Telefoon- en sms-terreur
Hoe pak je ze aan, die vervelende telemarketeers die je rond etenstijd bellen? Er zijn verschillende manieren om van dit soort opdringerige verkooptelefoontjes af te komen. Of soms zit je met één druk op de knop vast aan een abonnement van een sms-dienst. Om hier weer vanaf te komen is niet makkelijk.
Wat kun je er tegen doen?
Het blijft lastig om van telemarketing, direct mail of sms-diensten af te komen. Soms kunnen telefoonaanbieders afgeschermde telefoonnummers achterhalen. Als je bijhoudt wanneer en hoe laat er gebeld is door een vervelende, anonieme beller, kunnen sommige providers dit afgeschermde nummer blokkeren. Zelf kun je direct tijdens het telefoongesprek duidelijk maken dat je niet meer (terug)gebeld wilt worden. Het bedrijf in kwestie is dan verplicht om je meteen en gratis uit zijn belbestand te verwijderen.
Infofilter
Als je een geheim nummer hebt, kan je nummer niet opgevraagd worden bij een telefonische informatiedienst of via een website. Een geheim nummer is echter niet altijd een afgeschermd nummer en beschermd ook niet per definitie tegen telemarketing. Het kan voorkomen dat je zelf je nummer bijvoorbeeld een keer hebt gegeven in een winkel of aan een bedrijf en dat bedrijf heeft het adressenbestand weer doorverkocht aan andere bedrijven.
Bij de Stichting Infofilter kun je aangeven dat je niet langer benaderd wilt worden met ongewenste aanbiedingen. Dit geldt niet alleen voor telefonische marketing, maar ook voor direct mail (geadresseerde reclamedrukwerk). Bij Infofilter kun je zelf aangeven waarvoor je wel en niet gebeld wilt worden. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven wel mee te willen doen aan marktonderzoek en telemarketing laten blokkeren. Na aanmelding duurt het 4 tot 6 weken totdat de blokkade volledig actief is. Een blokkade is 3 jaar geldig.
Infofilter werkt op basis van zelfregulering. Dit betekent dat aaneengesloten bedrijven de blokkades op vrijwillige basis accepteren. Bedrijven die zich niet hebben aangesloten bij Infofilter kunnen de blokkades in principe negeren.
Bel-me-niet Register
Per 1 oktober 2009 is er een nieuw wettelijk register van kracht, het zogenaamde
Bel-me-niet Register. Iedereen die zich hier registreert mag niet meer gebeld worden. Als je tijdens een telefoontje van een telemarketeer aangeeft dat je niet meer gebeld wilt worden, is het bedrijf verplicht je meteen gratis aan te melden voor het Bel-me-niet Register. Bedrijven zijn verplicht blokkades te respecteren. Doen ze dit niet, dan kan Opta (de telecom ‘waakhond’) een boete opleggen.
Sms-gedragscode
Wekelijks en soms zelfs dagelijks ontvangen mensen sms-diensten op hun mobiele telefoon, waar ze € 0,60 tot enkele euro’s voor moeten betalen. Even een gratis ringtone gedownload en hup je zit vast aan een abonnement. Providers kunnen je vaak niet helpen hier weer vanaf te komen. De verkoper van de sms-dienst moet kunnen aantonen dat er sprake is van een overeenkomst. Is dit niet het geval, dan kun je van de provider geld terugvorderen.
De sms-gedragscode is een gezamenlijk initiatief van alle partijen die in Nederland betrokken zijn bij het aanbieden van sms-diensten. De gedragscode omvat afspraken over de wijze waarop sms-diensten moeten worden aangeboden. De afspraken hebben onder meer betrekking op aanmeldbevestigingen, welke afkortingen wél en niet mogen worden gebruikt en hoe er reclame gemaakt mag worden voor sms-diensten. Op
www.smsgedragscode.nl staat informatie over alle sms-abonnementen die in Nederland worden aangeboden. Ook is er te vinden wie de aanbieder is van het sms-abonnement waar je vanaf wilt.
Per aanbieder is omschreven hoe een afmelding in z’n werk gaat. De sms-reclamecode is een onderdeel van de gedragscode. Hierin is vastgelegd aan welke reclame-eisen sms-diensten moeten voldoen. Overtredingen van de code kunnen in de toekomst voorgelegd worden aan de Reclame Code Commissie.