InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Het social media-succes van de ondernemer Anna Nooshin

Het social media-succes van de ondernemer Anna Nooshin

Het social media-succes van de ondernemer Anna Nooshin De 'American dream' lijkt mogelijk als we naar de modeblogger, online ondernemer, tv-ster, (lingerie)ontwerper en auteur Anna Nooshin kijken. Nooshin is op 18 december 1986 geboren in Iran. Op haar zevende is zij samen met haar ouders en zusje naar Nederland gekomen om daar vervolgens politiek asiel aan te vragen. Nooshin heeft communicatiewetenschappen gestudeerd en is hierin cum laude afgestudeerd. Met haar passie voor onder meer mode besloot Nooshin te gaan bloggen. Anno 2016 behoort zij (met haar duizenden volgers op social media) tot één van de meest succesvolle bloggers en vloggers van Nederland. Door deze populariteit op social media, zijn er veel labels (denk bijvoorbeeld aan Diesel, H&M en Clinique) die zich graag aan haar naam willen verbinden. Hierdoor wordt zij wereldwijd uitgenodigd, om onder meer 'front row' bij modeshows aan te schuiven.

Online magazine

In 2011 is Nooshin gestart met haar eigen online magazine NSMBL.nl (dit spreek je uit als ensemble) over lifestyle en mode. Een quote van deze site: "NSMBL gaat over het leven en alles wat erbij hoort. Mode, liefde, eten, emotie en kunst: als het inspireert en krachtig is, is het NSMBL waardig". (1) De online uitgever van NSMBL.nl is Wayne Parker Kent (WPK). Slaven Mandic (CEO en medeoprichter van WPK) heeft Nooshin leren kennen in het asielzoekerscentrum waar ze op jonge leeftijd met haar ouders en zusje woonde. NSMBL is ook gratis als app te downloaden. Daarnaast heeft NSMBL een eigen YouTube-kanaal. Ook is NSMBL te volgen via Twitter, Instagram en Facebook. In oktober 2014 werd voor het eerst door NSMBL 'offline' een modefestival georganiseerd in Amsterdam. Ook heeft NSMBL meerdere (school)agenda's uitgebracht.

YouTube

In 2015 is Nooshin gestart met haar eigen YouTube-kanaal. Ook hier houdt Nooshin haar volgers elke week op de hoogte van al haar avonturen in mode- en beautyland. Daarnaast geeft zij haar volgers door middel van wekelijkse vlogs, een kijkje in haar persoonlijke leven. In haar allereerste vlog laat ze zien hoe haar eerste fotosessie voor de cover van Glamour Magazine verloopt. Ook vlogt ze over haar reizen naar bijvoorbeeld Barcelona, Ibiza, Los Angeles en het festival Burning Man in het Amerikaanse Nevada.

Boeken

Nooshin heeft meerdere boeken uitgebracht. Haar eerste boek heet 'On Top'. Dit boek is een inspiratie-handleiding voor (jonge) vrouwen. Quote van Nooshin op de website van NSMBL: In On Top deel ik al mijn tips met je over (online) ondernemen, opgroeien en je dromen achterna gaan. Met dit boek wil ik vrouwen inspireren die soms het idee hebben dat ze niet precies weten wat ze willen met hun leven. Ik wil laten zien dat je verantwoordelijk bent voor je eigen geluk en dat we allemaal weleens obstakels hebben meegemaakt. In een ander boek 'On Life' deelt ze onder meer persoonlijke verhalen aan haar lezers met daarbij verhalen over stijl en beauty.

Lingerie- en kledingontwerper

In 2016 wordt Nooshin het nieuwe gezicht voor het lingeriemerk Hunkemöller. In opvolging van Sylvie Meis zal ze net als supermodel Doutzen Kroes een eigen collectie gaan ontwerpen. Het is overigens niet de eerste keer dat Nooshin kleding ontwerpt. Voor het merk Goosecraft heeft zij eerder al een eigen capsulecollectie ontworpen in de vorm van een drietal jassen (genaamd: Jane Jacket, Dylan Jacket en Phoenix Jacket).

Televisiedoorbraak

Naast haar online succes met haar duizenden volgers en contracten met allerlei (internationale) labels, heeft zij ook een doorbraak gemaakt op de Nederlandse televisie. (2) Bij RTL Boulevard is zij regelmatig te zien als deskundige op het gebied van lifestyle. In 2016 is Nooshin daarnaast één van de deelnemers van het programma Expeditie Robinson. In dit programma wordt zij samen met een aantal andere bekende Nederlanders op een onbewoond eiland gezet om te overleven en te strijden tegen elkaar om de 'Robinsontitel' te winnen. Ook is Nooshin in 2016 één van de juryleden van het programma Holland's Next Topmodel. In dit programma gaat ze de deelnemers die strijden voor de titel 'Hollands Next Topmodel' beoordelen op hun vaardigheden met betrekking tot social media. Om het als model ver te schoppen in modeland, is een goed gebruik van social media tegenwoordig onmisbaar. In maart 2017 heeft RTL bekend gemaakt dat Nooshin in opvolging van Anouk Smulders de nieuwe presentatrice van Holland's Next Top Model is.

Nooshin is een voorbeeld van iemand die social media met een slimme strategie zodanig heeft kunnen gebruiken, dat ze van haar eigen naam een merk heeft kunnen maken.
© 2016 - 2019 Sarahzeilstra, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat zijn influencers?Wat zijn influencers?Je hebt het woord waarschijnlijk al een keer voorbij zien komen: influencers. Dat dit een belangrijke groep mensen is, d…
YouTube-ster ZoellaZoella, het populaire Britse blogfenomeen die het hart van menig tienermeisje heeft veroverd. Met haar uitgesproken Brit…
Vloggers zijn niet te onderschatten sociale influencersVloggers zijn niet te onderschatten sociale influencersVroeger keken jongeren op naar tv-sterren en popiconen. Posters van deze idolen hingen op kamers en jongeren hadden stie…
Wie verdient het meest met YouTube? Partner op YouTubeWie verdient het meest met YouTube? Partner op YouTubeYouTube is booming. Dagelijks kijken enorm veel mensen leuke en informatieve filmpjes op YouTube. De filmpjes die men ka…
Vloggen is bloggen met een videoVloggen is bloggen met een videoVloggen is hot. Het aantal mensen dat vlogt, groeit maar door. Niet alleen "onbekende" mensen vloggen, maar het wordt oo…
Bronnen en referenties
  • 1 http://www.nsmbl.nl/over-ons/, geraadpleegs op 15 september 2016.
  • 2 http://www.ad.nl/show/ineens-is-anna-nooshin-echt-o-ve-ral~a72fdfbf/, geraadpleegd op 18 september 2016.

Reageer op het artikel "Het social media-succes van de ondernemer Anna Nooshin"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Sarahzeilstra
Laatste update: 29-03-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Bronnen en referenties: 2
Schrijf mee!