InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Kroning: Waarom Willem-Alexander niet wordt gekroond

Kroning: Waarom Willem-Alexander niet wordt gekroond

Als we in Nederland een nieuwe koning of koningin krijgen, spreken we vaak van een kroning. Maar dat klopt niet. Ook prins Willem-Alexander wordt niet gekroond. Prins Willem-Alexander wordt ingehuldigd. Waar om niet gekroond wordt heeft te maken met de Grondwet. Bovendien zijn alle voorgaande koningen ook niet gekroond.

Kroon, de juweel des Rijks

Hoewel koningen in Nederland dus niet gekroond worden, ligt er wel een kroon in de Nieuwe Kerk waar Prins Willem-Alexander wordt uitgeroepen tot de nieuwe koning. Dit juweel des Rijks is echter alleen maar een symbool voor het koningschap. Het is dan ook nog eens een juweel dat niet gedragen kan worden omdat het veel te groot is voor het hoofd van een vorst.

Koning Willem I wilde wel gekroond worden

Koning Willem I wilde wel gekroond worden als koning. Hij vond dit een mooi begin voor zijn nieuwe koninkrijk dat in 1815 werd gevormd. Het kwam echter nooit zover. In het jaar waarin hij gekroond wilde worden was er heel veel onrust in Europa, omdat de afgezette keizer Napoleon uit ballingschap wist te ontsnappen. Toen dat was gebeurd, deed hij opnieuw een poging om in Frankrijk aan de macht te komen. Tijdens de slag bij Waterloo (onder Brussel) werd Napoleons poging een halt toegeroepen. Voor altijd.

Inhuldiging van de koning

Willem I wilde nog steeds gekroond worden, maar hij besloot te wachten tot de algemene rust en vrede waren hersteld. Hij liet zich in Brussel al wel vast inhuldigen. Het kwam er uiteindelijk nooit meer van.

Kroning heeft religieuze symboliek

Een kroning heeft een eeuwenoude symboliek, dat voortkomt uit de kroon zelf. Ook dat heeft in de tijden voor problemen gezorgd; ons land bestond in de tijd van Willem I namelijk uit het protestantse noorden en het katholieke zuiden. De koningskroon bestaat uit een (geel)gouden diadeem versierd met opstaande figuren, kruisen, symbolen.
De rijksappel aan de top is een symbool dat de koning een christelijk heerser is.

De kroon van het koninklijk huis

De koningen die na Willem I kwamen wilden geen kroning meer. Wel liet Willem II nog wel een nieuwe kroon maken. De eerste kroon die hij liet maken zag er niet heel goed uit. Dit kwam omdat zijn vader wilde dat er later nog eens een echte koningskroon zou worden gemaakt. Die moest dan worden gebruikt bij de echte kroning.

Troonswisseling en kroning

Hoewel er dus niet meer gekroond wordt, gebruiken mensen dat woord nog wel steeds bij een troonswisseling.

Kroning nog wel in Engeland

In Europa is er nog 1 land waar koningen en koninginnen wel worden gekroond en dat is Engeland. Dit gebeurde voor het laatst in juni 1953 toen koningin Elizabeth een jaar na haar aantreden werd gekroond. Er zat heel veel tijd tussen de troonsaanvaarding en de kroning omdat er lange tijd nodig was voor de voorbereiding. Daarnaast had het ook te maken met het feit dat het koninklijk huis niet wilde dat er een groot feest werd gegeven, direct na het overlijden van een vorst. Elizabeth oefende overigens dagen met de kroon: ze probeerde er mee te lopen en mee te zitten.

Koningschap aanvaarden

Een kroning is dus niet nodig om vorst te worden en het koningschap te aanvaarden.

De koning is dood, leve de koningin

In principe geldt zowel in Nederland als in Engeland dat een vorst eerst moet overlijden voordat de volgende de troon overneemt. Daarvoor gebruiken we vaak de uitdrukking: de koning is dood, leve de koningin.

Abdicatie of troonsafstand

Als een koning of koningin afstand doet van de troon heet dat abdicatie. Dit gebeurt altijd als de nieuwe koning of koningin een nog levende voorganger opvolgen.

Eedaflegging

In de andere monarchieën van Europa wordt bij de troonsopvolging een eed afgelegd in het parlement of is het parlement bij de troonopvolging betrokken.
Gerelateerde artikelen
Troonswisseling, Koning Willem-AlexanderTroonswisseling, Koning Willem-AlexanderOp 30 april 2013 zal koningin Beatrix troonsafstand doen. Ze draagt deze grote verantwoordelijkheid over aan haar oudste…
Aftreden Koningin Beatrix na 33 jaar op de troonnieuws uitgelichtAftreden Koningin Beatrix na 33 jaar op de troonOp maandag 28 januari 2013 liet Koningin Beatrix weten dat zij op dinsdag 30 april 2013 afstand zou nemen van de troon.…
Koningin Beatrix  de troonswisselingKoningin Beatrix de troonswisselingOp 30 april 2013 vond een troonswisseling plaats. Koningin Beatrix trad af ten gunste van haar zoon Willem-Alexander. Be…
Troonswisseling: Aftreden van koningin Beatrix in 2013Troonswisseling: Aftreden van koningin Beatrix in 2013In een toespraak op 28 januari 2013 deed koningin Beatrix de aankondiging dat zij op 30 april zou aftreden. Daarmee wiss…
Beatrix en Willem-Alexander samen op muntBeatrix en Willem-Alexander samen op muntKoningin Beatrix staat samen met kroonprins Willem-Alexander op een munt. Op de kopzijde staan beide profielen: zowel di…
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad
  • Leeuwarder Courant
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Kroning: Waarom Willem-Alexander niet wordt gekroond"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-04-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!