Slecht luisteren

Slecht luisteren Soms ben je een gesprek aan het voeren en bekruipt je het gevoel dat de ander niet naar je luistert. Vaak kan je echter niet aangeven waar op die gevoelens gebaseerd zijn. Na afloop van het gesprek blijft er een vervelend, knagend gevoel bij je achter. In dit artikel worden een aantal voorbeelden en technieken van slecht luisteren beschreven. Zodat jij je in elk geval niet schuldig maakt aan deze irritante eigenschap: slecht luisteren.

Verdedigend luisteren

Persoon 1: "Ik baal ervan dat je zo vaak te laat komt"
Persoon 2: "Ja, maar ik heb het ook erg druk"
Persoon 1: "Dat kan best, maar als ik om 13:00 een afspraak met je heb wil ik om 13:00 die afspraak hebben"
Persoon 2: "Ja maar ik heb wel meer afspraken op een dag"

Dit is een voorbeeld van verdedigend luisteren. In dit gesprek klaagt persoon 1 erover dat persoon 2 steeds te laat komt. Persoon 2 voelt zich enorm aangevallen en schiet in de verdediging. In plaats van dat deze mensen samen een oplossing proberen te bereiken, eindigt het gesprek in een discussie waarmee ze uiteindelijk nóg meer tijd verliezen. Veel discussies en ruzies worden op bovenstaande manier uitgevochten. In plaats van dat men naar elkaar luistert, is men enkel bezig met het verzinnen van argumenten om de eigen positie te verdedigen.
In dergelijke gevallen is het aan te raden te onthouden dat je het niet altijd eens hoeft te zijn met iemand. Je moet wel de tijd nemen om de ander zijn verhaal te laten doen en te begrijpen. Alleen op deze manier kan je pas echt beslissen of je het met de ander eens bent of niet.

Gebroken communicatie

Persoon 1: "Goedemorgen moeders, lekker geslapen vannacht?"
Persoon 2: "Och jeetje, ik voel me toch slecht vandaag zeg!"
Persoon 1: "Wat een lekker weer buiten, mooi om eens lekker in de zon te gaan ontbijten, hè?!"
Persoon 2: "Ik heb de hele nacht wakker gelegen, geen oog dicht gedaan"
Persoon 1: "Ik denk dat ik straks ook maar even lekker ga zonnen"
Persoon 2: "Ik heb dit steeds vaker de laatste tijd, en mijn schouders doet ook pijn"
Persoon 1: "Ach, niet zo tobben mam, kom op, dan gaan we naar buiten"

Bovenstaand is een voorbeeld van gebroken communicatie. Hoewel het voorval bij verdedigend luisteren een verre van prettige situatie was, was er in elk geval nog sprake van een béétje communicatie: beide personen hadden het in elk geval over hetzelfde onderwerp. Bij gebroken communicatie vraag je je vaak af of de ander wel weet dat je er überhaupt bént. Er praten hierbij twee mensen, zonder dat beiden naar elkaar luisteren. Men reageert wel op elkaar, maar de reacties sluiten compleet niet aan op elkaar. Dit stimuleert niet erg om door te praten, wat soms ernstige gevolgen kan hebben, zoals mogelijk in bovenstaand voorbeeld. Je kan je minderwaardig gaan voelen, omdat het de ander niet lijkt te interesseren wat je te vertellen hebt en er over heen praat.

Smoelrijden

Persoon 1: "Mmm, de koffie in dit restaurant smaakt werkelijk verrukkelijk!"
Persoon 2: "Ik vond het eten wel erg lekker, vooral de vis"
Persoon 1: "Over vis gesproken, zondags ga ik altijd lekker vissen, heerlijk ontspannend"
Persoon 2: "Ik ga zondags altijd squashen"
Persoon 1: "Oja, vanavond is er een wedstrijd badminton, dat moet ik zien!"

Bovenstaand gesprek is een typisch geval van smoelrijden. Hierbij luistert iemand maar met een half oor, omdat men het gesprek of de gesprekspartner niet bijster interessant vindt, en verstaat daarom maar de helft van het gesprek. Zodra je iets hoort waar je op in kunt springen, doe je dit ook, ongeacht of het een logische lijn in het gesprek is. Dit soort gesprekken vinden vaak plaats in wachtruimten van bijvoorbeeld de tandarts of dokter, en op feestjes en trouwerijen. Men probeert beleefd te zijn en het gesprek te volgen, maar dit lukt maar voor de helft. Smoelrijden kan echter ook een nuttige functie hebben. Wanneer een gesprek al de hele avond over voetbal gaat kan je met behulp van smoelrijden het gesprek subtiel een andere richting op sturen.
© 2008 - 2024 Melod, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Communicatie Problemen Top 10Communicatie Problemen Top 10Communicatie Problemen Top 10. Communiceren is iets wat we dagelijks doen. Praten en luisteren, het lijkt zo simpel. Goe…
Communicatie-test - Praat jij (te) veel?Communicatie-test - Praat jij (te) veel?We leven in een communicatie-tijdperk, waarin ongelooflijk veel gepraat, getelefoneerd, vergaderd, gediscussieerd wordt.…
Communicatie bij dierenCommunicatie bij dierenCommunicatie is het overbrengen van informatie (gegevens) met een betekenis waarbij er voordeel ontstaat voor dieren in…
Effectief luisterenEffectief luisterenLuisteren is een heel belangrijk onderdeel van de communicatie tussen mensen. Het is echter ook een onderschat onderdeel…

Natuurreligie: WiccaWicca is een religie, een religie dat vooral gericht is op de natuur. In deze religie wordt niet alleen de God erkend ma…
Wat is een trend?Wat is een trend?Je hoort het overal “ iets is een trend”. Wat is een trend nu eigenlijk, hoe ontstaat deze en wat moeten we er mee?
Melod (654 artikelen)
Gepubliceerd: 30-06-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.