InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Vreemdgaan bewijzen met hightech apparatuur uit spyshop

Vreemdgaan bewijzen met hightech apparatuur uit spyshop

Vreemdgaan bewijzen met hightech apparatuur uit spyshop Social websites en dating- en relatiesites lijken vreemdgaan gemakkelijker te maken, maar echtgenoten of geliefden bespioneren elkaar steeds vaker. Spyshops en privédetectives profiteren van het wantrouwen van partners. In een spyshop kunnen ze terecht voor de nieuwste hightech apparatuur op het gebied van afluisteren, filmen en volgen om vreemdgaan te ontdekken en te bewijzen. Door deze geavanceerde afluister- en filmapparatuur en nieuwe volgtechnieken zijn veel vreemdgangers op overspel betrapt. Een andere spionagemanier is het inschakelen van een privédetective. Deze volgt de ontrouwe partner met behulp van moderne foto- en filmapparaten. Bovendien wordt de handel en wandel van de persoon in een gedetailleerd rapport vastgelegd. Geen enkele kans meer voor een alibi.

Vreemdgaan of overspel in Nederland

Enkele cijfers over overspel in Nederland

  • Volgens een onderzoek van psycholoog Henk Noort gaat 25% van de Nederlanders wel eens vreemd.
  • Durex, de bekende fabrikant van condooms, houdt het op 31%.
  • Er zijn iets meer vrouwen dan mannen die vreemdgaan.
  • De toename van vreemdgaan stijgt explosief bij mensen rond de zestig jaar.
  • Ongeveer 30% van de relaties strandt na het overspel.

Verschillende manieren van tolerantie bij vreemdgaan in bepaalde tijden

In Nederland is overspel nooit gezien als de normaalste zaak van de wereld, maar er zijn wel verschillende manieren van tolerantie in bepaalde tijden. Daarvoor hoeven we geen eeuwen terug.

De jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw was de tijd van de seksuele vrijheid. 'Make love, not war' was een bekende hippie-uitdrukking, die niet alleen door de jeugd werd gebezigd. Het fenomeen partnerruil en sleutelstelletjes werd in menig huwelijk normaal gevonden. Natuurlijk valt dit niet onder de categorie overpel, omdat de partners van elkaars handel en wandel op de hoogte waren. Maar door deze moraal was de houding ten opzichte van echt vreemdgaan in deze tijd toch erg tolerant.
In de jaren tachtig en negentig verdween deze tolerantie, wat natuurlijk niet wil zeggen dat er minder overspel werd gepleegd.
De houding ten opzichte van vreemdgaan werd negatiever. De hippietijd en de seksuele revolutie waren voorbij en alles werd burgerlijker: het 'huisje-boompje- beestje idee.

Vreemdgaan en internet

Tegenwoordig wordt het vreemdgaan een stuk gemakkelijker dan vroeger. De ontmoetingskansen nemen toe, maar ook de reflectie over de eigen relatie en de vraag: Heb ik de goede keuze gemaakt?
Een belangrijke factor hierbij is de rol van het internet:
  • Chatten leidt niet zelden tot seksuele contacten.
  • Op social websites als bijvoorbeeld Facebook vinden mensen onverwacht oude jeugdliefdes terug, waarmee weer contact wordt opgenomen.
  • Datingsites als bijvoorbeeld Relatieplanet bieden mogelijkheden om nieuwe partners te vinden. Het doel van deze sites is niet op vreemdgaan gericht, maar om singles aan een relatie te helpen. Volgens Relatieplanet heeft ongeveer 30% van de leden van datingsites echter wel een vaste relatie.
  • Datingsites als bijvoorbeeld Second love zijn specifiek bedoeld voor vreemdgangers. Deze site koppelt mensen die overspel willen plegen aan elkaar. Dat dit voorziet in een behoefte blijkt uit het aantal leden van Second love.nl: 236.000.

