InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > De kracht van de kleur groen

De kracht van de kleur groen

De kracht van de kleur groen Groen is vooral de kleur van het midden. In zijn volmaakte neutraliteit tussen alle extremen, werkt groen kalmerend, zonder te vermoeien. De kleur groen wordt geassocieerd met eigenschappen als hulpvaardigheid, duurzaamheid, verdraagzaamheid en tevredenheid. En de kleur groen fungeert in medische kleurentherapieën als neutrale “geneeskleur”, een kleur die geen fysieke ongemakken of tegenreacties veroorzaakt.

De medische betekenis van de kleur groen

Bij medische kleurentherapie, is groen de kleur die een evenwichtig ritme van hart en nieren stimuleert. Ook bij maagzweren, allergieën, vermoeide ogen, alsook bij tekenen van voortijdige veroudering, wordt de kleur groen ingezet. Ze laat krachten opdoen en bevordert het herstel. Groen betekent rust voor onze ogen want naar groen kijken is nooit vermoeiend, maar versterkt het oog voor allerlei andere indrukken.

Waarmee associëren wij mensen groen?

Wij mensen verbinden de kleur groen met:
  • de lente;
  • vruchtbare weiden;
  • velden en bossen.

In de magie, wordt de kleur groen gebruikt bij rituelen die zijn gericht op:
  • rijkdom;
  • geluk;
  • vruchtbaarheid;
  • succes.

Bovendien staat de kleur groen voor:
  • harmonie;
  • verjonging;
  • leven.

Verbondenheid met de natuur

De kleur groen is de kleur van het leven, planten en de lente. Als de kleur van de jaarlijkse vernieuwing en de triomf van de lente over de koude winter. Het symboliseert hoop en onsterfelijkheid. In China wordt de kleur groen (evenals zwart) aan de vrouwelijke Yin, het passieve, het ontvangende principe, toegekend, Geel daarentegen, staat voor de mannelijke Yang, het actieve, het scheppende principe. Vanwege zijn verbondenheid met de natuur werkt de kleur groen in tegenstelling tot het prikkelende effect van de kleur rood, kalmerend en harmoniserend. Om deze reden was het ooit de meest populaire kleur voor ons interieur.

De rustgevende werking van groen

De heilzame werking van de kleur groen voor lichaam en ziel, werd al in de Middeleeuwen erkend. En vandaag de dag nog, gaan veel mensen in het groene bos wandelen om te ontspannen en om tot rust te komen. De biljarttafel is groen omdat die kleur voor het oog aangenaam werkt en de contrastwerking met andere kleuren bevordert. Dit resulteert in een focus op de essentie. En in het verkeer symboliseert de kleur groen in tegenstelling tot rood, het sein veilig, de vrije doorgang.

Positieve en negatieve associaties

Als positieve associaties met de kleur groen gelden:
  • natuur;
  • het leven;
  • levendigheid;
  • natuurlijkheid;
  • de lente;
  • hoop;
  • vertrouwen;
  • versheid;
  • de jeugd.

Als negatieve associaties met de kleur groen gelden:
  • onvolwassenheid;
  • het giftige;
  • het demonische

De betekenis van de kleur groen in cultuur en religie

Groen is leven, het staat voor groei en wasdom, groen komt steeds weer terug. Oude wijsheden vertellen ons dat ons overleven alleen gegarandeerd is wanneer vers groen aan de aarde ontspruit. Groen is het symbool van hoop voor leven en overleven. Verschillende culturen en religies komen samen onder dit teken van hoop. Groen komt dan ook niet zonder reden voor in de nationale vlaggen van veel woestijnstaten. Overleven in de uitgestrektheid van de eindeloze woestijnen is alleen gegarandeerd wanneer men tijdig een groene oase bereikt. Bij ons is het gebruik om in de winter als symbool van hoop een groenblijvende kerstboom in de woonkamer te halen. En dat was al zo in voorchristelijke heidense tijden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De kracht van de kleur groen"

Infoteur: Ter-info
Gepubliceerd: 22-01-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!