InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Educatieve kinderprogramma's: goed voor de ontwikkeling

Educatieve kinderprogramma's: goed voor de ontwikkeling

Educatieve kinderprogramma's: goed voor de ontwikkeling Het is algemeen bekend dat kinderen graag televisie kijken. Gemiddeld genomen kijken kinderen ongeveer twee uur per dag televisie. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Sommige kinderen kijken juist veel meer of veel minder televisie. Helaas is er op televisie steeds meer geweld te zien. Maar of al dat geweld nu wel zo goed voor ze is? Gelukkig zijn er ook programma's voor kinderen waar ze wat van leren.

Inhoud

Kijkgedrag

In het jaar 2014 keken wij Nederlanders met zijn allen gemiddeld rond de 200 minuten per dag naar de televisie. Een jaar daarvoor lagen de kijkminuten rond de 195. Er is dus sprake van een lichte stijging.

Op televisie is een behoorlijk aanbod van televisieprogramma's te vinden. Denk hierbij aan: kinderprogramma's, soapseries, natuurprogramma's, nieuws, lifestyle en niet te vergeten series waar al dan niet geweld wordt gebruikt. Helaas worden veel van deze programma's met een gewelddadig of agressief karakter, steeds eerder op de avond uitgezonden. Soms zijn kinderen daar bewust of onbewust getuige van.

Gelukkig bestaat er een kijkwijzer, waarbij wordt aangegeven welke programma's voor welke leeftijd geschikt zijn. Zo kun je als ouder het enigszins in de hand houden wat je kind wel of niet mag zien. Ook in voor de kinderen toegestane programma's komt steeds vaker geweld voor. Maar gelukkig zijn er ook nog programma's op televisie waar iets van geleerd kan worden.

Educatieve kinderprogramma's

In dit soort programma's is het doel dat kinderen hier iets van leren. Voor de kleintjes zijn er programma's te zien die ze leren om samen een probleem op te lossen of spelenderwijs besef van rekenen of taal te krijgen. Voorbeelden hiervan zijn: Hoelahoep en Moffel en Piertje. Ook zijn er programma's te zien waarbij kinderen meer over de natuur leren. Eén programma spant de kroon wat educatie betreft en is al heel lang op televisie te zien. Wellicht keek je er vroeger zelf ook naar. Dit programma is Het Klokhuis.

Het Klokhuis

In Het Klokhuis wordt op een leuke manier aandacht aan veel verschillende onderwerpen besteed. Van de meest vreemde tot de meest voor de hand liggende onderwerpen. Naast het serieuze wordt het ook afgewisseld met humor. Dit programma bestaat niet voor niets al meer dan 25 jaar.

In principe is het programma bestemd voor kinderen in de leeftijd van 8 tot 12 jaar, maar ook veel volwassenen kijken er graag naar. Het leuke van dit programma is dat de presentator of presentatrice niet alleen iets over het onderwerp vertelt, maar vaak ook zelf mee mag doen. Neem nu bijvoorbeeld de uitzending over spekjes. In deze aflevering gaat de presentator mee naar de fabriek waar de spekjes worden gemaakt. Hij volgt het gehele proces, van het maken van de spekjes tot het verpakken ervan. Of bijvoorbeeld de aflevering waarin Dolores meeloopt als haaienverzorger. Ze wordt letterlijk en figuurlijk in het diepe (tussen de haaien) gegooid.

Presentatoren

In de loop der jaren is het programma door verschillende mensen gepresenteerd. Een aantal namen van presentatoren zijn:
Bas Westerweel, Yvon Jaspers (nu bekend van Boer zoekt Vrouw), Jetske van den Elsen, Margreet Beetsma, Lisa Wade, Mustafa Marghadi, Dolores Leeuwin en Maurice Lede. De huidige presentatoren (anno 2017) zijn: Bart Meijer, Nienke de la Rive Box, Eva Cleven, Sosha Duysker, Janouk Kelderman en Pascal Tan.

Medeoprichter

De man die medeoprichter van dit succesvolle programma was, is Piet Geelhoed. Hij is helaas op 20 juli 2015 op 71-jarige leeftijd overleden. Het Klokhuis wordt iedere doordeweekse dag rond de klok van half zeven uitgezonden op NPO3.

