InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Voorbereiden op het einde van de wereld

Voorbereiden op het einde van de wereld

Als het einde van de wereld nadert, ben jij dan voorbereid? Leer alles over hoe je je het beste kan voorbereiden op het einde der tijden.

Het einde van de wereld

Veel mensen denken dat het einde van de wereld nadert. Er heerst economische malaise, de wereld raakt steeds meer bevolkt en de grondstoffen raken op. Er zijn veel uiteenlopende voorspellingen over hoe de wereld zal veranderen, waaronder:

  • Hyperinflatie
  • Voedseltekorten
  • Nucleaire oorlog
  • Massale werkeloosheid
  • Zonnestorm
  • Grondstoffen die opraken
  • Derde Wereldoorlog
  • God die terugkeert naar aarde

Deze rampen vereisen allemaal een andere voorbereiding. Bedenk je welke ramp je het meest waarschijnlijke acht, misschien wel een hele andere dan op dit lijstje staat, en ga je daar op voorbereiden. De volgende tips kunnen je helpen om je voor te bereiden op enkele aspecten.

Eten

Een van de belangrijkste aspecten om je op voor te bereiden op het einde van de wereld is voedsel. Bij bijna alle bovenstaande scenario's zal er een tekort ontstaan aan voedsel. Je geld is waarschijnlijk niks meer waard en anarchie is uitgebroken, dus simpelweg naar de supermarkt gaan heeft geen zin. Een van de meest allesomvattende oplossingen is om qua voedsel volledig zelfvoorzienend te worden. Dit verzekert je van voedsel ten alle tijden zonder afhankelijk te zijn van anderen. Nadeel is wel dat je dieren buiten zult moeten houden, wat je een makkelijke prooi maakt voor plunderaars.

Drinken

Een mens kan hartstikke lang zonder eten, maar slechts drie dagen zonder drinken. Drinken, met name water, zal een van de grootste tekorten worden bij iedere wereldomvattende crisis. Je kunt er ook voor kiezen om zelfvoorzienend te worden van water door regenwater op te vangen en dit later te zuiveren. Nadeel hiervan is dat je weersafhankelijk bent. Een goede aanvulling hierop is dan ook een grote opslag aan drinkwater. Houd hierbij rekening met de omvang van je gezin, en bedenk dat ieder mens minimaal twee liter water per persoon per dag nodig is. Mocht je niet de ruimte hebben om dit allemaal in huis op te slaan kun je er ook voor kiezen om dit elders op een verborgen plek te houden.

Verdediging

Elke enorme ramp zal anarchie ten gevolge hebben. Het is ieder voor zich, en alles is geoorloofd om te overleven. Hierdoor zullen al snel plunderingen ontstaan. Hierdoor doe je er goed aan om je dusdanig voor te bereiden dat je zowel je eigendommen als je gezin kunt beschermen van gevaren van buitenaf. De weg om legaal vuurwapens te houden in Nederland is lastig, maar is de moeite waard als je je volledig wilt voorbereiden. Daarnaast kun je natuurlijk ook wapens houden als honkbalknuppels of messen. Verdediging zit hem echter niet alleen in wapens, maar ook in de beveiliging van je huis. Je hebt niks aan een wapen als er een menigte voor je huis staat, klaar om je voorraden te plunderen. De beveiliging van je huis is net zo essentieel en misschien wel essentiëler dan persoonlijke beveiliging. Probeer na te gaan via welke manieren ze het meest waarschijnlijke toegang zullen proberen te krijgen tot je huis, en maak dit lastiger. Ramen zijn een van de kwetsbaarste plekken van een huis. Je zou hier rolluiken voor kunnen plaatsen evenals extra houten luiken aan de binnenkant. Zorg er in ieder geval altijd voor dat je de materialen hebt om bepaalde plekken van binnenuit extra te barricaderen.

Vaardigheden

Als er volledige chaos is heb je niks aan geld, pinpassen of juwelen. In dat soort tijden zijn het je vaardigheden die waardevol zijn. Je kunt je vaardigheden inzetten voor de voorziening van bovenstaande punten, maar je kunt het ook als ruilmiddel gaan gebruiken in tijden dat de rust meer is teruggekeerd na de ramp. Investeer tijd om vaardigheden aan te leren die je waardevol maken voor overleven evenals ruilmiddel. Denk hierbij aan onder andere de volgende vaardigheden:

  • Water kunnen zuiveren
  • Groentes verbouwen
  • Stoffen kunnen verwerken
  • Zelfverdediging

Oefenen

Zelfs als je alle bovenstaande maatregelen getroffen hebt kun je ten prooi vallen aan de rampen als je nog nooit geoefend hebt. Je kunt met je gezin een dag of weekend simuleren dat het einde van de wereld is aangebroken, en verschillende scenario's daarbij oefenen. Dit is handig zodat je minder overdonderd raakt mocht het echt ooit gebeuren waardoor je minder fouten maakt. Je kunt daarbij de volgende scenario's simuleren:

  • Geld is niks meer waard, wat nu?
  • Al het voedsel is op, wat nu?
  • Wat moet je doen als er een horde plunderaars voor je huis staat?
  • Kun je alles vinden als de stroom uitvalt?
  • Je bent net van huis als de ramp uitbreekt, hoe kom je thuis?

Denk hierbij nog meer mogelijke scenario's uit om te oefenen. Betrek hier het hele gezin in zodat iedereen weet wat hij of zij moet doen bij bepaalde gebeurtenissen.
© 2012 - 2019 Infokoning, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het einde van de wereld?Het einde van de wereld?Aardbevingen en tsunamis, vulkaanuitbarstingen, overstromingen en de eindigende Maya-kalender in 2012. Alleen maar rampe…
Het einde der tijden, vaak voorspeldHet einde der tijden, vaak voorspeldHet is in het verleden al vaak en door veel verschillende mensen en geloofsgroeperingen voorspeld. Het einde der tijden,…
Het einde van de wereld, hoe kan het leven op aarde vergaan?Het einde van de wereld, hoe kan het leven op aarde vergaan?U hoort het ieder jaar, ook dit jaar is het de verwachting dat de wereld vergaat. Maar hoe reëel is dat eigenlijk? Dan m…
Het einde der tijden  aan onheilsprofeten geen gebrekHet einde der tijden aan onheilsprofeten geen gebrekWanneer vergaat de wereld? Die vraag is van alle eeuwen en altijd actueel. Vaak is voorspeld dat de komeet Halley de dag…
2012: Het einde van de wereld2012: Het einde van de wereldDe laatste dag op aarde zou zijn op 21 december 2012. Dat is in ieder geval wat de Maya kalender voorspeld. Maar wat is…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/End_time

Reageer op het artikel "Voorbereiden op het einde van de wereld"

Infoteur: Infokoning
Gepubliceerd: 23-09-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!