InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Gouden sollicitatietips voor hoger aanvangssalaris

Gouden sollicitatietips voor hoger aanvangssalaris

Gouden sollicitatietips voor hoger aanvangssalaris Als starter op de arbeidsmarkt sta je, als het om je salaris gaat, niet sterk want je hebt weinig werkervaring en kunt dus nog geen indrukwekkend CV presenteren. Wat je wel kunt aanbieden is de persoon die je bent. Realiseer je goed dat de juiste man (vrouw) op de juiste plaats voor een werkgever van onschatbare waarde is. Een aantal tips voor aan de onderhandelingstafel:

Loon naar werken

Een mens werkt om verschillende redenen. Naast een goed salaris, willen we ook erkenning, waardering en ons nuttig voelen. Dat neemt niet weg dat een mens ook moet kunnen leven en bijvoorbeeld zijn gezin verzorgen. Daartoe is een billijk loon nodig, waarmee we tevreden kunnen zijn.

CAO

De hoogte van een salaris is vooral bij grote organisaties vaak aan strakke regels gebonden en de bandbreedte waarbinnen de salarishoogte wordt bepaald staat redelijk nauwkeurig omschreven. Bij kleinere bedrijven kan men soepeler zijn, want als de baas vindt dat hij jou een hoger salaris moet geven beslist hij dat natuurlijk gewoon zelf en wijkt hij in positieve zin van de CAO af. Dan speelt natuurlijk ook te allen tijde de "wet van vraag en aanbod" een rol, want als zich voor de betreffende functie weinig sollicitanten aanbieden zal men eerder geneigd zijn tot een hoger salaris, dan dat er genoeg reflectanten zijn.

Tips voor hoger startsalaris

Schoolverlaters en andere starters willen er door onervarenheid nogal eens bekaaid afkomen in de onderhandelingen over het salaris. Let daarom op de volgende punten:

Wie weinig vraagt krijgt ook weinig

Op het moment dat het salaris ter sprake komt tijdens het sollicitatiegesprek, heeft je toekomstige werkgever in feite al voor je gekozen. Zeker als je na het eerste gesprek voor een vervolggesprek moet komen. Wees daarom niet te bescheiden en vraag veel. Vraag zeker 20% meer dan je hoopt te krijgen. Wees niet bang dat men boos wordt, integendeel men zal je eerder respecteren, want je bent blijkbaar overtuigd van je kunnen en capaciteiten.

Veldonderzoek

Zorg uiteraard dat je voldoende op de hoogte bent van de betaling van dergelijke of soortgelijke functies bij andere bedrijven en branches. Dus zorg dat je goed beslagen ten ijs komt en weet waar je het over hebt en dat je dus je salariseis kunt beargumenteren.

Geven en nemen

Onderhandelen is een kwestie van geven en nemen en de tegenpartij in zín waarde laten. Dus als er met redenen omkleed niet op je salarisverlangens kan worden ingegaan, probeer je een tussenweg te zoeken. Je laat bijvoorbeeld die 20% extra die je hoopte te krijgen weg, en stelt bijvoorbeeld een telefoononkostenvergoeding voor als dat bij de functie hoort of een verhuisvergoeding, voor zover dat van toepassing is. Dus doe concessies als je de baan graag wilt en je beseft dat er niet volledig op je eisen kan worden ingegaan.

Lichaamstaal

Hou je non verbale communicatie onder controle, blijf sympathie uitstralen maar ook zelfverzekerdheid. Kijk de ander aan als je tegen haar/hem spreekt. Maar niet constant strak in de ogen, als de ander tegen jou praat. Zit vooral niet aan je gezicht te wriemelen met je handen.

Vraag zo nodig bedenktijd

Ga niet te snel akkoord als het voorstel nog niet helemaal naar je zin is. Als je keurig uitlegt dat het voorstel niet helemaal datgene is waarop je had gehoopt en dat je er daarom even rustig over wilt nadenken, respectievelijk met het thuisfront wil overleggen voordat je ja zegt, kan niemand je dat kwalijk nemen.

Toekomstperspectief

Een startsalaris is natuurlijk belangrijk, maar daarentegen is je zelfontplooiing misschien wel veel belangrijker. Word je bijvoorbeeld in de gelegenheid gesteld in- of externe opleidingen te volgen. En als dit de gerenommeerde onderneming is met de functie die het op een gegeven moment erg goed doen op je latere CV, kun je een relatief laag startsalaris ook zien als een investering in je toekomst. En bedenk ook dat als jij degene bent die uit 50 andere sollicitanten voor de job in aanmerking komt, je in feite al de hoofdprijs hebt, ook al valt het startsalaris een beetje tegen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voortijdig schoolverlatenVoortijdig schoolverlatenWat is dat nou precies, Voortijdig schoolverlaten? Wanneer ben je een voortijdig schoolverlater? Wat zijn de risicogroep…
Het sollicitatiegesprek: wat mag worden gevraagd en wat nietHet sollicitatiegesprek: wat mag worden gevraagd en wat nietSoms worden tijdens een sollicitatiegesprek allerlei persoonlijke vragen gesteld. Het is goed om te weten dat dit helema…
Wat is een normaal startsalaris?Wat is een normaal startsalaris?Een startsalaris waarmee je in dienst komt bij een werkgever is maatgevend voor de rest van jouw loopbaan bij die betref…

Reageer op het artikel "Gouden sollicitatietips voor hoger aanvangssalaris"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 14-03-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Special: Ideale werknemer
Schrijf mee!