InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Het werk als machine operator

Het werk als machine operator

Het werk als machine operator Machiine operator is een boeiend vak. Met de komst van de moderne procestechnologie zal de vraag naar goede machine operators steeds verder stijgen. Om een goede machine operator te zijn moet je voldoen aan diverse kwalificaties. Lees snel verder om meer te weten te komen over dit boeiende vak.

Het werk als machine operator

In een modern productiebedrijf wordt gewerkt met diverse machines. Deze staan vaak in lijnen en maken gebruik van procestechnologie. Iemand die deze machines bedient, noemt men ook wel een machine operator. Mensen die meerdere machines in de gaten houden of bedienen worden ook wel procesoperator genoemd. Sommige machine operators hebben een leidinggevende functie en sturen een of meerdere productie krachten aan.

De belangrijkste taken van een machine operator:

  • Het bijeenbrengen van de grondstoffen. Dus de juiste stoffen / halffabricaten en deze controleren op kwaliteit, temperatuur, verpakking etc.
  • Het afstellen of instellen van de machines en deze machines besturen.
  • Het ombouwen van machines voor de verschillende productgroepen.
  • Nemen van monsters van zowel grondstoffen als eindproducten.
  • Controleren van het eindproduct.
  • Beheersen van het productieproces.
  • Zorg dragen voor de voortgang van de machine.
  • Verhelpen van eenvoudige storingen.

Er zijn veel soorten machine operators en niet elk bedrijf geeft dezelfde eenduidige uitleg over wat een machine operator is. Bij sommige bedrijven worden productiekrachten die enkel aan een machine werken al operators genoemd. Terwijl je bij andere bedrijven eerst een opleiding gevolgd moet hebben en inzicht hoe machines werken. Een en ander is afhankelijk van het product dat vervaardigd wordt en hoe ingewikkeld of gemakkelijk de machines te bedienen zijn. Machine operators werken vaak in ploegendienst, omdat bij veel productiebedrijven het proces 24 uur per dag door gaat. Het werk van een operator is erg verantwoordelijk omdat het hele productieproces valt of staat met het op de juiste wijze bedienen en instellen van de verschillende machines. Als er immers een machine vast loopt of niet goed functioneert, is dit direct van invloed op het gehele productie proces. Dit alles zorgt er voor dat machine operator een afwisselende en uitdagende baan is.

Opleiding

Sommige bedrijven die hanteren opleidingseisen voor machine operator. Enkele relevante opleidingen kunnen zijn, MTS, levensmiddelen technologie, procestechnologie of een VAPRO opleiding. Deze opleidingen worden soms ook door een werkgever aangeboden. De meest voorkomende opleiding is de VAPRO opleiding. Hier zijn enkele varianten van. Hieronder staan ze kort beschreven. Voor de meeste productiebedrijven is een afgeronde VAPRO opleiding een absolute must.

  • VAPRO A: Voor operators die relatief simpele machines bedienen.
  • VAPRO B: Voor operators die meer verantwoordelijkheid over ingewikkeldere machines dragen.
  • VAPRO C: Voor operators die werken met gecompliceerde installaties en procesberekeningen.
  • VAPRO D: Voor zeer ervaren operators die binnen de chemische technologie werken.

Persoonskenmerken

Niet iedereen is geschikt om machine operator te worden. Je moet beschikken over bepaalde kenmerken. Je moet kritisch zijn ten opzichte van je eindproduct. Je moet technisch inzicht hebben om kleine storingen te verhelpen. Je moet serieus zijn en je aandacht kunnen blijven richten op het proces.

Salaris

Omdat de functie uitleg niet bij alle bedrijven hetzelfde is, komt het voor dat er enorme salarisverschillen bestaan tussen operators. De meeste operators verdienen tussen de 1700 en 2250 bruto per maand. Exclusief eventuele ploegentoeslag.

Doorgroeimogelijkheden

Als machine operator zijn er verschillende doorgroei mogelijkheden. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om proces operator te worden of productiemanager.
Gerelateerde artikelen
OEE; Overall Equipment Effectiveness, wat is het?OEE betekent Overall Equipment Effectiveness ofwel de daadwerkelijke benuttingsgraad van machines. Deze index komt uit J…
Thuiswerk als sms chat operatorThuiswerk als sms chat operatorAls je op zoek bent naar thuiswerk, zie je vaak verschillende oproepen staan voor sms chat operators. Bij dit werk kun j…
Startsalaris MBOStartsalaris MBOIn dit artikel volgt een overzicht van de salarissen van beroepen waarvoor een MBO-dioploma is vereist. MBO staat voor M…
Wat verdient een accountant? (Salaris accountant)Wat verdient een accountant? (Salaris accountant)Een accountant heeft een goed salaris. AA-accountant is een beroep met goede carrièreperspectieven. Hoe hoger je op de l…
mijn kijk opSms chat operator worden: Een droombaan?Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Vanuit je luie stoel sms’en en daar vervolgens geld mee verdienen. Het enige d…

Reageer op het artikel "Het werk als machine operator"

Reactie

Rene, 28-08-2012 21:30 #1
Ik heb 30 jaar ervaring als kunstofspuitgieter, maar ik ben ontevreden over loon. Ik zit hier al 30 jaar maar ik denk dat ik te weinig verdien: 1500 per maand netto is niet veel voor iemand van 53 met 30 jaar geschiedenis bij een bedrijf. Gaarne een reactie
gr Rene.

Infoteur: Bastiaan271
Gepubliceerd: 30-11-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Reacties: 1
Schrijf mee!