InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Kogelvrij vest kopen: prijzen en mogelijkheden

Kogelvrij vest kopen: prijzen en mogelijkheden

Kogelvrij vest kopen: prijzen en mogelijkheden Sinds de toename van de terreurdreiging en het aantal politieke aanslagen is ook de populariteit van kogelvrije vesten onder zowel particulieren als bedrijven gestegen. De aanschaf van een kogelvrij vest is niet zomaar wat, de prijzen zijn vrij fors. Voor een eenvoudig model betaal je al snel zo'n € 500. De prijzen lopen op naarmate het vest meer bescherming biedt. Zo zijn er lichtgewicht kogelvrije vesten, maar ook vesten met bijvoorbeeld extra nek/schouder protectie en afneembare patches voor arm-, been- en liesbescherming.

Kogelvrije vesten

Kogelvrij vest, hoe biedt het bescherming?

Een kogelvrij of kogelwerend vest is een vest dat veelal gemaakt is van het materiaal Kevlar, Dyneema of Gold Flex. Het bevat vaak staal, titanium, polyetheen en/of keramiek om de vitale organen en slagaderen te beschermen. Het vormt een pantser om het lichaam heen, om het te beschermen tegen kogels, scherven en steekwapens. Een kogelwerend vest behoort tot de standaarduitrusting van politie en leger. Daarnaast worden dergelijke vesten ook op kleine schaal gekocht door particulieren die om uiteenlopende redenen vrezen voor hun veiligheid.

Een kogelwerend vest laat een kogel niet afketsen maar absorbeert de inslag. Een kogel die door het vest wordt 'tegengehouden' wordt meestal volledig ineengedrukt en boort zich gedeeltelijk in het vest. Vesten houden niet alle soorten kogels tegen, maar meestal alleen die van handpistolen. Wie geraakt wordt door een kogel terwijl hij een vest draagt zal over het algemeen wel neergaan en een blauwe plek of bloeduitstorting overhouden aan de impact.

Materialen: Kevlar, Dyneema en Gold Flex

Kogelvrije vesten worden vaak gemaakt van Kevlar of Dyneema. Kevlar is een type een aramidevezel (nylon). Het heeft een zeer goede mechanische sterkte door de waterstofbruggen die gevormd worden tussen de moleculen. De handelsnaam is geregistreerd door het Amerikaanse chemiebedrijf DuPont. Dyneema is ontwikkeld door het Nederlandse Koninklijke DSM NV. Het is een kunststofvezel gemaakt van polyetheen. Het wordt verwerkt in diverse materialen die vooral erg sterk en krachtig moeten zijn zoals staalkabels, cockpitdeuren en sportuitrustingen. Een ander materiaal dat veel voor kogelvrije vesten wordt gebruikt is Gold Flex. Het is lichter dan de meeste andere materialen, wat het draagcomfort ten goede komt.

Als particulier een kogelvrij vest kopen

Het is particulieren toegestaan een kogelvrij vest te kopen. Hiervoor is geen vergunning nodig en de aanschaf hoeft ook niet geregistreerd te worden zoals dat bijvoorbeeld bij wapens het geval is. Verschillende winkels en webshops in Nederland bieden deze producten aan. Een bedrijf gespecialiseerd in kogelvrije vesten en toebehoren is Engarde Kogelvrije Kleding. Zij bieden vesten in de uitvoeringen Undergarment Vest (meest verkocht), Dual Use, Executive, Patrol, Puma, Leopard en Panther. De vesten variëren in gewicht van 1,55 kg voor een basic vest dat onder de kleding gedragen kan worden en beschermt tegen kogels van handvuurwapens tot 10,1 kg voor een vest dat zelf bescherming biedt tegen pantserdoorborende kogels.

Engarde verkoopt de vesten niet online, maar uitsluitend in een van hun vestigingen in Nederland. Winkels zijn te vinden in Amsterdam, Rotterdam, Weert, Uden, Tilburg, Lelystad, Rosmalen, Den Helder, Zoetermeer, Kaatsheuvel, Arnhem, Heerlen, Drachten, Harderwijk, Geleen en Barendrecht. In België heeft Engarde vestigingen in Brussel en Lummen.

Het is ook mogelijk een kogelvrij vest te huren. Vesten zijn ook beschikbaar in uitvoering speciaal voor vrouwen. Hierbij wordt voor de pasvorm rekening gehouden met de vrouwelijke rondingen.

Hoe duur is een kogelvrij vest?

Niet alle bedrijven die kogelwerende vesten verkopen zijn open over de prijzen en het is daarom goed zoeken voor wie een prijsindicatie wil. Voor een basic vest betaal je zo zeker een kleine € 500 euro. De meest geavanceerde vesten kunnen enkele duizenden euro's kosten maar worden vrijwel uitsluitend gebruikt door professionals. Vind je een vest voor een veel lagere prijs, wees dan op je hoede. Wellicht gaat het om een vest dat enkel protectie biedt tegen steekwapens. Voorkom dat je een aankoop doet die van inferieure kwaliteit blijkt te zijn door een vest altijd nieuw in de winkel en met garantie te kopen en niet tweedehands.

Voorbeeldprijzen

De prijzen van kogelvrije vesten lopen op naarmate deze meer bescherming bieden. Voorbeelden van prijzen* waarvoor Engarde vesten worden aangeboden zijn de volgende:
  • Deluxe II-Ultralight (1,5 kg met NIJ Level II+ panelen): € 475 euro
  • Deluxe IIIA-PRO (1,95 kg met NIJ Level IIIA+ panelen): € 599 euro
  • MT PRO IIIA (2,05 kg met NIJ Level IIIA MT-PRO™ panelen, inclusief draaghoes): € 649 euro
*Deze prijzen zijn slechts een indicatie. In 2015 werden ze als zodanig vermeld op de website van Engarde. Anno 2019 staan de prijzen niet meer online vermeld.
Gerelateerde artikelen
Kogelvrij vest: beschermingKogelvrij vest: beschermingIn sommige banen is een kogelvrij vest een vast onderdeel van de uitrusting. Denk aan de beveiliging, de mobiele eenheid…
Het kogelvrije vestEen kogelvrij vest is een kledingstuk dat gebruikt wordt ter bescherming tegen vuur- of steekwapens. Deze vesten worden…
Inpakken voor een zakenreisInpakken voor een zakenreisje hoeft niet moeilijk te zijn. Je moet alleen van het idee af komen dat je hotelkamer je hui…
Theater De Vest in AlkmaarTheater De Vest in AlkmaarAlkmaar is Hollands kaasstad (kaasmarkt), maar het is ook een historische stad, met ruim vierhonderd monumenten. De Waag…
Dresscodes, wat moet ik aan?Vaak wordt er op uitnodigingen een dresscode vermeldt. Houd je hieraan, anders kun je de plank volledig misslaan! Ook is…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PMullahaa, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0/bewerkt)
  • Engarde - http://www.engardekogelvrijekleding.nl/index.htm
  • Benscore - http://www.benscore.com/kogelvrije-vesten-c-925.html
  • De Telegraaf - http://www.telegraaf.nl/buitenland/23582686/__Run_op_kogelvrije_vesten__.html

Reageer op het artikel "Kogelvrij vest kopen: prijzen en mogelijkheden"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 05-02-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!