InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > De verschillende soorten argumenten

De verschillende soorten argumenten

De verschillende soorten argumenten Wat voor soorten argumenten zijn er? De onderzoekers Wayne Brockreide en Douglas Enhinger zochten dit uit. Dit deden ze door voor te borduren op de al erg oude theorie van Aristotles. Ze kwamen hierbij op drie verschillende soorten argumenten.

Authoritaire argumenten

Een autoritair argument hangt, zoals de naam al zegt, eigenlijk alleen af van de autoriteit van de spreker. Deze argumenten worden automatisch geaccepteerd door de luisteraars.

Voorbeeld: Stel dat er een arts zegt dat een bepaald medicijn erg gevaarlijk is, en dat het niet verkocht zou moeten worden. Dan zou dit door de authoriteit 'arts' wel snel worden aangenomen. Stel dat er een bouwvakker komt met hetzelfde nieuws, dan wordt het argument eigenlijk al meteen verworpen.

Motiverende argumenten

Een motiverend argument is gebaseerd op de emotionele behoeften van het publiek. Zulke argumenten worden vaak gebruikt voor fondsenwerving.

Voorbeeld: Er wordt gezegd dat er wetten moeten komen voor de bescherming van zeehonden. Daarbij wordt gezegd dat er veel pasgeboren zeehondjes afgeslacht worden. Het laatste doet een beroep op de emoties van het publiek. De meeste mensen raakt het wel dat er zeehondjes geslacht worden.

Inhoudelijke argumenten

Bij inhoudelijke argumenten wordt de bewering 'gekoppeld' aan de gegevens die aantonen dat de bewering juist is. Inhoudelijke argumenten kunnen weer worden onderverdeeld.

1. Oorzakelijke argumenten
Wanneer de spreker wil aantonen waarom iets is gebeurd, gebruikt hij/zij een oorzakelijk argument. Het is een veelgebruikt soort argument in de publieke context.

Voorbeeld: Denk aan het argument "sinds het CO2-gehalte in de atmosfeer is gestegen, is het broeikaseffect versterkt". Er moet dan wel bewezen kunnen worden dat het CO2-gehalte is gestegen. Er wordt dus echt een duidelijke oorzaak aangegeven voor het versterkte broeikaseffect.

2. Signalerende argumenten
Bij een signalerend argument wordt een bepaalde situatie voorspeld door te kijken naar een ander situatie die ermee geassocieerd kan worden.

Voorbeeld: "Deze VWO6-klas zal het niet zo goed gaan doen als de voorgaande klassen". Daarbij wordt aangegeven dat de schoolexamencijfers waarmee de klas het nieuwe schooljaar begint niet zo hoog zijn als bij de voorgaande klassen.

3. Generaliserende argumenten
Deze argumenten baseren een conclusie van een hele grote groep, op gegevens die ze hebben gewonnen uit een klein percentage uit die grote groep.

Voorbeeld: "Guy Barzilay zal X-factor winnen". Dit wordt dan bijvoorbeeld geconstateerd uit een poll van 100 mensen. 60 van de 100 mensen heeft dan bijvoorbeeld voor hem gekozen. Maar dit is een zo klein percentage uit de grote groep die zal stemmen bij X-factor, eigenlijk kun je generaliserende argumenten dus vaak beter niet al te serieus nemen.

4. Vergelijkende argumenten
Bij vergelijkende argumenten worden twee verschillende situaties met elkaar vergeleken, en eigenlijk als hetzelfde soort situatie gezien.

Voorbeeld: "Als president zal ik de begroting in evenwicht houden, want dat heb ik ook gedaan toen ik gouverneur was". Wat je je dus altijd moet afvragen bij vergelijkende argumenten is of de twee situaties wel vergelijkbaar zijn.
© 2011 - 2017 Shiny, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Argumenteren (argumentatie-analyse)Argumenteren (argumentatie-analyse)Argumentatieanalyse is een manier om een debat, betoog of discussie te analyseren. Het is aan te raden om voor het schri…
Hoe schrijf je een betoogVeel mensen hebben een probleem met het schrijven van een goed betoog. Wat is een betoog eigenlijk? Het draait allemaal…
Argumenten: inductieve en deductieve logicaArgumenten: inductieve en deductieve logicaWanneer je een bepaalde stelling verdedigen en beargumenteren moet is het handig als je je positie tegenover de stelling…
Hoe schrijf ik een betoog?Hoe schrijf ik een betoog?We moeten allemaal wel eens een betoog schrijven en/of presenteren. Handig is natuurlijk om te weten hoe je een goed bet…
Waar vind je argumenten voor in je discussie, debat, betoog?Waar vind je argumenten voor in je discussie, debat, betoog?Wanneer je op de middelbare school zit moet je vast wel eens discussiëren, debatteren of een betoog schrijven. Bij al de…

Reageer op het artikel "De verschillende soorten argumenten"

Infoteur: Shiny
Laatste update: 24-02-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!