InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Mensenrechten wat zijn dat?

Mensenrechten wat zijn dat?

Mensenrechten, je hoort of leest er dagelijks over. Maar wat zijn mensenrechten? De mensenrechten zijn vastgelegd in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens van de Verenigde Naties. Onder de leiding van mevrouw Eleanor Roosevelt de echtgenote van de Amerikaanse president Franklin D. Roosevelt is dit document opgesteld. De verklaring werd aangenomen zonder tegenstemmingen, maar wel met een 8-tal onthoudingen.

UVRM

De Universele Verklaring van de Rechten van de Mens kwam op 10 december 1948 tot stand en bestaat in totaal uit 30 artikelen waarin 60 mensenrechten worden beschreven. Niet alle Mensenrechten zijn in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens opgenomen omdat de vertegenwoordigers het tijdens de onderhandelingen over de tekst niet eens konden worden. Daarom ontbreekt er onder andere een regel over de doodstraf.

Artikelen

  1. Alle mensen zijn vrij en gelijkwaardig.
  2. Een ieder heeft het recht op een leven zonder enige vorm van discriminatie.
  3. Elk mens heeft het recht op leven, en het recht te leven in vrijheid en veiligheid.
  4. Niemand heeft het recht om een slaaf van ons te maken.
  5. Folteringen en kwellingen zijn niet toegestaan.
  6. Een ieder mag gebruik maken van de bestaande wetten.
  7. Ieder mens wordt beschermd door de wet, de wet dient voor een ieder eerlijk en gelijk te zijn.
  8. Iedereen heeft recht op een eerlijke behandeling door eerlijke rechtbanken.
  9. Zonder een goede reden mag niemand in de gevangenis zitten of het land worden uitgestuurd.
  10. Het recht op een eerlijk en openbaar proces.
  11. Een ieder is onschuldig, tenzij de schuld is bewezen.
  12. Elk mens heeft recht op privacy.
  13. Iedereen heeft recht op bewegingsvrijheid binnen de landsgrenzen.
  14. Het recht op asiel, indien iemand in eigen land slecht wordt behandeld is er het recht om naar een ander land te vluchten.
  15. Een ieder heeft het recht om de nationaliteit van een land te bezitten.
  16. Iedere volwassene heeft het recht te trouwen en een gezin te stichten.
  17. Een ieder heeft het recht om zaken te bezitten of met anderen te delen.
  18. Ieder mens heeft het recht om te geloven, een godsdienst te belijden of van godsdienst te veranderen.
  19. Een ieder heeft de vrijheid om te zeggen wat hij of zij wil.
  20. Elk mens mag omgaan met wie hij of zij wil. Niemand kan ons dwingen om ons bij een bepaalde groep aan te sluiten.
  21. In principe heeft een ieder recht op democratie zowel actief als passief.
  22. Het recht op sociale zekerheid, woonruimte, medische verzorging, onderwijs en geld indien mogelijk.
  23. Het recht om een beroep uit te oefenen en om lid te zijn van een vakbeweging.
  24. Het recht op rust en ontspanning.
  25. Een recht op een slaapplaats en eten, alle mensen hebben recht op verzorging.
  26. Recht op onderwijs.
  27. Cultuur en auteursrecht, niemand mag zonder toestemming artistieke creaties van een ander overnemen.
  28. We hebben allemaal recht om te leven in een eerlijke en vrije wereld.
  29. We hebben de plicht om de rechten van anderen te beschermen.
  30. Geen persoon heeft het recht om deze rechten en vrijheden van ons af te nemen.

Deze verklaring betreft de eerste internationale bevestiging van het universele van de mensenrechten. De verklaring is niet bindend, maar heeft in de loop van de tijden een belangrijke morele betekenis gekregen en is de belangrijkste wereldwijde standaard van de mensenrechten.

