InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Pensioen-activiteiten: wat ga je doen met pensioen?

Pensioen-activiteiten: wat ga je doen met pensioen?

Pensioen-activiteiten: wat ga je doen met pensioen? De pensioengerechtigde leeftijd wordt na lang wikken en wegen geleidelijk aan opgehoogd naar 67 jaar. Dit heeft te maken met het feit dat we steeds ouder worden en de ratio met het aantal werkenden daarmee ongunstiger wordt. Om het betaalbaar te houden moeten we dus langer doorwerken. Maar als je eenmaal die leeftijd hebt behaald, welke pensioen-activiteiten ga je dan doen?

Pensioen-activiteiten

Voorkom overlijden

Hoe vaak kom je het wel niet tegen? Je hebt een leven lang gewerkt, geploeterd en gestrest en nu komt eindelijk het pensioen eraan. Maar wat blijkt voordat je er uitvoerig van kan gaan genieten, val je erbij neer. Het lichaam heeft langdurig een bepaalde hoeveelheid adrenaline en stress te verduren gehad, waarna een totale stilstand leidt tot een potentieel overlijden. Het klinkt tegenstrijdig, maar de rust is iets waar je niet tegen kan en daarom kun je zo sterven door bijvoorbeeld een hartinfarct. Uiteraard is dit het meest extreme geval echter het noopt wel tot nadenken net voordat je werkelijk met pensioen kunt gaan. Je moet dus voordat je met pensioen gaat rekening houden met de volgende twee uitgangspunten:
  • enerzijds moet het lichaam voldoende tijd krijgen om te acclimatiseren voor de nieuwe omstandigheden;
  • anderzijds moet je jezelf voorbereiden op vervangende activiteiten.

Acclimatiseren

Het lichaam moet wennen aan een toekomstige situatie, waarin veel rust wordt genomen. Om te voorkomen dat het lichaam als het ware gaat ontwennen. Het is van belang om ruimschoots voor de pensioengerechtigde leeftijd na te denken over hoe het lichaam geholpen kan worden. Binnen de dagelijkse werkzaamheden kan dit betekenen dat:
  • er andere activiteiten binnen het werk moeten worden gedaan. Dat kan een wijziging van taken betekenen, zoals het opleiden van nieuwkomers in plaats van zelf de handen uit de mouwen te steken;
  • er een aantal jaren per week minder uren worden gedraaid.
Daarnaast is het gunstig om te gaan nadenken omtrent wat te doen met pensioen.

Vervangende pensioen-activiteiten

Het is eveneens van groot belang om tijdig te gaan nadenken over hoe de vrije tijd wordt ingevuld. Het lichaam moet zich erop in kunnen stellen om andere activiteiten te ontplooien, welke als aanvulling op het pensioen kunnen worden uitgevoerd. Het houdt in dat je reeds voor de laatste dag werken bezig moet zijn met hobby’s en het invullen van tijd. Is dan eenmaal de pensioengerechtigdeleeftijd bereikt dan kun je simpelweg meer tijd in die hobby’s steken zodat je goed de tijd door kan komen.

Iets van de wereld zien

De eerste jaren dat je met pensioen bent, zijn de meest actieve. Je gaat vaak actief reizen, zodat je nog iets van de wereld kunt zien. Dat kunnen verre reizen zijn maar je kunt ook met de camper langdurig rondtrekken. Deze afleidingen zijn uitermate geschikt om het lichaam te laten wennen aan de nieuwe omstandigheden, zodat het lichaam uitgerust is tijdens de activiteiten. Plezier en vermaak in de vorm van vakantie en reizen zijn optimale vervangers voor de normale werkzaamheden. Uitgangspunt is uiteraard dat je bezig bent en werkende blijft. Op die manier kun je naast het doen van hobby’s, sporten en op vakantie gaan lekker bezig zijn en blijven, zodat er volop wordt genoten van pensioen-activiteiten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Woodsy, Rgbstock

Reageer op het artikel "Pensioen-activiteiten: wat ga je doen met pensioen?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 29-11-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Gepensioneerd
Schrijf mee!