InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Effectief reageren op asociaal gedrag bij anderen

Effectief reageren op asociaal gedrag bij anderen

Effectief reageren op asociaal gedrag bij anderen In de “Onbewust Asociaal” campagne van SIRE wordt door de overheid geprobeerd om mensen bewust te maken van hun eigen gedrag door ze een spiegel voor te houden. Maar hoe ga je nu in de praktijk om met mensen die, in jouw ogen, asociaal gedrag vertonen midden in een sociale situatie? En misschien net zo belangrijk: Hoe doe je dat zonder weerstand op te roepen bij diezelfde mensen? Hoe ga je op een goede manier om met asociaal gedrag en agressie van mensen in je omgeving? Anderen aanspreken op hun gedrag is niet altijd gemakkelijk. Zeker niet als je weet dat 95% van de mensen wel eens onbewust asociaal gedrag vertoont (onderzoek SIRE, Stichting Ideële Reclame). Zo blijkt bijvoorbeeld dat 13% van de mensen te hard praat of belt in openbare ruimtes en dat 11% zich agressief gedraagt in het verkeer. Wanneer je ervoor kiest om iemand aan te spreken op zijn of haar gedrag wil je dit waarschijnlijk succesvol doen en zo weinig mogelijk weerstand oproepen.

De volgende suggesties zouden kunnen helpen om resultaat te boeken bij iemand die zich asociaal opstelt, terwijl je tegelijkertijd de andere partij toch zoveel mogelijk in zijn of haar waarde laat:

Geef een objectieve reactie

Door je boodschap objectief te brengen wordt het voor de ander relatief moeilijk om een weerwoord te geven. Stel iemand heeft in de trein zijn I-Pod relatief luid staan en je stoort je daaraan. Zeg dan bijvoorbeeld niet: “Je muziek staat te hard”, wat een subjectieve weergave is van jouw beleving. Kies ervoor om wat je waarneemt als constatering te brengen zoals “Ik kan je muziek horen”.

Laat weten wat voor het effect het gedrag heeft op jou

Wel is het juist een aanrader om het effect dat het gedrag van de ander op jou heeft persoonlijk en subjectief te maken. Bijvoorbeeld: “Jouw muziek stoort me, omdat ik had willen lezen”. Hiermee stel je je op als mens en laat je tegelijkertijd de ander de ruimte om met een oplossing te komen voor jouw probleem. Hierdoor heb je kans dat het gesprek positief verloopt.

Probeer je vraag te laten klinken als een beleefd verzoek

Hoewel je waarschijnlijk geïrriteerd bent op het moment dat je iemand aanspreekt op zijn of haar gedrag, is het goed om te weten dat veel mensen allergisch zijn voor instructies. Probeer daarom je boodschap te laten klinken als een verzoek. Opnieuw laat je hiermee de ander meer de kans om zijn of haar gedrag zelf bij te sturen.

Toonzetting telt

De manier, waarop je boodschap overkomt, is voor een groot deel afhankelijk van de toon waarop je iets zegt. Wanneer je boodschap beleefd is en goed doordacht qua woordkeuze, kan hij nog steeds weerstand oproepen doordat de toon bijvoorbeeld agressief is. Houd je toon zoveel mogelijk neutraal of welwillend.

Laat de ander in zijn waarde

Het is misschien beter om iemand niet te veroordelen, die in jouw ogen afwijkend en/ of storend gedrag vertoont, door hem of haar klinkklaar asociaal te noemen. Het gedrag van diegene, die je aanspreekt, zegt namelijk niet alles over de persoon als geheel. Probeer dus zoveel mogelijk om te algemene stereotypering te vermijden en beperk je tot het uitzonderlijke en ongewenste gedrag, waar het in die specifieke context om gaat.
Gerelateerde artikelen
Hoe ga ik om met agressie?Hoe ga ik om met agressie?Agressie is iets waar we allemaal mee geconfronteerd worden. Vaak op tv, maar soms ook in het dagelijks leven. Hoe ga je…
De oorzaak en bestrijding van agressieDe oorzaak en bestrijding van agressieIedereen vertoont weleens agressief gedrag. De meeste mensen hebben daar echter achteraf spijt van. Sommige mensen hebbe…
Wat is de invloed van agressie?Agressie. Wat beïnvloed agressie en wat voor invloed heeft het op onze acties? Welke factoren zorgen ervoor dat de mens…
Oorzaken van geweldsdelicten bij jongerenGeweld en agressie onder jongeren is tegenwoordig een veelvoorkomend fenomeen. Steeds vaker is in het nieuws dat jongere…
Glenn Mill SchoolAl een tijdje werkt Amerika met een nieuw systeem om delinquente jongeren weer op het rechte pad te krijgen. Niks lijkt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ralph, Pixabay
  • http://sire.nl/campagnes/onbewust-asociaal (SIRE)
  • Kennis Centrum Ecabo (Competentiegericht Leren)

