InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Dating > Daten na een scheiding: wanneer ben je er klaar voor?

Daten na een scheiding: wanneer ben je er klaar voor?

Daten na een scheiding: wanneer ben je er klaar voor? Na een scheiding of lange relatie komt er een moment dat je weer gaat daten. Wellicht dat vrienden en kennissen informeren over je beschikbaarheid, of goed gemeende tips geven. Maar wanneer weet je of je echt klaar bent om te beginnen aan een nieuwe relatie? Relatietherapeuten en andere experts hebben een antwoord. Niet elk huwelijk is hetzelfde. Er treden dan ook grote verschillen op tussen de tijd die mensen voor zichzelf nodig hebben, voor ze toe zijn aan een nieuwe relatie. Een beëindiging van een relatie gaat over het algemeen samen met een rouwproces. Judith Sills, psycholoog en schrijver van het boek Getting Naked Again: Dating, Romance, Sex, and Love When You've Been Divorced, Widowed, Dumped, or Distracted, geeft aan dat dit proces voor een groot aantal mensen al in gang gezet voordat de relatie op de klippen is gelopen. Dit terwijl anderen nog emotioneel met elkaar zijn getrouwd terwijl de scheiding al lang achter de rug is.

Beginnen met daten terwijl de scheidingspapieren nog niet eens getekend zijn, heeft als voordeel dat je ervaart dat anderen ook om jou kunnen geven. Marla Martenson, sinds 2002 relatieconsultant uit Beverly Hills, geeft aan dat het belangrijk is dat je je (weer) aantrekkelijk gaat voelen. Voor sommigen verhoogt het hun zelfvertrouwen om te gaan daten, en wordt de toekomst weer rooskleuriger gezien. Dit werkt alleen niet voor iedereen. Het is niet erg om lang in een rouwproces te blijven 'hangen'. Om door te kunnen is het voor sommigen goed de tijd te nemen om emotioneel, mentaal, spiritueel en misschien ook financieel los te komen van de andere. En dat heeft tijd nodig.

Vertrouw je gevoel, niet de kalender

Sommigen beginnen nog voor de scheiding een feit is opnieuw met daten, anderen hebben jaren nodig. Haast je niet. Volgens Marina Schriek, auteur van Gefeliciteerd met je echtscheiding, is het belangrijk de emoties die gepaard gaan met een scheiding te ervaren. Geef jezelf tijd om na te denken, te rouwen en iemand anders te vinden. Wanneer je nog steeds denkt over wat je ex aan het doen is, of deze opnieuw aan het daten is en hierbij jaloerse gevoelens hebt, is het te vroeg om een nieuwe, gezonde relatie aan te gaan. Sommigen trouwen zelfs opnieuw, alleen om een ex iets te laten zien. Niemand wil daten met iemand die nog emotioneel verbonden is met een ander, doe dit dus ook iemand anders niet aan.

Sta je open voor nieuwe ervaringen?

Wanneer je uit een lange relatie komt, kan het idee om een nieuwe romance te beginnen eng lijken. Een manier om hiermee om te gaan, is andere nieuwe activiteiten te proberen. Activiteiten die je uit je comfort zone halen, zoals het proberen van een nieuwe sport, zijn hiervoor geschikt. Ga bijvoorbeeld op salsales als je dit nog niet gedaan hebt, maak nieuwe vrienden, en wellicht loop je op deze nieuwe activiteiten ook wel een nieuwe date tegen het lijf!

Accepteer jezelf

Wie je bent heeft niets te maken met of je samen met iemand bent. Vlucht dus niet in een nieuwe relatie omdat je niet alleen durft te zijn! Grijp de kans om het leven te ontdekken in je eigen tempo. Experts verzameld in het PewResearchCenter hechten belang aan een groep single vrienden of vriendinnen, waarmee je een goed sociaal leven hebt. Dan verdwijnt de behoefte aan een partner voor het opvullen van een leegte.

Een veranderende manier van daten

Jij bent als hernieuwde single een ander persoon dan de single voor je huwelijk. Je vrienden, sociale leven en routines zijn waarschijnlijk veranderd. Wat ook is veranderd, is de manier waarop mensen tegenwoordig kunnen daten. Online dating heeft de laatste jaren een grote stap gemaakt, iedereen heeft een internetverbinding en een smartphone en kan gebruik maken van dating apps. Wellicht ga je nu minder uit dan vroeger, maar er zijn meer mensen in de situatie waarin jij zit. Sta open voor deze veranderde manier van daten.

En de kinderen dan?

Sommige single ouders stellen het daten uit omdat ze zich zorgen maken om hoe het hun kinderen beïnvloedt. Laat je kinderen geen beslissingen voor jou nemen op dit gebied, dus als jij wilt daten moet je dat vooral niet laten. Maar voorzichtigheid kan natuurlijk geen kwaad: introduceer een nieuwe partner voorzichtig. Je doet er verstandig aan met kinderen alleen te daten met iemand waarmee je een serieuze, langetermijnrelatie voor ogen hebt.
© 2015 - 2019 Nicholas, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Daten na een echtscheiding? Vier tips voor succesDaten na een echtscheiding? Vier tips voor succesBen jij net gescheiden en ben je van plan om weer te gaan daten? Lees dan hier een aantal tips voor een succesvolle dati…
Gevolgen scheiding van tafel en bedGevolgen scheiding van tafel en bedEen scheiding van tafel en bed is niet een volledige echtscheiding, omdat het ook weer ongedaan kan worden gemaakt. Er k…
Eenzijdige scheiding: eenzijdig verzoek tot echtscheidingEenzijdige scheiding: eenzijdig verzoek tot echtscheidingEen echtscheiding is een vervelende gebeurtenis. Nog vervelender is het wanneer alleen de man wil scheiden, of alleen de…
Echtscheiding - "buiten rechtelijke procedure in Brazilie"Echtscheiding - "buiten rechtelijke procedure in Brazilie"Sinds 2007 is een nieuwe wet in Brazilië in werking getreden, namelijk wet 11.401/07 , waardoor echtscheiding of scheidi…
Bronnen en referenties
  • 17 Essential Rules For Dating After Divorce http://www.yourtango.com/experts/yourtango-experts/dos-donts-dating-after-divorce-expert, bezocht op 14 mei 2015
  • Dating After Divorce: When Is the Right Time? http://www.huffingtonpost.com/jackie-pilossoph/dating-after-divorce-when_b_5429168.html, bezocht op 15 mei 2015
  • The future of social relationships, http://www.pewinternet.org/2010/07/02/the-future-of-social-relations/, bezocht op 15 mei 2015
  • Aron, Arthur; Norman, Christina C.; Aron, Elaine N.; McKenna, Colin; Heyman, Richard E. Couples' shared participation in novel and arousing activities and experienced relationship quality. Journal of Personality and Social Psychology, Vol 78(2), Feb 2000, 273-284. http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.78.2.273
  • Dating After Divorce http://www.askmen.com/dating/dating_advice/46_dating_tips.html, bezicht op 14 mei 2015
  • Sills, J (2010) Getting Naked Again: Dating, Romance, Sex, and Love When You've Been Divorced, Widowed, Dumped, or Distracted. Grand Central Life & Style. ISBN-13: 978-0446551809
  • Schriek, M (2013) Gefeliciteerd met je echtscheiding! In 7 stappen weer stralen, Belfra Publishers for Success bv, ISBN 9789079872633

Reageer op het artikel "Daten na een scheiding: wanneer ben je er klaar voor?"

Infoteur: Nicholas
Gepubliceerd: 19-05-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Dating
Schrijf mee!