Willem Wever

In dit programma kunnen kinderen vragen stellen die dan door een expert op het gebied van die vraag wordt beantwoord. Vaak wordt er gebruik gemaakt van experimenten of proefjes, zodat het voor de kijker duidelijk is waar het precies om gaat. Soms kunnen deze proefjes thuis worden nagedaan.

Het programma ontstond in de jaren negentig en werd in het begin door Jochem van Gelder gepresenteerd. Na die tijd is het programma ook nog door onder andere Jetske van den Elsen en Ewout Genemans gepresenteerd. Jetske van den Elsen is na 8 jaar afwezigheid weer teruggekomen en presenteerde het programma samen met Ajouad El Miloudi. Sinds 2016 presenteert Ajouad El Miloudi het samen met Tess Milne. Willem Wever is te zien op NPO Zapp.

Beste Vriendenquiz

In dit programma gaan kinderen uit groep 7 of 8 met elkaar de strijd aan. In twee teams van ieder twee personen krijgen ze vragen voorgelegd waarop ze antwoord moeten geven. Deze vragen zijn veelal gebaseerd op hun reeds verworven schoolkennis. Ze moeten goed met elkaar samenwerken en naast de kennis die ze op school hebben opgedaan, moeten ze ook over een goede tactiek en geheugen beschikken.

Door het juist beantwoorden van vragen verzamelen ze punten. Deze punten staan aan het einde - in de finale - gelijk aan de hoeveelheid vragen die ze om en om moeten beantwoorden. Voor ieder goed beantwoorde vraag ontvangen ze tien euro. Na afloop wordt het door hen bij elkaar "gespaarde" bedrag verdeeld tussen het team en het doel waarvoor ze spelen. Het programma wordt door Bart Meijer gepresenteerd en is iedere schooldag te zien rond de klok van 6 uur op NPO3.

Checkpoint

Dit is een stoer testprogramma voor de jeugd. In dit programma worden diverse tests op een geheim testterrein gedaan. De presentator (tot 2016 was dit Klaas van Kruistum) doet dit samen met het onderzoeksteam. Maar of dit nu echt educatief is? Niet alle test zijn namelijk zinnig en kunnen daarom beter thuis ook niet worden nagedaan!

Lees verder

© 2015 - 2017 Ottergraafjes, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe kunnen kinderen leren van Sesamstraat?Hoe kunnen kinderen leren van Sesamstraat?Het Amerikaanse programma Sesame Street werd in 1969 bedacht om kinderen met onderwijsachterstanden te helpen. De serie…
Israël in vogelvlucht: educatieIsraël in vogelvlucht: educatieEducatie heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in het jodendom. Israël zet die traditie voort. Het educatieve systee…
Voorschoolse- en vroegtijdige educatie: VVEVoorschoolse- en vroegtijdige educatie: VVEDe Nederlandse overheid investeert geld en tijd in Voorschoolse- en Vroegtijdige educatie (VVE). Dit houdt in dat peuter…
Dora (Nickelodeon)Dora the Explorer wordt sinds 2000 geproduceerd door Nickelodeon. Lees in dit artikel alles over Dora the Explorer. Naas…
BabyTV, leerzaam en educatiefBabyTV, leerzaam en educatiefVeel ouders zijn erop tegen dat hun baby/kind al op jonge leeftijd televisie gaat kijken. En toegegeven, ik was ook zo'n…
Bronnen en referenties
  • http://radio.nl/800296/stichting-kijkonderzoek-maakt-jaarrapport-2014-bekend
  • http://www.beeldengeluid.nl/de-succesformule-van-het-klokhuis
  • http://beeldengeluidwiki.nl/index.php/Klokhuis
  • http://www.willemwever.nl/
  • https://www.hetklokhuis.nl/algemeen/Het%20Klokhuis%20is%20jarig/De%20presentatoren

Reageer op het artikel "Educatieve kinderprogramma's: goed voor de ontwikkeling"

Infoteur: Ottergraafjes
Laatste update: 11-09-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!