InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Wat vertelt je slaaphouding over je persoonlijkheid

Wat vertelt je slaaphouding over je persoonlijkheid

Wat vertelt je slaaphouding over je persoonlijkheid Je slaapgewoonten en -posities onthullen heel wat over je persoonlijkheid. Zo zal bijvoorbeeld een slechte nachtrust een grote invloed hebben op je mentale en fysieke persoonlijkheid van de volgende dag. Het is dus vrij logisch dat ook je slaappositie heel wat vertelt over je persoonlijkheid. Professor Chris Idzikowski van het Britse Sleep Assessment and Advisory Service deed reeds onderzoek naar deze materie en deed enkele vrij accurate bevindingen.

Slaaphouding en gezondheid

Professor Chris Idzikowski onderzocht duizenden mensen naar hun slaapgewoontes en kwam tot de bevinding dat slechts vijf procent elke nacht een andere slaappositie aanneemt. Zijn onderzoek ging zelfs zo ver dat hij bepaalde voordelen en risicos voor de gezondheid toeschreef aan bepaalde slaaphoudingen. Wanneer je volledig plat ligt zal de maaginhoud sneller een weg kunnen vinden naar de mond, terwijl mensen die op hun rug slapen snurken en dus een minder goede ademhaling zullen handhaven gedurende de nacht.

Betekenis slaapposities

De foetus

De foetus weerspiegelt de positie van een ongeboren baby, comfortabel opgerold in de baarmoeder. Het is een veilige, beschermende omgeving die volledig is afgeschermd van de feitelijke wereld. Mensen die in foetushouding slapen liggen op de zij met de knieën opgetrokken tot aan de borst, net zoals ze deden voor ze werden geboren. De foetushouding is bovendien de meest voorkomende.

Mensen die slapen in foetushouding tonen zich uiterlijk heel sterk maar zijn binnenin extra gevoelig. Ze hebben de neiging zich meer zorgen te maken en denken meer na over de huidige problemen in hun leven. Daarnaast zijn ze op zoek naar comfort en veiligheid overdag en zijn heel sociaal en warmhartig naar andere mensen en hun omgeving toe.

Karaktereigenschappen
  • Sterk aan de buitenkant, gevoelig aan de binnenkant
  • Beschermend
  • Hebben meer zorgen, stress en denken meer na over het leven
  • Geven de voorkeur aan veiligheid en comfort
  • Sociaal
  • Warmhartig
  • Passen zich niet snel aan aan nieuwe omgevingen

De vrije val

Mensen die in de vrije val positie slapen liggen doorgaans plat op de buik met handen boven het hoofd, verborgen onder het hoofdkussen.

Deze slaappositie staat voor een persoonlijkheid die behoefte heeft aan een sterke controle over tijd, ruimte en middelen. Mensen die in dergelijke positie slapen hebben het gevoel dat ze de controle missen over hun leven. Aan de andere kant zijn deze mensen vrij onbezonnen, stoutmoedig en schuwen ze het risico niet. Daarnaast lijken ze heel gevoelig voor kritiek van anderen.

Deze slaaphouding heeft de grootste kans op een onevenwichtige nachtrust en zal de minste goede nachtrust van alle slaapposities tot gevolg hebben.

Karaktereigenschappen
  • Controlefreak
  • Onbezonnen en direct
  • Gevoelig voor kritiek
  • Afkeer voor extreme situaties
  • Gezellig en speels

De houtblok of boomstam

Mensen die in de boomstampositie slapen liggen op hun zij met de armen naast het lichaam en de benen gestrekt.

Mensen die in deze positie slapen hebben de neiging stijf over te komen en vermijden elke vorm van verandering. De kans op spierstijfheid bij het ontwaken is bij de houtblok slaappositie veel groter doordat de spieren erg gespannen staan tijdens het slapen. Deze mensen hebben hebben heel wat moeite om zich overdag te ontspannen en komen ook zo over naar de buitenwereld. Langs de positieve kant zijn deze mensen heel sociaal, warmhartig en stralen ze vertrouwen uit.

Karaktereigenschappen
  • Nerveus en houterig
  • Gespannen
  • Extravert en sociaal
  • Te vertrouwen
  • Lichtgelovig

De soldaat

De soldaat slaapt op zijn rug met de benen parallel lopend met het lichaam.

Mensen die in de soldaat slaappositie slapen zijn doorgaans stil en rustig. Ze zijn zeer gedisciplineerd en hebben grote verwachting van zichzelf en anderen.

Karaktereigenschappen
  • Gereserveerd
  • Introvert
  • Gedisciplineerd
  • Perfectionistisch
  • Stellen hoge verwachtingen

De verlanger

De verlanger slaapt op zijn zij met de armen voor zich uitgestrekt.

Mensen die in de verlanger slaappositie slapen zijn doorgaans heel achterdochtig en cynisch. Ze hebben het moeilijk om knopen door te hakken en zelf beslissingen te nemen maar wanneer ze eenmaal een beslissing hebben genomen wijken ze daar niet meer van af. De verlanger heeft een open en gezellige persoonlijkheid.

Karaktereigenschappen
  • Achterdochtig
  • Cynisch
  • Trage besluitvorming
  • Extravert, sociaal en gezellig
  • Zelfverzekerd

De zeester

De zeester ligt in een platte positie met de ledematen languit in elke richting.

Mensen die in de zeester slaappositie slapen hechten veel belang aan vriendschappen. Het zijn doorgaans goede luisteraars en geven goede adviezen. Deze mensen staan niet graag in het middelpunt van de belangstelling maar kijken liever toe vanop de zijlijn. De zeester heeft een vriendelijke en gulle persoonlijkheid en staan altijd klaar om anderen in nood te helpen.

Karaktereigenschappen
  • Goede luisteraars
  • Geven helpend advies
  • Vriendelijk, gul en helpen graag anderen
  • Blijven liever op de achtergrond
Gerelateerde artikelen
Je slaaphouding onthult je karakterOverdag spreek je met je lichaamstaal boekdelen, doe je dat s nachts ook? Slaapdeskundige Chris Idzikowski heeft dit on…
Tips om beter te slapen: wat is de beste slaaphouding?Tips om beter te slapen: wat is de beste slaaphouding?Goed slapen is iets wat voor sommigen vanzelfsprekend is, en waar anderen alleen maar van kunnen 'dromen'. De een slaapt…
Slapen op de linkerzijSlapen op de linkerzijSlapen op de zij is een houding die het meest wordt aangenomen. Voor zwangere vrouwen wordt vaak geadviseerd om te slape…
Dieren: hoe ze slapen en dromenDieren: hoe ze slapen en dromenDe mens heeft gemiddeld 7 tot 8 uur slaap per dag nodig. Maar hoe zit het met dieren? Hoe slaapt bijvoorbeeld een dolfij…
Posities en je gezondheid tijdens het slapenPosities en je gezondheid tijdens het slapenVoldoende slaap is het belangrijkste in je leven, maar wist je dat de manier waarop je slaapt ook gevolgen kan hebben vo…
Bronnen en referenties
  • http://www.flair.be/nl/psycho/245187/wat-vertelt-jouw-slaappositie-over-je-karakter/photo-3/#photoset
  • http://www.girlscene.nl/p/10272/wat_zegt_jouw_slaaphouding_over_je_persoonlijkheid
  • Afbeelding: www.spiers.be

Reageer op het artikel "Wat vertelt je slaaphouding over je persoonlijkheid"

Infoteur: Robin990
Laatste update: 14-05-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!