Communicatie van mens tot mens

Communicatie is het overbrengen van boodschappen tussen personen of instellingen. Mensen communiceren op verschillende manieren. Dit kan zijn door houding, teken, praten etc. Ook kunnen er verschillende communicatiekanalen ingezet worden die als hulpmiddelen dienen om met andere mensen te communiceren. In dit artikel wordt communicatie toegelicht en de valkuilen van het communiceren via internet of Social Media in kaart gebracht.

Communicatie

Communicatie is de overdracht en uitwisseling van informatie of een boodschap tussen twee of meerdere personen. Mensen communiceren met verschillende doelstellingen. Zo kunnen mensen communiceren voor informationele, relationele en situationele redenen. Mensen kunnen op verschillende manieren communiceren zoals: lichaamstaal, geur, tekens, klank en andere uitdrukkingsvormen. Ook kunnen mensen beelden gebruiken om te communiceren. Zoals het gebruiken van plaatjes of video’s. Een mens kan onmogelijk niet communiceren. Individuen communiceren onderling met elkaar en hebben een belang bij het communiceren met anderen. Hierdoor kan men duidelijk maken wat men denkt en vindt. Stilte is ook een vorm van communiceren. Mocht je in een trein tegenover iemand zitten, waarbij de persoon tegen over je steeds de andere kant op kijkt, betekent dit dat hij of zij geen zin heeft om te praten. De lichaamshouding van een persoon kan signalen overbrengen naar een ander. Als een klein kind huilt, kan dit betekenen dat hij honger heeft, ziek is of een andere klacht heeft. Een kind probeert dan te communiceren door te huilen.

Bevolking

De bevolking krijgt veel verschillende signalen binnen in het dagelijkse leven. Als een persoon de straat op gaat, dan krijgt diegene te maken met andere mensen die communiceren door bijvoorbeeld te praten, uitdrukking, lichaamstaal of een teken die diegene geeft. Ook ziet deze persoon verschillende reclames van organisaties op billboards, bushaltes, bussen, ramen etc. Organisaties proberen door verschillende hulpmiddelen in te zetten mensen te bereiken en te communiceren met als doelstelling het laten ontstaan van een reactie. Verschillende communicatiekanalen dat gebruikt kunnen worden door organisaties of individuen zijn: televisie, internet, radio, kranten etc. Social Media is een medium dat veel gebruikt wordt de laatste jaren. Mensen communiceren door dit kanaal, omdat het een effectieve manier is van bereiken van een groot groep mensen. Mensen kunnen communiceren met individuen, maar ook met groepen mensen. Ook is het mogelijk om mensen uit het buitenland te bereiken en om in contact te komen. Verder proberen individuen ook zoveel mogelijk te communiceren met de buitenwereld. Dit kan zijn met hun vrienden, buren, kennissen etc. telefoon, internet (email), Social Media zijn communicatiekanalen dat men kan gebruiken om met elkaar in contact te blijven. Tegenwoordig worden deze kanalen vaak ingezet, omdat het snel en goedkoop is. Mensen hoeven minder moeite te doen en dit vindt men ook belangrijk.

Organisaties

Voor veel organisaties is het erg belangrijk om goed te communiceren. Organisaties moeten daarom de juiste communicatiemiddelen uitkiezen en deze zorgvuldig inzetten. Veel organisaties weten het belang van goed communiceren en proberen daarom zo veel mogelijk verschillende communicatiekanalen te gebruiken om op de juiste manier informatie over te brengen. Organisaties moeten communiceren met het eigen personeel, leveranciers, concurrenten, aandeelhouders en de consument. Dit zijn verschillende doelgroepen, waarbij organisaties moeten bepalen welke communicatiekanaal het meest gepast is om deze groep te bereiken. Dit betekent ook dat organisaties verschillende communicatiekanalen kunnen inzetten voor deze doelgroepen. Laten we een voorbeeld geven met betrekking tot de consument. De organisatie zou door middel van reclames op televisie deze groep kunnen bereiken. De kans is groot dat een groot deel van deze mensen de reclame niet zien. Daarom zetten organisaties ook internet en Social Media (of andere communicatiekanalen) in om de kans te vergroten dat de bevolking de boodschap te zien krijgen.

Valkuilen communicatie door internet en Social Media

Zoals eerder benoemt gebruiken verschillende mensen en organisaties gebruik van internet en Social Media om met elkaar te communiceren. Naast de vele voordelen van deze communicatiekanalen, zijn er ook nadelen en valkuilen. Veel mensen ervaren het communiceren door middel van deze kanalen als onpersoonlijk. Ook is het mogelijk dat de ontvanger van de boodschap het bericht anders interpreteert dan dat de verzender het bedoelt. Hierdoor kunnen er misverstanden voorkomen en kan dit voor problemen zorgen. Vooral voor organisaties is het belangrijk om bij het overbrengen van informatie geen fouten te maken. Vaak communiceren organisaties met grote groepen en dit betekent dat wanneer een organisatie iets verkeerd communiceert, dat dit grote schade kan aanrichten voor de organisatie. Een voorbeeld is dat de ontvangers de informatie niet begrijpen of dit op een andere manier interpreteren. Voor de organisatie is er op dat moment geen mogelijkheid om dit te corrigeren, omdat het niet kan achterhalen hoe de ontvanger de informatie heeft opgenomen. Het kan de naam van de organisatie schaden en het vertrouwen bij de consument negatief kunnen aantasten. Het is dus erg belangrijk voor organisaties om goed na te denken over wat te communiceren en hoe te communiceren.
© 2012 - 2024 Fikretakin, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Interne communicatiemiddelenMedewerkers die goed geïnformeerd zijn, voelen zich meer betrokken bij de organisatie. En een goede interne communicatie…
Mass Communicatie TheorieCommunicatie is één van de basis dingen die je op vroege leeftijd beheerst en ontwikkeld. Er zijn veel onderzoeken gedaa…
Informatie en communicatieInformatie en communicatieWanneer is iets informatie of een gegeven? Of zit daar geen verschil tussen? En hoe zit het met die eindeloze getallen?…
Wat is corporate communicatie?Wat is corporate communicatie?Ccorporate communicatie bestaat uit drie vormen van communicatie, namelijk managementcommunicatie, marketingcommunicatie…

Dating: hoe herken je een verkeerde partner?Dating: hoe herken je een verkeerde partner?Dating kan spannend of romantisch zijn, maar je kunt ook een keer pech hebben met een foute date. Hij kan je bijna ongem…
Bronnen en referenties
  • Gelezen op 27 april 2012: http://nl.wikipedia.org/wiki/Communicatie
Fikretakin (16 artikelen)
Gepubliceerd: 28-04-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.