Amnesty International

Amnesty International is de organisatie welke al sinds 1961 actief is op het gebied van de mensenrechten. De organisatie zet zich in voor de naleving van de UVRM. In eerste instantie gebeurde dit door middel van actievoeren tegen schendingen welke werden begaan door centrale overheden, zoals opsluiting, marteling en het doden van gewetensbezwaarden. In de loop der jaren werd dit uitgebreid en nu nemen ze het ook op tegen schendingen door gewapende opposities en schendingen in het privé leven, zoals bijvoorbeeld huiselijk geweld. Sinds het laatste decenium wordt er ook aandacht besteed aan schendingen van sociaal-economische rechten. Ook in Nederland is Amnesty International actief ze organiseren onder anderen campagnes waarin telkens één thema of land centraal staat.

De Verenigde Naties hebben 10 december wereldwijd uitgeroepen tot Dag van de mensenrechten.
Gerelateerde artikelen
Maatschappelijke stage bij Amnesty InternationalMaatschappelijke stage bij Amnesty InternationalLeerlingen die instromen in het voortgezet onderwijs kunnen een maatschappelijke stage lopen. Bij Amnesty-International…
Check of jouw bank mens, dier en klimaat respecteertCheck of jouw bank mens, dier en klimaat respecteertOok bij de banken is het inzicht toegenomen dat zij een bijdrage kunnen leveren aan het naleven van de mensenrechten en…
Kom via Amnesty per email in actie voor vrouwenrechtenKom via Amnesty per email in actie voor vrouwenrechtenOp geweld tegen vrouwen wordt in veel landen dikwijls slap gereageerd door de plaatselijke overheid. Totdat er internati…
De werking van het Joegoslavië TribunaalNadat op 26 mei 2011 Ratko Mladic werd gearresteerd, maakte op 27 mei 2011 de bevoegde rechter van het oorlogstribunaal…
Eerlijke bankwijzerEerlijke bankwijzerOp initiatief van Oxfam Novib, Milieudefensie, Amnesty International en FNV Mondiaal is de website eerlijkebankwijzer.nl…

Reageer op het artikel "Mensenrechten wat zijn dat?"

Reacties

Anoniem, 03-12-2010 11:59 #3
Dit is een mooi artikel over de mensenrechten, veel mensen hebben de opgesomde dingen niet. De belangrijkste zaken waar men recht op heeft zijn een goede gezondheid, medische verzorging bij ziekte, onderdak, eten en drinken, kleding, goede hygiene, hulp bij problemen, goed onderwijs of werk en (ruim) voldoende geld om alles te kunnen betalen. Wie dat al heeft mag een gelukkig persoon zijn! Luxe is minder belangrijk (zoals een groot huis, de lotto winnen, een grote tuin met alles erop en eraan, een mooie dure auto, dure spullen). Arme mensen en daklozen hebben ook rechten, net zoals andere mensen.

Anoniem, 01-12-2010 11:24 #2
Mensen hebben ook recht op medische verzorging, medische behandelingen, medicijnen, toegang tot de huisarts, ziekenhuis en tandarts, geld om levensmiddelen te kunnen betalen en een woning.
Het lijkt of mensen in armoede (zoals daklozen die 's winters de kou moeten doorstaan en waarvan sommige letterlijk doodvriezen) nergens recht op hebben terwijl ook deze mensen recht hebben op onderdak en levensmiddelen. In deze wereld hebben de rijken het voor het zeggen en meer rechten dan de armen, dit is oneerlijk! Arme mensen hebben ook rechten!

Anoniem, 30-11-2010 16:36 #1
Mensen hebben recht op proper zuiver water, gezond voedsel, een warme thuis en onderdak. Men mag anderen niet zomaar de schuld geven tot er bewijzen zijn. Kinderen hebben het recht op een goede thuis, speelgoed, speelkameraadjes, goede ouders, goede opvoeding en onderdak. Zinloos geweld, moord, discriminatie, armoede horen niet thuis in deze wereld.

Infoteur: Costaric
Gepubliceerd: 11-02-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Reacties: 3
Schrijf mee!