InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > De politieke carriere van Pim Fortuyn

De politieke carriere van Pim Fortuyn

Pim Fortuyn is nog altijd een veelbesproken politicus in Nederland. Hij is vooral bekend van zijn periode met de LPF, maar ook daarvoor was Fortuyn al aanwezig in de politiek. Omdat hierover waarschijnlijk minder bekend is heb ik mijn artikel over de periode van Pim Fortuyn vóór de LPF geschreven.

Boeken

Na een aantal jaren vooral columns en boeken te hebben geschreven besloot Pim Fortuyn om zelf de politiek in te gaan. Omdat hij zodoende niet meer objectief over de politiek kon schrijven, werd hij gedwongen om met zijn column in Elsevier te stoppen. Het moment waarop hij voor het grote publiek bekend werd was op 25 november 2001. Op die dag werd hij gekozen als lijsttrekker van de nieuwe partij Leefbaar Nederland. In zijn speech die volgde op zijn benoeming sprak hij over de politiek in Nederland, die hij wilde hervormen. Hij zei dat politiek vooral niet over economie ging, en dat de ondernemers en medewerkers zich daar prima mee bezig konden houden. Hij wilde zich vooral gaan richten op de publieke sector. Vanwege de benoeming van Pim Fortuyn zegden een aantal leden van de partij hun lidmaatschap op. Na de benoeming van Pim Fortuyn steeg Leefbaar Nederland, zonder echte kandidaten en zonder een duidelijk verkiezingsplan snel in de peilingen.

Interview

De partij leek op weg naar een veelbelovende verkiezingsuitslag, totdat een interview met Pim Fortuyn in de Volkskrant verscheen, hierin deed hij een aantal pikante uitspraken zoals; 'Ik wil absoluut een eind maken aan de idiotie dat driekwart van de hier geboren Turkse en Marokkaanse jongemannen uit een achterlijk gebied een vrouw gaat halen’.

De volgende fragmenten uit het interview leidden tot conflicten binnen de partij:
U wilt veel minder asielzoekers toelaten dan 10 duizend.
'Wat mij betreft nul. Ik vind 16 miljoen Nederlanders wel genoeg. Het is een vol land.'
Dat mag u niet zeggen van uw partij.
'Nou, daar moest ik me maar eens niet zoveel meer van aantrekken.'
Ook zijn uitlatingen over de islam leidden tot veel ophef, hij zei in het interview namelijk het volgende:
‘Meneer, als ik het juridisch rond zou kunnen krijgen, dan zou ik gewoon zeggen: er komt geen islamiet meer binnen! Maar dat kan ik niet rond krijgen. De islam is achterlijk, ik zeg het maar, het is gewoon een achterlijke cultuur.'

Ook deed Pim Fortuyn in dit interview opvallende uitspraken over artikel 1 van de Grondwet; Ik sta achter wat Voltaire zegt: ik kan uw mening nog zo abject vinden, maar ik zal uw recht verdedigen om die te uiten. Ik ben ook voor afschaffen van dat rare Grondwetsartikel: gij zult niet discrimineren. Prachtig. Maar als dat betekent dat mensen geen discriminerende opmerkingen meer mogen maken, en die maak je in dit land nogal snel, dat zeg ik: dit is niet goed. Laat mensen die opmerkingen maar maken.’

Naar aanleiding van dit interview hield Leefbaar Nederland een spoedoverleg met Fortuyn, de partijleiding wilde dat hij zijn woorden terugnam maar Fortuyn weigerde. Vervolgens werd hij op 10 februari 2002 ontslagen als lijsttrekker. Al de volgende dag kondigde hij zijn eigen partij aan, de Lijst Pim Fortuyn(LPF). Van Leefbaar Nederland vertrokken de meeste leden naar de LPF.

Gemeenteraadsverkiezingen

Pim Fortuyn bleef wel als lijsttrekker van Leefbaar Rotterdam voor de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2002. Hierbij haalde zijn partij 17 van de 45 zetels binnen, waarmee ze de grootste in de gemeenteraad werd.
Fortuyn werd fractievoorzitter. Ook in andere gemeenten deden de Leefbaren het goed.
© 2011 - 2019 Tim29, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Politieke communicatie: deskundigen aan het woordWat is precies politieke communicatie? Om goed inzicht te verkrijgen in de werking van politieke communicatie mag de men…
Opkomstpercentages bij Provinciale Staten verkiezingenOpkomstpercentages bij Provinciale Staten verkiezingenSinds de afschaffing van de kiesplicht in 1970 is er sprake van een dalende tendens in de opkomstcijfers van vrijwel elk…
Politiek voor kinderen: politieke partijenIn Nederland bestaan tientallen politieke partijen waarop mensen in Nederland kunnen stemmen. Een aantal grote partijen…
Wat betekent links en rechts in de politiek?Wat betekent links en rechts in de politiek?Links en rechts zijn twee termen die heel vaak worden gebruikt in een politieke context. Links en rechts staan voor stre…

Reageer op het artikel "De politieke carriere van Pim Fortuyn"

Infoteur: Tim29
Gepubliceerd: 02-01-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!