InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Dating > Verliefd, maar te nerveus om met hem/haar te praten?

Verliefd, maar te nerveus om met hem/haar te praten?

Verliefd, maar te nerveus om met hem/haar te praten? Het overkomt iedereen wel eens; je bent tot over je oren verliefd, maar zo gauw je met diegene praat, wordt je zo nerveus, dat je uiteindelijk - inclusief rood hoofd - wel door de grond kunt zakken. Je gaat stotteren, giechelen, en zegt de raarste dingen. Hier kun je een aantal handige tips vinden, waarmee je met meer zelfvertrouwen een goed gesprek kunt voeren. Verliefdheid kan vreemde dingen met je doen. En als je dan eindelijk de moed bij elkaar hebt geraapt om op diegene af te stappen, wil je de best mogelijke indruk maken. Bekijk onderstaande tips, die je helpen om relaxed een praatje te maken, zodat hij/zij je leert kennen zoals jij echt bent.

1. Iedereen is wel eens nerveus

Ook hij/zij. Een beetje nerveus zijn is ook niet erg, het houdt je alert. Maar wanneer je bijna niet uit je woorden komt, of rood aanloopt, is het belangrijk om rustig te blijven ademen. Bedenk van tevoren wat je ongeveer wilt zeggen (dat voorkomt pijnlijke stiltes), maar zorg er wel voor dat het niet geforceerd klinkt. Neem je tijd om rustig te praten,.

2. Het juiste moment

Stap op diegene af, wanneer jullie in een comfortabele, rustige situatie verkeren, bij voorkeur alleen. Je zult je minder ongemakkelijk voelen als er geen pottenkijkers bij zijn.

3. Waarover praat je?

Denk bijvoorbeeld aan "Wat ga je dit weekend doen?" of geef een compliment. Zorg wel dat het niet als een verhoor overkomt. Probeer in verhalen te praten, en stel niet vraag na vraag. Het is niet aan te raden om over je vorige relaties te praten, of hem/haar daar naar te vragen. Je kunt wel een beetje over jezelf vertellen, maar hou het voor nu vooral eenvoudig. Wat ook handig is, is om dingen te vinden (tip: check snel hun Facebook of Twitter profiel) die jullie gemeen hebben of beiden leuk vinden, en daarover een gesprek te beginnen (kijk wel uit dat je niet overkomt als een stalker!).

4. Oogcontact

Kijk diegene aan. Als je een bepaald punt hebt om op te focussen, zul je merken dat je minder zenuwachtig bent.

5. Niemand is perfect

Als het gesprek niet gaat zoals je verwachtte, geef niet op! Probeer het de volgende keer gewoon nog eens (maar kijk uit dat je geen stalker wordt). Nogmaals, wacht een goede situatie af, en bedenkt wat je wilt zeggen. Niemand is perfect, zelfs hij/zij niet.

6. Wees jezelf

Het klinkt afgezaagd, maar het is zeker waar. Hij/zij zal er uiteindelijk toch achterkomen hoe je echt bent, dus waarom zou je je voordoen als iemand anders? Je hoeft niet hysterisch te lachen om grapjes, of jezelf onnozel of stoer voor te doen. Dat zal uiteindelijk averechts werken, en alleen maar irritatie oproepen.

7. Zelfvertrouwen

Geloof ik in jezelf. Loop met een rechte rug, en bedenk dat mensen met zelfvertrouwen aantrekkelijker overkomen.

8. Geen paniek

Vraag iets eenvoudigs, zoals bijvoorbeeld hoe laat het is, als je het te moeilijk vindt om een heel gesprek aan te gaan. Relax, en probeer je voor te stellen dat degene met wie je praat een familielid is, of iemand anders waar je je comfortabel bij voelt.

9. Bang om afgewezen te worden?

Is je grootste angst afgewezen te worden, en durf je daarom niet met hem/haar te praten? Bedenk dat als hij/zij in een worst case scenario niet in je geïnteresseerd is, je je in ieder geval nooit meer hoeft af te vragen "wat als?". En is de kans op een mogelijke connectie tussen jullie twee niet veel waardevoller dan een afwijzing?

10. Laat hem/haar ook moeite doen

Wees niet te bereikbaar, maar ook niet te afstandelijk. Laat hem of haar ook moeite doen. Bovendien is het goed om soms ook een beetje mysterieus te blijven.

Hopelijk geven deze tips je moed om een gesprek aan te gaan met degene waar je verliefd op bent. Veel succes!
© 2012 - 2019 Ashrivers, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Online Dating, leer de fijne kneepjesOnline Dating, leer de fijne kneepjesEen partner zoeken via online dating gaat weer anders dan de traditionele manier van daten. Lees hier de verschillen en…
Online dating: waarom gaat het vaak mis met internet daten?Online dating: waarom gaat het vaak mis met internet daten?Online dating kan erg succesvol zijn, maar tegelijkertijd ook heel erg frustrerend. Het is natuurlijk nooit leuk als je…
Online dating: wanneer ga je elkaar ontmoeten?Online dating: wanneer ga je elkaar ontmoeten?Heb je iemand gevonden via een datingsite waar je wel een klik mee hebt, dan zal er wellicht een eerste date komen. Wann…
Online daten: hoe date je veilig?Online daten: hoe date je veilig?Niet iedereen op datingsites is betrouwbaar. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat een eerste date met iemand ve…
Bronnen en referenties
  • www.wikihow.com

Reageer op het artikel "Verliefd, maar te nerveus om met hem/haar te praten?"

Reactie

Geheimpje:), 01-08-2014 02:05 #1
Haaj! Ik heb een groot probleem nouja ik weet eigen lijk niet als het een probleem is maar ik vraag het toch wel even.
Je kent het wel super erge verliefdheid, maar de jongen waarop je valt vind jou niet leuk. Ik vind iemand leuk van mijn vakantie en ga volgende week naar hem toe ( naja naar de zelfde camping) nu heb ik hem eigenlijk alleen op whatsapp gesproken. En nu reageert hij niet meer op al mijn berichten :(
maar eerst stuurde hij allemaal lieve dingen enzo, oja ik ben 16 en hij over paar dagen 18
Oja mijn vraag: wat moet ik doen als ik hem zie?

Xxx

Infoteur: Ashrivers
Gepubliceerd: 02-02-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Dating
Reacties: 1
Schrijf mee!