InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Dating > Waar praat je over tijdens de eerste date?

Waar praat je over tijdens de eerste date?

Waar praat je over tijdens de eerste date? Wanneer je een eerste date met iemand hebt, is het vaak moeilijk onderwerpen te verzinnen om over te praten. Om te voorkomen dat er tijdens je eerste date stiltes vallen kun je je van te voren voorbereiden door de onderwerpen waar je over kan praten op een rijtje te hebben.

De eerste date

Bij een eerste date zul je waarschijnlijk wat gespannen zijn. Misschien is het een blind date, of je hebt iemand gevonden via een datingbureau of je hebt via vrienden iemand ontmoet. Om te beginnen is het goed om je te realiseren dat de persoon waar je mee gaat daten net zo nerveus is als jij. Dat nerveus zijn is helemaal niet gek, maar kan wel leiden tot ongemakkelijke stiltes in de conversatie tijdens de date. Hieronder vind je een aantal veilige onderwerpen die je kunt aansnijden, zonder hem of haar een negatief beeld of gevoel te geven.

Muziek interesses

Iedereen geeft wel om muziek. Het is leuk om in elkaar te ontdekken van welke muziek je allebei houdt. Zoek naar de raakvlakken in elkaars interesses, praat over artiesten, muziekstijlen, bands, cd's etc.

Eten en drinken

Meestal ga je op een eerste date wel wat eten en/of drinken. Dat is een mooi moment om ook over dit onderwerp te praten. Wat zijn je lievelingsgerechten, waar bevindt zich je favoriete eettent en wat is je stamkroeg. Vertel anekdotes die te maken hebben met eten, zorg er wel voor dat je niet praat over anekdotes die over eventuele ex-partners gaan. Op een eerste date is het nog te vroeg om eventuele exen ter sprake te brengen.

Dieren

Praten over dieren kan het ook heel goed doen op een eerste date. Met een beetje geluk heeft je date zelf ook een huisdier en kun je hem of haar vragen hier alles over te vertellen. Ook kun je vertellen over je eigen huisdieren. Probeer grappige voorvallen van je huisdier of bijvoorbeeld de hond van de buren te vertellen.

Familie

Praat over je familie. Zo kan je date alvast een klein kijkje nemen in jouw wereld. Vertel leuke anekdotes, bijvoorbeeld van je jongere broertje of van je oudere zus. Misschien zijn er pasgeboren nichtjes of neefjes in de familie. Pas wel op met negatieve punten, leg niet al het lief en leed op tafel en bespreek niet meteen de familieschandalen of familievetes.

Reizen en vakantie

Vertel over de landen waar je bent geweest. Interessante anekdotes over steden of grappige voorvallen die je je kunt herinneren doen het goed. Pas op dat je niet gaat opscheppen, bijvoorbeeld over hoe dronken je was of hoeveel meiden of jongens je tijdens je vakantie hebt "veroverd".

Vrije tijd

Praat over dingen die je doet in je vrije tijd. Wat zijn je hobby's. Ga je graag uit, of blijf je liever gewoon thuis een dvd'tje kijken? Wanneer je een speciale hobby hebt, vertel dan in het kort hierover. Pas wel op dat je in je enthousiasme niet de halve avond aan dit onderwerp wijdt. Het kan zijn dat de hobby die je hebt de ander niet interesseert, en door veel over die ene hobby te praten, kun je de indruk wekken dat je voor niets anders tijd hebt, ook niet voor een nieuwe liefde.

Sport

Niet iedereen houdt van sport. Wanneer je zelf wel een sporter bent, dan kun je het gesprek op sporten brengen. Merk je dat je date zich niet heel erg voor sport interesseert, verander dan van onderwerp.

Waar praat je absoluut niet over tijdens je eerste date?

Er is een aantal onderwerpen die je echt moet vermijden tijdens je eerste date:
  • Praat niet over één of meer ex-partners, dit geeft de indruk dat je er nog niet helemaal vanaf bent
  • Praat niet over financiële zaken, zoals wat je verdient en wat je uitgeeft: dit is veel te persoonlijk voor de eerste date
  • Laat je er niet toe verleiden onwaarheden te vertellen. Een leugen kan altijd uitkomen, waardoor je date meteen kan afhaken
  • Praat niet over seks of over je seksuele ervaringen, maak geen seksueel getinte opmerkingen. Bij een eerste date zal dit een misschien net ontstaan vuurtje meteen kunnen blussen.

Tip: Zorg dat je blik gefocust blijft op je date, laat je blik niet steeds afdwalen. Dit komt over alsof je niet geïnteresseerd bent in wat je date te zeggen heeft. Zorg dat al je aandacht voor hem of haar is.
Gerelateerde artikelen
Online dating: waar praat je over tijdens een eerste date?Online dating: waar praat je over tijdens een eerste date?Heb je iemand via een datingsite leren kennen waar je wel een klik mee hebt? Dan komt er een eerste date. Waar gaan jull…
Online dating: wat gaan jullie doen tijdens de eerste date?Online dating: wat gaan jullie doen tijdens de eerste date?Heb je iemand gevonden op een datingsite waar het wel mee klikt? Dan zal een eerste date al snel volgen. Wat gaan jullie…
Negen tips om Christelijk te daten: Vind nu de wareChristelijk daten is een hot topic in de Christelijke gemeenschap. In de Christelijke gemeenschap is er soms onenigheid…
Online dating: tips voor een eerste dateOnline dating: tips voor een eerste dateHeb je iemand ontmoet via een datingsite en komt er een eerste date? Dan kun je wel tips voor een eerste date gebruiken.…
Daten na een echtscheiding? Vier tips voor succesDaten na een echtscheiding? Vier tips voor succesBen jij net gescheiden en ben je van plan om weer te gaan daten? Lees dan hier een aantal tips voor een succesvolle dati…
Bronnen en referenties
  • Bukisa

Reageer op het artikel "Waar praat je over tijdens de eerste date?"

Reactie

Anouk, 28-01-2013 20:24 #1
Het is simpel je moet gewoon praten over je eigen leven en wat je voor hem voelt en als je dat neit wilt dan moet je zeggen of je verlegen bent en vraagt of hij ook nerveus is.wat je niet moet doen is praten over het weer dat knapt erg af net zoals over eten praten of je relaties met andere jonges/meisjes dat is zo kwetsend voor de ander. Dus ik zeg wees jezelf en ga niet iemand anders voordoen dat je bent anders heeft hij een heel ander beeld van je hij moet je gewoon accepteren hoe je bent en als hij dat niet doet is hij niet een leuke man dus mijn tip is praat over wat er in jou omgaat bv.dat je vroeger gepest was

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 08-03-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Dating
Reacties: 1
Schrijf mee!