InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Gerechtigheid zonder beul
mijn kijk op

Gerechtigheid zonder beul

Gerechtigheid zonder beul 'De doodstraf kan niet worden opgelegd.' Zo luidt artikel 114 van de grondwet voor het Koninkrijk der Nederlanden. Ruim de helft van de Nederlanders is het hier niet mee eens. Zij vinden dat moordenaars hun mensenrechten hebben verknoeid. Eigen schuld, dikke bult. Maar wat nu als blijkt dat de veroordeelde de dader niet is? Juist ja, dan hebben we en een nieuw slachtoffer én een loslopende moordenaar. Mijns inziens is de doodstraf dus geen goed idee!

Argumenten tegen de doodstraf

Mensenrechten

Als zwaarstwegend argument tegen de doodstraf kan ik wel stellen dat ieder mens mensenrechten heeft. Dit staat beschreven in de Universele Verklaring van Rechten van de Mens. Sommigen zeggen wel dat je deze kunt verspelen, maar mensenrechten komen iemand niet toe als beloning voor goed gedrag. Het zijn rechten die ieder mens heeft!

Verkeerd veroordeeld

Daarnaast is het al vaak voorgekomen dat mensen die de doodstraf hebben opgelegd gekregen, achteraf niet schuldig bleken zijn. Aangezien de doodstraf een onherroepelijk straf is, is dit ook een zwaarwegend argument. En ondanks alle DNA-methoden en analyses die tegenwoordig mogelijk zijn, is de justitie nog verre van feilloos. En bedenk wel, voor iedere onterecht ter dood veroordeelde, loopt er een moordenaar vrij!

Er wordt niets geleerd

Als derde argument tegen de doodstraf vind ik dat een straf iets is om van te leren. Je krijgt straf zodat je hetgeen je fout deed, een volgende keer niet meer zult doen. Bij de oplegging van de doodstraf krijg je geen nieuwe kans om te laten zien dat je bent veranderd. Er zal dus ook nooit iets geleerd worden!

Argumenten voor de doodstraf

Voorkomen van herhaling

Nu zijn er een hoop mensen in Nederland die vinden dat de doodstraf gerechtvaardigd en weer ingevoerd moet worden. Als argument hiervoor gebruiken ze onder andere dat de doodstraf de enige manier is om herhaling te voorkomen. Als mensen niet zwaar gestraft worden, zullen ze makkelijk weer verkeerde dingen doen!

Voldoening voor nabestaanden

Een tweede argument dat zij hebben is dat de hoogste straf moet worden geëist ter voldoening van de nabestaanden. De slachtoffers en familie hebben dus het recht om wraak te nemen. Zolang de moordenaar niet uit de maatschappij is verdwenen, is voor hun het gevoel van veiligheid en voldoening niet aanwezig.

Weerlegging van de argumenten vóór de doodstraf

Natuurlijk hebben de voorstanders van de doodstraf hier twee moeilijke en ook zwaarwegende punten. Toch denk ik dat het niet helemaal juist is wat zij zeggen. De doodstraf is natuurlijk wel de enige manier om herhaling te voorkomen, helemaal mee eens! Maar wie gedood wordt om herhaling te voorkomen, wordt meer gestraft voor een misdrijf dat nog niet is gepleegd en ook mogelijk niet gepleegd zou worden, dan om een misdrijf dat al gepleegd is! Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat moord de minst herhaalde misdaad is. Verder is er over het tweede argument ook nog wel iets te zeggen. In de praktijk wordt het vaak duidelijk dat afrekening met de misdadiger de gevoelens van rouw, verlies en wraak niet aan de kant zet. Hier wordt dus niets mee opgelost!

Kortom, ik vind dat de doodstraf geen gerechtvaardigde straf is. Het meest doorslaggevende argument hiervoor voor mij is dat ieder mens mensenrechten heeft. En die kun je niet verspelen! En ik weet: er zijn goede argumenten voor de doodstraf te noemen, maar uiteindelijk blijkt dat deze straf vaak niets oplost!
© 2013 - 2019 Trude, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gerechtigheid zonder beul"

Infoteur: Trude
Laatste update: 27-02-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Mijn kijk op…
Schrijf mee!