Vreemdgaan ontdekken en te bewijzen

Hightech apparatuur en gedetailleerd rapport

Dat vreemdgaan door internetsites gemakkelijker wordt, wil niet zeggen dat partners zich zomaar bij overspel neerleggen. Echtgenoten en geliefden bespioneren elkaar juist vaker. Daarbij wordt gebruik gemaakt van nieuwe hightech technieken van spyshops en privédetectives.

spyshops
In een spyshop kan je terecht voor de nieuwste snufjes op het gebied van afluisteren, filmen en volgen. Het aantal klanten dat spyshops bezoekt is in de afgelopen drie jaar zichtbaar toegenomen.
  • Voorbeelden van spionageapparatuur in een spyshop
  • Software om gesprekken van een mobieltje af te luisteren.
  • Een piepklein apparaatje dat in kleding kan worden genaaid en de 'verdachte' kan worden gevolgd.
  • Stekkerdoos met ingebouwde apparatuur die je kunt bellen om stiekem mee te luisteren met gesprekken in huis- of slaapkamer.
  • Softwarepakket (eBlaster) voor computer. Nadat het pakket op je computer is geïnstalleerd, stuurt het dagelijks een rapport naar je inbox waarin wordt gerapporteerd wat je partner heeft gedaan op internet.

Er zijn nog meer geavanceerde technieken, maar die wil men niet prijsgeven, want zoals altijd volgt op een actie een reactie.
Behalve apparaten die mensen betrappen kan je in een spyshop namelijk ook terecht voor apparatuur die je beschermt tegen afluisterpraktijken, zoals:
  • niet afluisterbare gsm's,
  • stoorzenders,
  • anti-spionage software.

Privé-detectives

In ons land zijn ongeveer 150 detectivebureaus. Ook deze profiteren van het wantrouwen onder de geliefden. Een privé-detective
volgt de ontrouwe partner en met behulp van moderne foto- en filmapparaten wordt het gedrag van de persoon in kwestie vastgelegd. De bewijzen zijn altijd zo duidelijk, dat voor de vreemdganger geen alibi meer helpt, want behalve de gemaakte beelden stelt de detective ook een gedetailleerd rapport op.

Wantrouwen bij mannen en vrouwen

Er is een groot verschil tussen mannen en vrouwen bij het omgaan met het wantrouwen. Vrouwen zijn niet zo snel geneigd om een detectivebureau in te schakelen. Zij voelen zich onzekerder dan mannen. Maar bij vrouwen heeft 95% van de gevallen het goed met het vermoeden over ontrouw van hun partner.

Mannen willen vaak eerst zelf het bewijs leveren en kloppen pas bij een detectivebureau aan als zij geen bewijs kunnen vinden. Maar bij hen heeft juist 95% het niet goed.

Bron: Paata Vardanashvili, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Bron: Paata Vardanashvili, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Verwacht toekomstbeeld van relaties

Ondanks eerdergenoemde verleidingen verwachten demografen dat de monogamie toch aan het langste eind zal trekken. Monogamie betekent een innige band met je partner en mensen willen toch op elkaar kunnen rekenen. Maar er zal wel een verandering van de duur van monogame relaties optreden. De tijd dat mensen bij elkaar blijven zal niet meer voor het leven zijn, zoals bij de huwelijksbelofte wordt uitgesproken: "Tot de dood ons scheidt." Relaties zullen tijdelijker worden.
Maar....vreemdgaan zal altijd blijven bestaan!
© 2012 - 2019 Henbro, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Huwelijkse voorwaardenHuwelijkse voorwaardenDoor het opmaken van huwelijkse voorwaarden houden beide echtgenoten in geval van trouwen ieder hun eigen vermogen. Dit…
Echtscheidingsprocedure startenIn dit artikel leest u hoe een echtscheidingsprocedure verloopt. Welke stappen moet u ondernemen als u wilt scheiden? Ho…
Onderzoek vreemdgaanOnderzoek vreemdgaanExacte cijfers over vreemdgaan zijn moeilijk te verkrijgen, een reden is omdat er een taboe heerst over het onderwerp vr…
Verklaring vreemdgaanVerklaring vreemdgaanVreemdgaan is een natuurlijke drift, vol met passie en hartstocht. Vreemdgaan wordt sterk veroordeeld. Toch zijn er veel…
Vreemdgaan, waarom gaat iemand vreemd?Vreemdgaan, waarom gaat iemand vreemd?Gaan mensen vreemd omdat er iets mis is met de vaste relatie of omdat er iets mis is met de vaste partner? Zijn er reden…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vreemdgaan bewijzen met hightech apparatuur uit spyshop"

Infoteur: Henbro
Laatste update: 23-01-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!