Feedback ontvangen
De meeste mensen vinden het niet leuk om te horen dat ze iets verkeerd, of niet goed genoeg gedaan hebben. Het voelt al snel als een persoonlijke aanval, terwijl het misschien niet zo bedoeld is. Hoe kun je openstaan voor opbouwende kritiek, zonder die te ervaren als een aanval op je persoonlijkheid?
Het nut van feedback
In mijn artikel
Feedback of kitiek? heb ik al het één en ander uitgelegd over feedback
geven. Feedback
ontvangen en er goed op reageren is echter minstens even moeilijk. Of je een reactie op je doen en laten ervaart als kritiek of als feedback, ligt niet alleen aan de brenger van het nieuws. Je speelt er zelf ook een rol in, door de manier waarop je het opvat. Feedback krijgen kan heel nuttig zijn. Als je acties niet het gewenste resultaat hebben betekent dat eigenlijk dat je tijd en moeite verspilt. Zonder feedback zou je doorgaan met het verspillen van je energie. Probeer de feedback die je krijgt dus te beschouwen als een hulpmiddel.
Sta open voor feedback
Door zelf om feedback te vragen hou je de regie in eigen hand. Je vraagt erom op een moment dat je je sterk voelt, en oprecht wilt weten hoe je handeling, actie of houding op de ander overkomt. De kans is dan groter dat je er op een positieve manier mee om kunt gaan. Bovendien weet de ander nu dat je graag wilt weten of je op het goede spoor zit. Hij zal daardoor meer geneigd zijn om zijn eventuele commentaar positief te verpakken en te vergezellen van een compliment. Complimenten zijn ook feedback. Doordat je een compliment krijgt weet je dat je iets goed gedaan hebt, en dat werkt motiverend.
Eigen interpretatie
Ga bij jezelf na of je het gedrag van de ander al interpreteert voordat je om uitleg gevraagd hebt. Bijvoorbeeld: je bent naar de kapper geweest en je hebt een totaal ander kapsel gekozen. Je komt thuis en je partner zegt er niets over. Wat doe je dan? Denk je: “Zie je wel, het staat stom, ik loop voor gek!” Dit is je eigen interpretatie. Je verbindt conclusies aan het gedrag van de ander op grond van je eigen mening en gevoel. Misschien heeft de ander een heel eigen reden voor zijn reactie. Wil je écht weten wat de ander denkt? Vraag er dan naar.
Toon je waardering voor de feedback
Luister goed naar wat de ander zegt en ga na of je het goed begrepen hebt. Vraag eventueel om verduidelijking, of om een meer specifieke uitleg: “Bedoel je dat het onderwerp slecht gekozen was, of vond je mijn presentatie onduidelijk?” Ga jezelf niet verdedigen, neem de reactie gewoon in je op en denk er even over na. Beschouw het niet als een aanval op je persoon. Beoordeel voor jezelf of de feedback relevant en bruikbaar is. Is dat zo? Bedank de feedbackgever dan voor het geven van zijn mening, en doe er je voordeel mee. Vind je het niet relevant of niet bruikbaar? Leg de feedback dan naast je neer. Misschien behoort de persoon die hem gaf niet tot je doelgroep of beoordeelt hij je handeling op een punt dat volgens jou niet ter zake doet. Toon toch waardering voor de feedbackgever, die heeft in elk geval de moeite genomen om je iets te vertellen over zijn mening en over hoe hij je actie ervaren heeft. Door hem te bedanken laat je zien dat je open staat voor de mening van anderen. Dit maakt het voor de ander makkelijker om je een volgende keer te benaderen, of om jou omgekeerd om feedback te vragen.