Het werk van een telefonisch medewerker klantenservice

Het werk van een telefonisch medewerker klantenservice Het werk van een telefonisch medewerker klantenservice is leuk en afwisselend. Lees hier wat je er voor moet kunnen en wat je er mee verdient. Ook kun je hier vinden over welke competenties een telefonisch medewerker klantenservice dient te beschikken.

Het werk van een telefonisch medewerker klantenservice

Bedrijven worden steeds groter. Soms zelfs zo groot dat zij duizenden keren per dag gebeld worden door klanten. Voorbeelden van dit soort bedrijven zijn banken en verzekeraars. Omdat er van bedrijven verwacht wordt dat zij bereikbaar zijn, hebben zij afdelingen met mensen die de hele dag alle telefoontjes afhandelen. De redenen waarom mensen bellen zijn vrij divers. Mensen kunnen bijvoorbeeld bellen met klachten, vragen en om verhuizingen door te geven. Soms worden de telefoontjes al geselecteerd op onderwerp. Dit gebeurd door middel van een keuzemenu aan het begin van het telefoongesprek. Dit zorgt er voor dat de telefonisch medewerker klantenservice enkel telefoontjes over een bepaald onderwerp krijgt.

Functie inhoud van een telefonisch medewerker klantenservice

De meeste mensen willen liever niet in een callcenter werken. Zodoende heeft een groot aantal bedrijven de functietitel inbound callcenter medewerker vervangen door telefonisch medewerker klantenservice.

De taken van een telefonisch medewerker klantenservice

Afhankelijk van de branche waarin het bedrijf actief is heeft een klantenservice medewerker de volgende taken.
  • Registreren van klantgegevens van nieuwe klanten in de computer
  • Registeren van wijzigingen in deze gegevens.
  • Afhandeling van klachten.
  • Informatie verstrekken over diensten of producten.
  • Vragen van klanten beantwoorden over facturen.
  • Verwerken van productmutaties.
  • En nog veel meer zaken die hier verder niet beschreven zijn.

Benodigde opleiding

Niet iedereen kan dit werk doen. Omdat een telefonisch medewerker klantenservice best veel verschillende taken en verantwoordelijkheden heeft. Tevens is een telefonisch medewerker klantenservice vaak ook nog het enige aanspreekpunt dat een klant heeft. De meeste mensen die dit werk doen hebben een afgeronde MBO opleiding op niveau 4 of een HBO opleiding. Vaak is het ook zo dat een werkgever zelf eerst een opleiding of cursus aanbied. Je zult immers eerst het bedrijf en de processen moeten leren kennen voordat je klanten kunt helpen en adviseren.

Vereiste competenties voor telefonisch medewerker klantenservice

Als telefonisch medewerker klantenservice zul je analytisch moeten zijn. Je moet de klacht, de vraag of het verkoopsignaal kunnen oppikken uit de informatie die je van de klant krijgt. Ook zul je oplossingsgericht moeten zijn, mensen bellen vaak met problemen en verwachten dat jij die adequaat oplost. Ook is organisatiesensitiviteit belangrijk, je moet weten bij welke afdelingen je het makkelijkst problemen kunt oplossen. Ook de competentie sociale vaardigheid is belangrijk, je moet met mensen om kunnen gaan. Als je dit niet kunt is een baan als telefonisch medewerker klantenservice niets voor jou.

Salaris van een telefonisch medewerker klantenservice.

Het salaris van een medewerker klantenservice van 23 jaar er ouder ligt tussen de 9 en 12 euro bruto per uur. Dit is afhankelijk van de moeilijkheid van het werk, de CAO van het bedrijf waar je werkt, opleiding, ervaring en of je onderhandeld hebt over het salaris. Ook kun je bij sommige bedrijven nog bonus of provisie krijgen over de producten die je verkoopt.

Een baan als telefonisch medewerker klantenservice is leuk en afwisselend. Je leert een organisatie echt kennen. Je raakt goed op de hoogte van de verschillende producten. Vaak kun je ook nog parttime werken. Kortom een ideale baan.
© 2009 - 2024 Bastiaan271, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Praktische toepassing competentiemanagementPraktische toepassing competentiemanagementKansen en mogelijkheden voor de werkgever én de werknemer door middel van het toepassen van competentiemanagement binnen…
Van klantenservice tot virtueel callcenterVan klantenservice tot virtueel callcenterTwee callcenters gaan een volledig via internet lopende klantenservice aanbieden, een op tekst en spraak gebaseerd multi…
Beleidsmedewerker: beroep, taken & opleidingDe taken van een beleidsmedewerker bestaan uit het ontwikkelen van beleid op zijn beleidsterrein. Als beleidsmedewerker…
Goede klantenservice noodzakelijk voor elke ondernemingGoede klantenservice noodzakelijk voor elke ondernemingNegatieve publiciteit over je bedrijf is dodelijk. Niet alleen moet het imago van je product goed zijn, maar er mogen oo…

De eisen om een kinderdagverblijf te beginnenDe eisen om een kinderdagverblijf te beginnenBij het oprichten van een kinderdagverblijf of creche komt veel kijken. Lees hier alles over alle eisen en vergunningen…
SPEND als verkoopmodel en verkooptechniekSPEND als verkoopmodel en verkooptechniekAls verkoper zul je verkoopgesprekken voeren. SPEND is een verkoopmodel en een verkooptechniek die er voor zorgt dat je…
Bastiaan271 (102 artikelen)
Gepubliceerd: 11-12-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.