InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Ambulante zorg om de kosten mee te drukken

Ambulante zorg om de kosten mee te drukken

Ambulante zorg om de kosten mee te drukken We weten allemaal dat de zorg in ons land veel te duur is, mede veroorzaakt door zorginstellingen met een winstdoelstelling. Vaak is verzorging buiten de deur niet noodzakelijk en kan men gewoon in de oude vertrouwde huislijke omgeving worden behandeld. Dit kan door hulp van de familie maar ook door de inzet van ambulante zorg. Wat zijn de voordelen van ambulante zorg en hoe kan het de kosten van de zorg drukken?

Ambulante zorg

Voordelen thuiszorg

Zorg kan op vele manieren worden gegeven, waarbij het steeds vaker ook thuis wordt gedaan. Niet iedere patiënt hoeft namelijk opgenomen te worden om de juiste behandeling te krijgen. Een verblijf aan huis werkt vaak positiever, zodat men ook beter of eerder kan herstellen. Naast kostenbesparing en op maat gemaakte behandeling thuis, heeft het dus ook gunstige gevolgen voor de stemming van de persoon. Hoe heeft ambulante zorg verder gunstige invloed op de patiënt en maatschappij?

Dure opname

Wordt men in een ziekenhuis of verzorgingstehuis opgenomen, dan kost dat handen vol met geld. Dit heeft te maken met locatie, het beperkte aantal bedden, dure medisch specialisten en de logistiek daaromheen. Per definitie is een opname dus duur en daarom is decentrale behandeling veel gunstiger. Slechts de urgente gevallen waarbij moet worden “gesneden” of zorg onder toezicht moet worden gegeven, zal het worden toegelaten. Oftewel de andere minder van belang zijnde gevallen zullen elders de juiste zorg moeten krijgen. Dit betekent niet dat men niet wordt geholpen, maar men zal eerder via de huisarts andere hulp krijgen. De kans op doorverwijzing zal dan kleiner zijn, waarbij men kan terugvallen op de ambulante verzorging.

Noodzaak binnen participatiemaatschappij

Vroeger was de zorg zodanig geregeld dat de er sprake was van de verzorgingsstaat. Oftewel iedere behandeling en ingreep werd vergoed, zodat de burger weinig tot geen onkosten zou hebben. Inmiddels is gebleken dat de zorg overmatig duur is en dus wordt steeds meer zorg uit handen gegeven. Denk aan thuiszorg of verzorging door de naasten of familieleden. Op zich is daar niets mis mee, omdat veel handelingen door ons gewoon kunnen worden gedaan. De zorg van een demente ouder of juist personen met een geestelijke achterstand kunnen tot op zekere hoogte thuis worden gedaan. Meer zorg aan de naasten uit handen geven wordt ook wel de participatiemaatschappij genoemd en heeft tot doel om kosten te besparen.

Vermijden van onnodige handelingen

Indien men thuis wordt verzorgd, dan is de kans op onnodige handelingen relatief klein. Binnen de zorg worden vaak nog weleens handelingen uitgevoerd, welke achteraf niet noodzakelijk waren. Dit komt omdat zorginstellingen praktisch altijd een winstdoelstelling hebben en dus ook onnodige ingrepen uitvoeren. Oftewel de ziektekostenverzekering van de patiënt wordt ten onrechte aangewend om de kosten van het ziekenhuis te vergoeden. Daardoor wordt de zorg onnodig op een duur niveau gehouden. Bij ambulante zorg is de kans minimaal dat er onnodige handelingen worden gedaan. De patiënt krijgt wat er nodig is om tot op zekere hoogte een normale levensstandaard te verkrijgen.

Persoonlijk contact bij ambulante zorg

Meest belangrijke van deze manier van zorgverlening is het menselijke aspect. Komt men in een ziekenhuis terecht dan is men slechts een nummertje. Bij ambulante zorg krijgt de persoon op maat gesneden zorg. Precies waar de patiënt behoefte aan heeft, wordt gegeven of gedaan. De verzorger kom dagelijks een uurtje of vaker per dag bij de patiënt, zodat men goed wordt behandeld. Het houdt eveneens in dat er een persoonlijke band ontstaat. Men kent elkaar en kan daarmee ook meer voor elkaar betekenen. Dit geeft eveneens verhoogde tevredenheid bij de patiënt, zodat men in een positieve stemming terechtkomt. Door geregeld in contact te staan met een persoonlijke begeleider binnen het behandelingstraject, weet de patiënt dat er wordt geluisterd.

Nazorg bieden

Indien men voor een medische ingreep in het ziekenhuis is behandeld, kan men vaak snel naar huis. In veel gevallen dient men toch enige of dagelijkse nazorg te krijgen, zonder dat men tekens weer bij de dokter moet verschijnen. Voor mensen die slecht ter been zijn biedt de ambulante zorg uiteraard gunstige voorwaarden om wel goede nazorg te krijgen. Afhankelijk per geval kan de verzorger kortstondig of juist meer tijd aan de patiënt geven.

Laat u via de zorginstelling, zorgverzekeraar of huisarts informeren, hoe u de juiste verzorging thuis kunt krijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Ambulante_zorg

Reageer op het artikel "Ambulante zorg om de kosten mee te drukken"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Aspecten zorg
Schrijf mee!