InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Het lezen van lichaamstaal

Het lezen van lichaamstaal

Het lezen van lichaamstaal Het opmerken van de signalen die mensen uitzenden met hun lichaamstaal is een zeer nuttige sociale vaardigheid. Sommige mensen kunnen het van nature, anderen zijn zich er niet van bewust. Gelukkig is het mogelijk om met een beetje extra aandacht lichaamstaal te kunnen lezen. Als je de juiste signalen weet te herkennen en je erop toelegt, dan kan het een tweede natuur worden.

Let op hoe dicht iemand bij je is

Hoe dichter bij iemand is, des te prettiger voelt zo iemand zich bij je. Des te verder iemand van je af is, des te minder iemand zich voor jou of voor de situatie interesseert. Let op wat er gebeurd zodra je langzaam dichterbij komt. Als de persoon langzaam verder weg gaat, dat betekend dit dat ze het contact niet persoonlijker willen hebben dan dat het nu is. Als hij of zij op de plek blijft, dan is er sprake van ontvankelijkheid. Indien de persoon in kwestie reageert door ook dichterbij te komen, dan betekent dit dat de ander je mag of zich comfortabel bij je voelt.

Kijk naar de positie van het hoofd

Een overdreven gekanteld hoofd is of een teken van sympathie, of indien de persoon in kwestie glimlacht terwijl het hoofd gekanteld wordt, speels misschien zelfs als flirt bedoeld.

Een omlaag gericht hoofd kan wijzen op het feit dat er iets verborgen wordt gehouden. Let op als iemand zijn hoofd verlaagt. Als het gebeurt als iemand een compliment krijgt, dan kan het zijn dat de ander verlegen wordt, beschaamd of timide is, en bewust wat afstand wil creëren vanwege ongeloof of om na te denken. Als het gebeurt na een verklaring dan kan het zijn dat hij of zij onzeker is over datgene wat gezegd is.

Een gespitst hoofd is een teken van verwarring of uitdaging, afhankelijk van de stand van de ogen, wenkbrauwen en de mond. Denk aan hoe een hond de kop spitst indien er een geluid wordt gemaakt.

Kijk in de ogen

Mensen die zijwaarts kijken zijn nerveus, ze liegen of zijn afgeleid. Echter als een persoon weg kijkt van de spreker, dan kan het ook een teken van onderdanigheid zijn. Over het algemeen is het zo dat de persoon wantrouwend is of niet overtuigd.

Als iemand veel naar de grond kijkt, dan heb je waarschijnlijk te maken met een verlegen of timide persoon.
In sommige culturen is het rechtstreeks in de ogen kijken een teken van gebrek aan respect, dit kan dus een verklaring zijn waarom iemand je niet in de ogen kijkt.

Verwijde pupillen betekenen dat de persoon geïnteresseerd is. Houdt er echter rekening mee dat veel drugs er voor zorgen dat de pupillen groter worden. Dit kan het geval zijn bij alcohol, cocaïne, amfetaminen, LSD, MDMA en andere drugs.

Als het erop lijkt dat iemand ver weg kijkt, dan geeft dit meestal aan dat de persoon in gedachten verzonken is of niet luistert.

Let erop of de ander zich spiegelt. Spiegelen is iets wat vaak voorkomt. Indien iemand je spiegelt of je mimiek nabootst, dan is dit een teken dat de ander erg geïnteresseerd is in jou. Probeer in deze omstandigheden een beetje van positie te veranderen, indien blijkt dat de ander de positie overneemt, dan weet je dat de ander je spiegelt.

De armen

Mensen die de armen over elkaar hebben sluiten zich enigszins af van hun omgeving. En alhoewel sommige mensen dit uit gewoonte doen, kan het er op wijzen dat de persoon in kwestie (lichtelijk) gereserveerd is, zich niet prettig voelt met de situatie, of gewoon iets probeert te verbergen op het shirt.

Indien de armen gekruist zijn in combinatie met het plaatsen van de voeten op schouderbreedte of wijder, dan wijst dit op het uitstralen van autoriteit.

