapsringen voor nog geen vijftig euro per ring te vinden zijn. Bedenk ook welke tekst jullie in de ringen willen laten graveren. Vaak zit het graveren bij de prijs van de ringen in, maar heel veel kost het niet. Graveren is wel tijdrovend werk, breng de ringen daarom niet pas op het laatst naar de juwelier. Daarnaast bespreek je ook hoe het op de dag zelf gaat met de ringen. Wie neemt ze mee, de ceremoniemeester, één van de bruidskinderen? Blijven ze in het doosje of komen ze op een kussen. Geef je wensen door aan de ambtenaar en de ceremoniemeester.
Uitnodigingen
Wie nodig je uit? Hoeveel kaarten moeten er komen en welke tekst moet er op de kaarten. Is de locatie niet een hele bekende, dan is het handig ook een korte routebeschrijving bij de kaart te doen. Ook de naam en contactgegevens van de ceremoniemeester zijn handig, zodat de gasten niet met hun vragen bij jullie komen.
Controle van de locaties
Is alles goed geregeld. Kan het geplande allemaal nog? Past daadwerkelijk iedereen in het gebouw? Neem samen met de locaties alles nog een keer goed door om zeker te zijn dat alles gaat zoals afgesproken.
Gemeentehuis
Het wordt tijd de ambtenaar van de burgerlijke stand te ontmoeten. Deze persoon gaat jullie tenslotte in het echt verbinden. In veruit de meeste gemeentes komt de ambtenaar persoonlijk bij jullie thuis. In dit gesprek bespreken jullie hoe de huwelijksceremonie eruit gaat komen te zien. De muziek wordt besproken, wordt er een verhaaltje verteld over jullie tijd samen. Bespreek ook of er eventueel geloften worden uitgesproken of dat een “Ja, ik wil” volstaat.
Catering
Jullie zijn de gehele dag druk in de weer, maar vergeet niet dat er gegeten en gedronken moet worden. Zeker op het feest is dat wel leuk. Is er op de feestlocatie een cateringmogelijkheid of moet dit apart geregeld worden. Eten jullie op de locatie zelf? Hoe wordt dat eten gebracht? Daarnaast is het handig om met de feestlocatie af te spreken hoe het drinken getarifeerd gaat worden. Mag er onbeperkt door de gasten worden gedronken of zijn er een maximum aantal drankjes per persoon. Kijk hier ook naar vanuit jullie budget.
Drie tot twee maanden voor de trouwdag
Bruidstaart
Jullie weten nu hoeveel gasten er gaan komen. Gewoonlijk wordt aan het begin van het feest de bruidstaart aangesneden. Er moet natuurlijk wel voor iedereen een stukje zijn. Dan is de vraag voor wat voor taart jullie gaan. Kiezen jullie voor een officiële taart dan betalen jullie vaak per persoon een vast bedrag. Een goedkopere optie is een gewone grote slagroomtaart met daarop een foto van jullie als koppel. Wel is het belangrijk om met de feestlocatie de grootte van de taart te bespreken, deze moet natuurlijk wel tijdelijk gestald worden.
Kapper
De bruid moet het stralende middelpunt van de dag zijn, en daar hoort natuurlijk een prachtig kapsel bij. Het is goed om van te voren een keer te kijken wel kapsel goed past. Voor de bruidegom is het een stuk gemakkelijker. Zij kunnen in de laatste anderhalve week voor het huwelijk nog wel een knipbeurt laten uitvoeren. De bruid kan het beste op de ochtend van de trouwdag nog een keer naar de kapper, zo weet ze zeker dat het haar goed zit.
Kleding
Maanden geleden heb je als bruid de jurk gekocht. Ga hem nu nog een keer passen en laat de jurk vermaken. Ga nu ook op zoek naar bijpassende schoenen, loop ze zeker een keer in want je wilt tijdens de trouwdag niet met zere voeten zitten. Ook voor de bruidegom geldt dat het inlopen van de schoenen erg belangrijk is. Daarnaast moet hij gaan bedenken of er manchetknopen en een stropdas bij het pak hoort.
