InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Het vragen van feedback; waarom, aan wie en hoe?

Het vragen van feedback; waarom, aan wie en hoe?

Het vragen van feedback; waarom, aan wie en hoe? Het vragen van feedback is een goede manier om eventuele twijfels over het eigen functioneren weg te nemen of om duidelijk te krijgen wat de punten zijn waarop je gewaardeerd wordt en wat de punten zijn waaraan je nog moet werken. Het vragen van feedback is echter niet altijd even makkelijk, echter zijn er enkele manieren waarop dit op een goede manier gedaan kan worden.

Waarom is feedback nodig

Om goed te kunnen functioneren is feedback belangrijk. Uit feedback blijkt ook een stuk sociale waardering, ook al zal niet alle feedback altijd even goed zijn. Het zorgt er in ieder geval voor dat er een motivatie groeit om te functioneren en te presteren, hierdoor is het een ideaal middel voor managers om het functioneren en de motivatie van werknemers te verhogen. Toch geeft niet iedere manager even makkelijk feedback, bij sommige managers kan het noodzakelijk zijn om feedback te vragen. Het voordeel hierbij is ook dat er specifiek en gericht gevraagd kan worden naar gebieden waarop nog twijfels bestaan over je eigen functioneren. Overigens kan er ook naar feedback gevraagd worden als de huidige baan niet voldoende uitdagingen meer biedt, in de vorm van feedback kan dan volgen wat eventuele nieuwe uitdagende taken zouden kunnen zijn waar de manager je geschikt voor vindt.

Het grootste voordeel van feedback is dat het ervoor zorgt dat je beter wordt; je kunt jezelf gericht ontwikkelen. Het vragen van feedback, hoewel dit wellicht iets is wat je niet zo graag doet, is in die zin het investeren in jezelf.

Aan wie feedback vragen, manager of collega?

De ideale persoon om feedback aan te vragen zal de manager zijn, deze geeft vaak ook al officieel feedback in de vorm van een functioneringsgesprek of aanverwante performance review. Wees niet bang om een leidinggevende om feedback te vragen, meestal zijn deze alleen maar blij dat iemand eigen twijfels wilt wegnemen of beter wilt worden in het functioneren.

Ook collega's kunnen goede feedback geven; zij zien jou over het algemeen vaker dan de manager en kunnen direct relateren aan de werksituatie. Hierdoor kunnen zij vaak goed vertellen wat er goed en wat er minder gaat.

Aandachtspunten bij het vragen om feedback

Hoewel het vragen van feedback een goede investering is in het eigen presteren, moeten er wel een aantal aandachtspunten in acht genomen worden om een zo goed mogelijke feedback te krijgen.

Belangrijk is het om eerst te bepalen wat je wilt weten; formuleer het onderwerp zeer specifiek. Bepaald daarna van wie je de feedback wil hebben, van de manager of van de collega's, of misschien van beiden? Daarna is het zorg om de vragen te formuleren als open vragen, om te zorgen dat een manager of collega niet kan antwoorden met alleen "ja" of "nee".

Als de vragen geformuleerd zijn en de persoon gekozen is, is het zaak om het juiste moment te bepalen om de feedback te vragen. Doe dit bij voorkeur onder vier ogen, op een rustig moment. Zorg dan ook dat je bereid bent om de feedback zo open mogelijk te ontvangen en hierop niet defensief te reageren. Probeer vervolgens uit deze feedback leerpunten te destilleren, vraag hierbij eventueel om hulp of vraag net zolang om verduidelijking totdat een goed leerpunt ontstaat. Zorg dat je daarna bij je functioneren ook echt aan deze punten gaat werken en vraag eventueel tussentijds naar feedback over de voortgang
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het vragen van feedback; waarom, aan wie en hoe?"

Infoteur: Polkozic
Gepubliceerd: 23-01-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!