Als iemand de armen achter nek of hoofd te rusten legt, dan staat de persoon open voor wat er wordt besproken.

Indien de handen op de heupen rusten, dan is er sprake van ergens op wachten of ongeduldig zijn.

Gesloten handen of gebalde vuisten wijzen op irritatie, boosheid of nervositeit.

Let op nerveuze trekjes

Wanneer iemand met de vingers door het haar gaat om het glad te strijken, kan dit wijzen op het feit dat de ander je mag, of dat de gedachten conflicteren met de jouwe. Indien de wenkbrauwen gelijktijdig worden gefronst, dan kun je er vrijwel zeker van zijn dat de ander het niet met je eens is.

Indien de andere persoon een bril draagt, en deze doorlopend tegen de neus aandrukt terwijl de wenkbrauwen lichtjes gefronst worden, dan kun je er van uitgaan dat de ander het niet eens is met het gene wat je zegt.

Verlaagde wenkbrauwen en toegeknepen ogen illustreren een poging om te begrijpen wat er gezegd wordt. Er vanuit gaande dat de ander niet probeert om iets op grote afstand waar te nemen.

Als de ander in de ruimte staart dan denkt de ander vermoedelijk diep na over het verleden of over jou.

Let op de voeten

Het snel tikken, verplaatsen van het gewicht of bewegen van de voeten wijst er meestal op dat de andere persoon ongeduldig, opgewonden, nerveus, bang of geïntimideerd is.

Indien iemand met de voeten gekruist bij de enkels zit, dan betekend dit in het algemeen dat een persoon zich op zijn gemak voelt.

Als er met opzet met de voeten contact wordt gemaakt met jou duidt dit op flirten!

Sommige mensen hebben de gewoonte om met hun voeten in de richting te wijzen van waar zij belangstelling voor hebben. Dus als ze jouw kant opwijzen kan dat er op duiden dat er interesse voor jou bestaat.
© 2012 - 2019 Cric2010, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe zend je de juiste signalen uit met lichaamstaal?Hoe zend je de juiste signalen uit met lichaamstaal?Lichaamstaal vormt een belangrijk onderdeel van communicatie. Lees hier hoe je daar tijdens bijvoorbeeld sollicitatieges…
Wat vertelt mijn paard mij? - lichaamstaalWat vertelt mijn paard mij? - lichaamstaalLichaamstaal laat zien of een paard zich prettig, vrolijk, tevreden of juist angstig of geïrriteerd voelt. Opwinding kan…
Lichaamstaal: overduidelijk sprekende voetenLichaamstaal: overduidelijk sprekende voetenLichaamstaal vertelt veel over iemand; maar zijn/haar voeten verklappen alles! Onze voeten verraden onze gedachten waars…
Communicatie, de non verbale signalen van de lichaamstaalCommunicatie, de non verbale signalen van de lichaamstaalCommunicatie is ingewikkeld en vooral non verbale communicatie. Non verbale communicatie via lichaamstaal is ook veel ou…
De meest gemaakte fouten in de lichaamstaalDe meest gemaakte fouten in de lichaamstaalWanneer we contact maken met een ander, gebruiken we niet alleen woorden, maar communiceren we ook met ons lichaam.

Reageer op het artikel "Het lezen van lichaamstaal"

Reactie

Van Geel, 20-03-2016 13:59 #1
De elementaire spelfouten zijn hinderlijk:… wat er gebeurd ipv gebeurt; dat betekend ipv betekent; onderwerp enkelvoud gezegde meervoud. Voor een communicatie adviseur geen bewijs van grote deskundigheid, lijkt mij.
De suggestie dat een enkel signaal al een betrouwbare interprretatie toelaat is volstrekt onjuist.
De handen achter het hoofd is een signaal dat wijst op dominantie (mits gecombineerd met andere signalen zoals de positie van de benen; vaak enkel op de knie.) Het is zeker juist niet een signaal dat wijst op open staan voor wat er gezegd wordt.
Kortom, matig betrouwbaar en onzorgvuldig geschreven…

Infoteur: Cric2010
Gepubliceerd: 03-01-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Reacties: 1
Schrijf mee!