Slecht luisteren
Soms ben je een gesprek aan het voeren en bekruipt je het gevoel dat de ander niet naar je luistert. Vaak kan je echter niet aangeven waar op die gevoelens gebaseerd zijn. Na afloop van het gesprek blijft er een vervelend, knagend gevoel bij je achter. In dit artikel worden een aantal voorbeelden en technieken van slecht luisteren beschreven. Zodat jij je in elk geval niet schuldig maakt aan deze irritante eigenschap: slecht luisteren.
Verdedigend luisteren
Persoon 1: "Ik baal ervan dat je zo vaak te laat komt"
Persoon 2: "Ja, maar ik heb het ook erg druk"
Persoon 1: "Dat kan best, maar als ik om 13:00 een afspraak met je heb wil ik om 13:00 die afspraak hebben"
Persoon 2: "Ja maar ik heb wel meer afspraken op een dag"
Dit is een voorbeeld van
verdedigend luisteren. In dit gesprek klaagt persoon 1 erover dat persoon 2 steeds te laat komt. Persoon 2 voelt zich enorm aangevallen en schiet in de verdediging. In plaats van dat deze mensen samen een oplossing proberen te bereiken, eindigt het gesprek in een
discussie waarmee ze uiteindelijk nóg meer tijd verliezen. Veel discussies en ruzies worden op bovenstaande manier uitgevochten. In plaats van dat men naar elkaar luistert, is men enkel bezig met het verzinnen van
argumenten om de
eigen positie te verdedigen.
In dergelijke gevallen is het aan te raden te onthouden dat je het
niet altijd eens hoeft te zijn met iemand. Je moet wel de tijd nemen om de ander zijn verhaal te laten doen en te begrijpen. Alleen op deze manier kan je pas echt beslissen of je het met de ander eens bent of niet.
Gebroken communicatie
Persoon 1: "Goedemorgen moeders, lekker geslapen vannacht?"
Persoon 2: "Och jeetje, ik voel me toch slecht vandaag zeg!"
Persoon 1: "Wat een lekker weer buiten, mooi om eens lekker in de zon te gaan ontbijten, hè?!"
Persoon 2: "Ik heb de hele nacht wakker gelegen, geen oog dicht gedaan"
Persoon 1: "Ik denk dat ik straks ook maar even lekker ga zonnen"
Persoon 2: "Ik heb dit steeds vaker de laatste tijd, en mijn schouders doet ook pijn"
Persoon 1: "Ach, niet zo tobben mam, kom op, dan gaan we naar buiten"
Bovenstaand is een voorbeeld van
gebroken communicatie. Hoewel het voorval bij verdedigend luisteren een verre van prettige situatie was, was er in elk geval nog sprake van een béétje
communicatie: beide personen hadden het in elk geval over hetzelfde onderwerp. Bij gebroken communicatie vraag je je vaak af of de ander wel weet dat je er überhaupt bént. Er praten hierbij twee mensen, zonder dat beiden naar elkaar
luisteren. Men reageert wel op elkaar, maar de reacties sluiten compleet niet aan op elkaar. Dit stimuleert niet erg om door te praten, wat soms ernstige gevolgen kan hebben, zoals mogelijk in bovenstaand voorbeeld. Je kan je
minderwaardig gaan voelen, omdat het de ander niet lijkt te interesseren wat je te vertellen hebt en er over heen praat.
Smoelrijden
Persoon 1: "Mmm, de koffie in dit restaurant smaakt werkelijk verrukkelijk!"
Persoon 2: "Ik vond het eten wel erg lekker, vooral de vis"
Persoon 1: "Over vis gesproken, zondags ga ik altijd lekker vissen, heerlijk ontspannend"
Persoon 2: "Ik ga zondags altijd squashen"
Persoon 1: "Oja, vanavond is er een wedstrijd badminton, dat moet ik zien!"
Bovenstaand gesprek is een typisch geval van
smoelrijden. Hierbij luistert iemand maar met een
half oor, omdat men het gesprek of de gesprekspartner niet bijster interessant vindt, en verstaat daarom maar de helft van het gesprek. Zodra je iets hoort waar je op in kunt springen, doe je dit ook, ongeacht of het een logische lijn in het gesprek is. Dit soort gesprekken vinden vaak plaats in
wachtruimten van bijvoorbeeld de tandarts of dokter, en op
feestjes en trouwerijen. Men probeert beleefd te zijn en het gesprek te volgen, maar dit lukt maar voor de helft. Smoelrijden kan echter ook een nuttige functie hebben. Wanneer een gesprek al de hele avond over voetbal gaat kan je met behulp van smoelrijden het gesprek subtiel een
andere richting op sturen.