Presentjes
Regel een bedankje voor de ceremoniemeester. Deze heeft veel tijd in jullie dag gestoken en verdient het om even in de belangstelling te staan. Wellicht is het aardig om ook de fotograaf, mits deze nog aanwezig is, de dj en de eigenaar van de locatie te bedanken. Ook de gasten vinden het leuk om aan het eind van het feest een bedankje mee te krijgen voor hun aanwezigheid. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
- Zeepjes
- Snoepgoed
- Foto van het bruidspaar
- Kaarsjes
- Sleutelhanger
Trouwkaarten
Controleer de proefdruk van jullie trouwkaart. Pas de laatste wijzigingen nog toe en bestel de kaarten. Het is aan te raden dat jullie de kaarten minimaal acht weken voor de huwelijksdag op de post hebben gedaan.
Bruidsboeket
Dragen jullie corsages of heeft de bruid een echt boeket? Bespreek de wensen met de bloemist. Overleg over de kleuren, welke bloemen er wel of juist niet in de boeketten en corsages moeten. Handig is om meteen ook te bestellen. Zo heeft ook de bloemist tijd genoeg om alles in orde te maken.
De laatste twee maanden voor de trouwdag
Het feest
Jullie weten nu hoeveel gasten er gaan komen op het feest. Geef dit door aan de locatie zodat zij kunnen zorgen dat er voor iedereen genoeg te eten en te drinken is. Leg nu ook het menu voor de maaltijd vast bij het restaurant. Willen jullie tijdens het feest nog iets zeggen? Bereid dit ook goed voor. Vergeet niet de mensen die jullie hebben geholpen te bedanken!
Vrijgezellenfeest
Een traditie is dat jullie voor het huwelijk nog ontvoerd worden voor een vrijgezellenfeest. Jullie kunnen natuurlijk altijd aangeven dit niet te kort voor de grote dag te doen. Zo voorkomen jullie dat jullie compleet vermoeid aan jullie huwelijksdag beginnen.
Achter de hand
Op een dag als deze kan er natuurlijk van alles gebeuren. Daarom is het heel verstandig om een tas met reservespullen bij de hand te hebben. Spreek wel goed af wie die tas beheert. Spullen die je in de tas kunt stoppen zijn onder andere:
- Deodorant
- Pijnstillers
- Contant geld
- Pleisters
- Reserveschoenen
- Naald en draad
Aankleding
Een kale feestlocatie is natuurlijk niet gezellig. Overleg met de eigenaar of er versiering aanwezig is, zo niet zorg hier dan zelf voor. Ook is het natuurlijk leuk om het huis aan de buitenkant te versieren. Iedereen mag toch weten dat jullie getrouwd zijn!
Auto
Controleer nog een keer bij de verhuurder van jullie auto of alles nog steeds goed staat. Spreek ook af wanneer deze opgehaald kan worden. Zorg er natuurlijk ook voor dat er voldoende benzine in de tank zit
Slecht weer
Je wilt het natuurlijk niet, maar het kan natuurlijk regenen op de grote dag. Een paraplu is dan natuurlijk een absolute must. Het zorgt er voor dat jullie ieder geval droog van locatie naar locatie komt. De fotograaf weet vast wel hoe deze op een leuke manier kan worden meegenomen in de foto’s.
De dag zelf
Tip
Heb je alles klaarstaan? Is alles geregeld? Dan is het nu het moment om alles over te dragen aan de ceremoniemeester. Ga je direct na het feest op vakantie of naar een hotel dan is het handig om de koffers alvast klaar te hebben staan. Zorg dat je goed uitgerust bent!
Nu is het moment gekomen om te gaan genieten van de dag. Laat de stress maar aan de ceremoniemeester over. Het enige wat jij nog moet doen is natuurlijk 'Ja' zeggen en daarna lekker gaan feesten!
Een hele fijne trouwdag gewenst!