Netwerken: handige tips om een blijvende indruk te maken
Netwerken is cruciaal om je professionele carrière een boost te geven. Het houdt in dat je een netwerk creëert van zakelijke relaties. Het principe is héél simpel. Elke situatie waarin je met personen in contact kunt treden, is een mogelijkheid om nieuwe zaken bij te leren. Maar hoe zet je de eerste stap? Vaak blijkt dit moeilijker dan gedacht en spoken er allerlei vragen door je hoofd. Het zetten van de eerste stap is echter noodzakelijk om zelfverzekerd over te komen. Daarom moet jij het doen!
De essentie van het netwerken
Bij elk evenement heb je de mogelijkheid om een heleboel mensen aan te spreken. Maak hier dan zeker ook gebruik van. In het begin zal het moeilijk zijn om personen op een correcte manier aan te spreken. Het zal lijken alsof jij de enige bent die niet vertrouwd is met het netwerken. Vaak zijn er echter slechts enkele personen aanwezig die de techniek van het netwerken helemaal onder de knie hebben. Hoe zijn zij hierin geslaagd? Precies, je kon het al raden. Door heel veel te oefenen. Er bestaat echter een eenvoudige ‘mind trigger’ om het oefenen vlotter te laten verlopen. Je moet je voorstellen dat je deze persoon slechts éénmalig kan ontmoeten in je leven. Als je nu geen actie onderneemt, zal deze kans dus verloren gaan. Op deze manier ontstaat er een bepaalde druk waardoor je deze persoon sneller zal aanspreken. Wanneer het je in het begin niet lukt om jezelf op een passende manier te presenteren, kan je overgaan tot het voeren van een gesprek waarin je de persoon op een eenvoudige manier leert kennen. Het is namelijk veel eenvoudiger om een informeel gesprek te houden.
Het fijne aan netwerken is dat je het dagelijks kan oefenen. Eenmaal je gewend raakt aan het netwerken, zal je merken dat de drempel steeds kleiner wordt om nieuwe contacten te leggen. Na verloop van tijd zal dit je hele leven in positieve zin beïnvloeden. De mens heeft namelijk een natuurlijke drang om zich aan te trekken tot mensen die sterk in hun schoenen staan.
Netwerken in de praktijk
Doseer je vragen
Eenmaal je de angst hebt overwonnen om een gesprek te starten, kan je overgaan tot het echte werk. Er leeft vaak een perceptie dat je slechts enkele minuten de tijd hebt om zoveel mogelijk over jezelf te vertellen. Men loopt zo echter het risico niet te luisteren naar de andere omdat men gefocust is op wat men zelf kan zeggen. Zulke gesprekken eindigen dan ook snel, aangezien niemand houdt van een gesprek waarin ze geen inbreng hebben. Je kan beter luisteren naar wat de andere te zeggen heeft. Op deze manier voel je wat er leeft bij de andere. Hierop moet je dan vervolgens inspelen.
Je kan ook statements gebruiken, aangevuld met een vraag. Op deze manier is er veel variatie in het gesprek. ‘’Ik ben onlangs op de Horecabeurs geweest, ben jij daar ooit eens geweest?’’ klinkt veel beter dan ‘’Ik ben onlangs op de Horecabeurs geweest en heb daar veel mensen ontmoet’’. De persoon zal zich meer betrokken voelen bij het gesprek indien je de eerste vraagstelling gebruikt. Pas echter alweer op. Niemand wil een ondervraging meemaken. Dit kan zeer onprettig overkomen.
Sta open voor nieuwe ideeën
Het fijne aan netwerken zit hem in het genereren van nieuwe ideeën. Je ontmoet mensen uit andere werkgebieden waar je heel wat van kan leren. Maak hiervan dan ook ten volle gebruik van. Iedereen die thuis is in de zakenwereld, weet dat het delen van kennis een fundamenteel aspect is bij het bouwen van langdurige relaties. Je moet natuurlijk niet al je kaarten op tafel leggen, maar geef de andere zeker wat prikkels om meer over jou te weten te komen.
Wat kun je doen met advies dat je zelf krijgt? Wees kritisch maar breek de andere niet af. Dit zal namelijk voor spanningen zorgen die je het beste kan vermijden. Stel liever specifieke vragen om te polsen naar de denkwijze van de andere. Je zal op deze manier makkelijk kunnen bepalen of jullie meningen botsen.
Zorg ervoor dat de persoon je onthoudt
Dit is wellicht de belangrijkste stap tot het bouwen van langdurige relaties. Je moet er namelijk voor zorgen dat jij de eerste persoon bent waaraan de andere denkt indien deze een probleem heeft in het werkgebied waarin jij actief bent. Ten eerste, moet je ervoor zorgen dat je de persoon met een positieve noot achterlaat. Je komt namelijk veel aangenamer over wanneer je het gesprek met een brede lach verlaat. Ten tweede, kan je een makkelijk trucje toepassen dat al jaren lang wordt gebruikt door professionals. Verwijs tijdens het gesprek naar een artikel. De volgende dag kan je de persoon een mail sturen met een link naar dit artikel. De persoon zal appreciëren dat je moeite gedaan hebt om dit toch maar even door te sturen. Als bijlage kan je dan even een follow-up doen van het gesprek van die avond en zien wat jullie voor elkaar kunnen betekenen.