InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > De eisen om een kinderdagverblijf te beginnen

De eisen om een kinderdagverblijf te beginnen

De eisen om een kinderdagverblijf te beginnen Bij het oprichten van een kinderdagverblijf of creche komt veel kijken. Lees hier alles over alle eisen en vergunningen die je nodig hebt.

Een kinderdagverblijf oprichten

Veel mensen willen nu de wetgeving met betrekking tot gastouders veranderd zelf een kleinschalig kinderdagverblijf oprichten. Vaak blijft het enkel bij plannen omdat het niet gemakkelijk is om zelf een kinderdagverblijf of crèche te openen. Er zijn veel zaken die je zult moeten regelen voor je van start kunt gaan.

De visie

Allereerst heb je een visie nodig. Je zult moeten bedenken wat jou onderscheid van andere crèches of kinderdagverblijven. Wil je bijvoorbeeld groepen indelen op leeftijd of wil je broertjes en zusjes in de zelfde groep opvangen. Kies je voor horizontale groepen of verticale. Ook zul je moeten bedenken hoe je jezelf naar buiten toe wil profileren, wil je ontwikkelingsgericht gaan werken of thematisch vraag gestuurd. Als je een antwoord heb geformuleerd op al deze vragen zul je hier een beleid op moeten schrijven. Dit heet het pedagogisch plan.

Opleidingseisen kinderopvang

Als professionele kinderopvang medewerker zul je moeten voldoen aan de opleidingseisen. In de praktijk betekend dit dat je moet beschikken over een afgeronde SPW of SAW opleiding. Voldoe je hier niet aan zul je deze eerst moeten halen. Voor volwassenen met relevante ervaring bestaat er een 1-jarige SPW opleiding. Ook zul je moeten kijken of je andere kent of kan vinden in je omgeving met dit diploma. Als je immers ziek bent zal de opvang gewoon door gaan.

De gemeente

De gemeente is ook een zeer belangrijke partij voor startende ondernemers in de kinderopvang. De taak die de gemeente heeft bestaat uit inschrijving in het register kinderopvang. Enkel de partijen die in dit register staan komen in aanmerking voor subsidie van de belasting. Ook moeten zij vaak het bestemmingsplan wijzigen of een vestigingsvergunning afgeven. Een derde rol die de gemeente kan hebben is het afgeven van een vestigingsvergunning voor kinderopvang.

De bank

Een kinderdagverblijf oprichten vergt een investering, vaak zul je een plan moeten opstellen om de bank te overtuigen van de winstpotentie van het kinderdagverblijf. Pas als de bank het een betrouwbaar plan vindt zal zij geld willen uitlenen.

De GGD

De GGD controleert of de middelen en materialen veilig zijn voor de kinderen en de groepsruimtes aan de eisen zoals die gesteld zijn in de wet kinderopvang voldoen. Deze goedkeuring is nodig om bij de gemeente erkend te worden.

Brandweer

Je pand moet natuurlijk brandveilig zijn, de brandweer zal dit controleren.

Arbo

Als er mensen in je kinderdagverblijf werken zul je ook de ARBO-eisen moeten toevoegen aan je oprichtingseisen voor een kinderdagverblijf. Je moet een risico inventarisatie maken waarin je hebt onderzocht aan welke risico’s werknemers worden blootgesteld.

De ondernemingsvorm

Je zult je moeten verdiepen in welke vorm je het kinderdagverblijf wil exploiteren, Verstandig is om de verschillende constructies BV, NV, VOF, eenmanszaak, OV al dan niet met rechtspersoonlijkheid, stichting of maatschap te bespreken met een boekhouder of fiscaal jurist.

Verzekeraars

Verschillende verzekeraars bieden verzekeringsproducten aan in de kinderopvang. Hierbij kun je denken aan kledingverzekeringen, glasverzekeringen, risicoverzekeringen, pensioen of arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. Verdiep je hier in en bedenk goed hoe veel risico je wilt lopen.

Oprichtingsvereisten crèche of kinderdagverblijf.

Zoals je ziet zijn er veel regels en zaken waar je rekening mee moet houden. Dus denk goed van tevoren na, dit voorkomt verassingen. En spreek eens met ervaren ondernemers in de kinderopvang.
Gerelateerde artikelen
Kinderdagopvang: een kinderdagverblijf beginnenKinderdagopvang: een kinderdagverblijf beginnenEr zijn veel mensen die een eigen kinderdagverblijf willen beginnen. Er komt wel behoorlijk wat bij kijken. Er zijn wach…
De nieuwe regels omtrent gastouderopvangDe nieuwe regels omtrent gastouderopvangJe hebt besloten dat je je kindje door een gastouder laat opvangen of misschien worden jouw kinderen al door een gastoud…
Thuishuis of kinderdagverblijf?Thuishuis of kinderdagverblijf?Steeds meer gezinnen maken gebruik van opvang voor de kinderen. Voor ouders is het tegenwoordig gebruikelijk om beide te…
Gastouders: de problematiek rondom de nieuwe regelgevingGastouders: de problematiek rondom de nieuwe regelgevingVanaf 1 januari 2010 gaan er nieuwe regels gelden voor gastouderopvang. Deze regels zijn in het leven geroepen om fraude…
Wat maakt een crèche goed voor je kind?Wat maakt een crèche goed voor je kind?Het kiezen van een crèche voor je kind is belangrijk. Maar waarop moeten ouders letten? Helaas is hier weinig wetenschap…

Reageer op het artikel "De eisen om een kinderdagverblijf te beginnen"

Infoteur: Bastiaan271
Gepubliceerd: 21-12-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!