Reageer op het artikel "Effectief reageren op asociaal gedrag bij anderen"

Reacties

Vincent, 16-08-2016 11:29 #3
Gisteren had ik een ook een mooie situatie. Ik sta in de supermarkt in de rij bij de kassa, achter me staat een man ook te wachten. Er wordt omgeroepen dat er een kassa bijkomt en dus draai ik me om om daarheen te lopen, onze blikken kruisen en op dat moment draait hij zich ook snel om, loopt naar de andere kassa en gooit zijn spullen op de band. Ik zeg tegen hem "volgens mij was ik eerst". Zijn reactie" ja, maar nu sta ik er"… ik vraag hem "doe je dat altijd zo?". JA! Dat doe ik altijd zo! Is zijn antwoord, met een smerig lachje erbij. Ik zeg "tjonge jonge wat zal jij dan en haast hebben altijd". Nu wordt zijn toon agressiever en hij zegt "wees nou maar niet zo bijdehand anders krijg je een klap op je muil!"… (breed type, kaal geschoren kop, volledig onder de plakplaatjes en gouden kettinkje)

Wat moet je daar nou op zeggen? Ik was met verbazing geslagen, hoe asociaal kan een mens zijn? Voordat ik mijn verbazing verwerkt had en erop kon reageren had meneer snel afgerekend en weg was hij…

… wat ging hier fout?

Bart, 19-08-2015 09:49 #2
Er zit een stelletje op het terras tijdens de lunch en ze zijn aan het bellen. Mevrouw laat een peuk vallen dus ik wacht tot het gesprek klaar is en zeg: "mevrouw, uw sigaret viel net op de grond".
"Die heb ik op de grond gegooid hoor", is het antwoord, waarop ik vraag of ze dan de volgende keer gewoon de asbak wil gebruiken die voor haar neus staat.
En dan komt het bekende antwoord: "waar bemoei jij je mee, ik ga je steken, kijk me niet aan, jij spoort niet."
Die tekst in verschillende volgordes, zo vaak mogelijk herhaald zonder enige kans op normale communicatie. Je kunt geen weerwoord geven, want de enige reactie is de eerder genoemde tekst, er wordt gespuugd, gedreigd met geweld en tot slot loopt het stel weg en is je lunch compleet verpest. Waar ging dit nou fout?

Bart, 19-08-2015 08:14 #1
Er zit een stelletje op het terras tijdens de lunch en ze zijn aan het bellen. Mevrouw laat een peuk vallen dus ik wacht tot het gesprek klaar is en zeg: "mevrouw, uw sigaret viel net op de grond". "Die heb ik op de grond gegooid hoor", is het antwoord, waarop ik vraag of ze dan de volgende keer gewoon de asbak wil gebruiken die voor haar neus staat. En dan komt het bekende antwoord: "waar bemoei jij je mee, ik ga je steken, kijk me niet aan, jij spoort niet."
Die tekst in verschillende volgordes, zo vaak mogelijk herhaald zonder enige kans op normale communicatie. Je kunt geen weerwoord geven, want de enige reactie is de eerder genoemde tekst, er wordt gespuugd, gedreigd met geweld en tot slot loopt het stel weg en is je lunch compleet verpest.

Waar ging dit nou fout?

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 24-01-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Reacties: 3
Schrijf mee!