Het werk van een telefonisch medewerker klantenservice
Het werk van een telefonisch medewerker klantenservice is leuk en afwisselend. Lees hier wat je er voor moet kunnen en wat je er mee verdient. Ook kun je hier vinden over welke competenties een telefonisch medewerker klantenservice dient te beschikken.
Het werk van een telefonisch medewerker klantenservice
Bedrijven worden steeds groter. Soms zelfs zo groot dat zij duizenden keren per dag gebeld worden door klanten. Voorbeelden van dit soort bedrijven zijn banken en verzekeraars. Omdat er van bedrijven verwacht wordt dat zij bereikbaar zijn, hebben zij afdelingen met mensen die de hele dag alle telefoontjes afhandelen. De redenen waarom mensen bellen zijn vrij divers. Mensen kunnen bijvoorbeeld bellen met klachten, vragen en om verhuizingen door te geven. Soms worden de telefoontjes al geselecteerd op onderwerp. Dit gebeurd door middel van een keuzemenu aan het begin van het telefoongesprek. Dit zorgt er voor dat de telefonisch medewerker klantenservice enkel telefoontjes over een bepaald onderwerp krijgt.
Functie inhoud van een telefonisch medewerker klantenservice
De meeste mensen willen liever niet in een callcenter werken. Zodoende heeft een groot aantal bedrijven de functietitel inbound callcenter medewerker vervangen door telefonisch medewerker klantenservice.
De taken van een telefonisch medewerker klantenservice
Afhankelijk van de branche waarin het bedrijf actief is heeft een klantenservice medewerker de volgende taken.
- Registreren van klantgegevens van nieuwe klanten in de computer
- Registeren van wijzigingen in deze gegevens.
- Afhandeling van klachten.
- Informatie verstrekken over diensten of producten.
- Vragen van klanten beantwoorden over facturen.
- Verwerken van productmutaties.
- En nog veel meer zaken die hier verder niet beschreven zijn.
Benodigde opleiding
Niet iedereen kan dit werk doen. Omdat een telefonisch medewerker klantenservice best veel verschillende taken en verantwoordelijkheden heeft. Tevens is een telefonisch medewerker klantenservice vaak ook nog het enige aanspreekpunt dat een klant heeft. De meeste mensen die dit werk doen hebben een afgeronde MBO opleiding op niveau 4 of een HBO opleiding. Vaak is het ook zo dat een werkgever zelf eerst een opleiding of cursus aanbied. Je zult immers eerst het bedrijf en de processen moeten leren kennen voordat je klanten kunt helpen en adviseren.
Vereiste competenties voor telefonisch medewerker klantenservice
Als telefonisch medewerker klantenservice zul je analytisch moeten zijn. Je moet de klacht, de vraag of het verkoopsignaal kunnen oppikken uit de informatie die je van de klant krijgt. Ook zul je oplossingsgericht moeten zijn, mensen bellen vaak met problemen en verwachten dat jij die adequaat oplost. Ook is organisatiesensitiviteit belangrijk, je moet weten bij welke afdelingen je het makkelijkst problemen kunt oplossen. Ook de competentie sociale vaardigheid is belangrijk, je moet met mensen om kunnen gaan. Als je dit niet kunt is een baan als telefonisch medewerker klantenservice niets voor jou.
Salaris van een telefonisch medewerker klantenservice.
Het salaris van een medewerker klantenservice van 23 jaar er ouder ligt tussen de 9 en 12 euro bruto per uur. Dit is afhankelijk van de moeilijkheid van het werk, de CAO van het bedrijf waar je werkt, opleiding, ervaring en of je onderhandeld hebt over het salaris. Ook kun je bij sommige bedrijven nog bonus of provisie krijgen over de producten die je verkoopt.
Een baan als telefonisch medewerker klantenservice is leuk en afwisselend. Je leert een organisatie echt kennen. Je raakt goed op de hoogte van de verschillende producten. Vaak kun je ook nog parttime werken. Kortom een ideale baan.