Effectiever communiceren: tips en informatie
De dagelijkse omgang met mensen kan behoorlijk moeilijk zijn. Het is niet altijd eenvoudig om een visie of je mening helder en duidelijk over te brengen aan anderen. Gelukkig valt communiceren te leren. Hierbij is het belangrijk dat je enkele belangrijke tips in gedachten houdt.
De basis van (effectieve) communicatie
Besef jezelf goed wat communicatie is: het overbrengen van een boodschap van jezelf (de zender) naar een ontvanger. Dit kan natuurlijk via verschillende kanalen, waaronder verbaal, schriftelijk en non-verbaal (je lichaamstaal). Besef je hierbij goed dat communicatie het belangrijkste middel is om relaties tot stand te brengen en te onderhouden! Daarom is het ook belangrijk dat je de basis van communicatie helder hebt.
Heb zelfvertrouwen wanneer je communiceert
Je boodschap heeft altijd een fundament nodig. Dit kan een sterk argument zijn, maar elke effectieve (en overtuigende) boodschap begint met zelfvertrouwen. Wanneer jij vertrouwen hebt in jezelf en wat je verkondigt, dan zijn anderen sneller geneigd om je boodschap op te nemen of als overtuigend te zien.
Zie communicatie niet als eenrichtingsverkeer
Jouw mening is heel belangrijk. De personen waar je mee praat hebben echter ook een mening, of willen ook graag iets melden. Vergeet dit nooit: mensen houden er in het algemeen van om zichzelf te horen praten, omdat ze zelf de belangrijkste persoon in hun eigen leven zijn. Daarom is het belangrijk dat je de ander de kans geeft om te spreken, en om interactie aan te gaan met de ander. Vraag door op hun opmerkingen, vraag ze om toelichting. Als een persoon zich serieus genomen voelt, is deze ook eerder geneigd naar jou te luisteren. Een goede spreker is een uitstekende luisteraar!
Let op je taalgebruik
Grammatica, gevarieerd woordgebruik en korte, duidelijke zinnen zijn zaken die heel belangrijk zijn in alledaagse communicatie. Iemand die taalregels hoog in het vaandel heeft staan zal sneller serieus worden genomen door anderen. Verval niet in stopzinnen of hetzelfde woordgebruik. Aan de andere kant moet je ook geen woorden gebruiken die niet bij jou passen als persoon: hierbij vallen veel mensen al snel door de mand. Natuurlijk kun je - als je serieus genomen wilt worden - je jezelf beter ver houden van scheldwoorden of 'plat' taalgebruik. Denk terug aan algemene taalregels (jawel, die je leerde op school) en gebruik de juiste grammatica, maar blijf ook authentiek als persoon. Gebruik geen woorden waarvan je niet zeker bent over de betekenis ervan.
Verfijning van je taalgebruik
Zodra je de basis van communicatie onder de knie hebt, zijn er veel mogelijkheden om door middel van lichaamstaal en je manier van spreken een boodschap beter over te brengen naar anderen.
Maak oogcontact
Maak oogcontact wanneer je met mensen spreekt. Wanneer je dit moeilijk vindt, kun je een 'T' voorstellen tussen de ogen van de persoon waarmee je praat. Ook kun je, wanneer je jezelf ongemakkelijk hierbij voelt, je blik van het ene naar het andere oog van de persoon laten gaan. Door mensen in gesprekken aan te kijken, zijn ze eerder geneigd je serieus te nemen.
Maak gebruik van gebaren
Gebaren zijn krachtig en kun je gebruiken om je punt beter en sneller over te brengen. Wanneer je een punt overbrengt door letterlijk het 'gewicht' van je mening of argument te benadrukken met je handen, is je gesprekspartner eerder geneigd om je boodschap te overwegen en over te nemen.
Wees jezelf bewust van je houding
Je houding zegt alles over jezelf. Wanneer je met gesloten armen en een boze blik naar iemand luistert, zal die persoon ervan uitgaan dat je een zeer vijandige mening hebt over het gespreksonderwerp - of het niet eens met hem of haar bent. Dit hoeft natuurlijk niet het geval te zijn. Zodra je jezelf bewust wordt van je eigen houding, kun je deze ook aanpassen aan de situatie. Gebruik een open, non-confronterende houding om je gesprek vloeiender te laten verlopen.
Let op je uitspraak
Mompel niet en zorg ervoor dat woorden en zinnen helder uit je mond komen. Zodra je mompelt of niet duidelijk bent in je uitspraak, zal het punt dat je probeert te maken verloren gaan in 'ruis'. Daarbij is het mogelijk dat je gesprekspartner denkt dat je nerveus of onzeker bent, iets dat afdoet aan de kracht van je boodschap. Spreek ook niet te snel: hoe sneller je praat, hoe zenuwachtiger je klinkt.
Speel met je stem
Niemand houdt van monotone stemmen. Denk aan een radio DJ: zij zijn meesters in het manipuleren van hun stem zodat een geanimeerde achtbaan aan stemgeluid je aan de radio gekluisterd houdt. Gebruik dit in je voordeel en zorg ervoor dat alleen al de klank en hoogte van je stem je gesprekspartner kan boeien. Je bent iets dat boeiend is aan het vertellen, gebruik je enthousiasme!
© 2013 - 2024 Suave, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Communicatie van mens tot mensCommunicatie is het overbrengen van boodschappen tussen personen of instellingen. Mensen communiceren op verschillende m…
Wat is communicatie?Communicatie is het overbrengen van informatie, alleen wanneer de intentie is informatie over te brengen. De informatie…
Goed luisteren is een kunstEen goed gesprek heeft met hart te maken. Goed luisteren is warm luisteren. Een intense wisselwerking in een gesprek pro…