Wat zijn influencers?
Je hebt het woord waarschijnlijk al een keer voorbij zien komen: influencers. Dat dit een belangrijke groep mensen is, dat is wel duidelijk. Maar wat ze precies doen is voor veel mensen nog een vaag verhaal. Toch is dit goed om te weten aangezien ze niet voor niets 'influencers' worden genoemd: ze hebben veel invloed op de huidige maatschappij. Voor Millennials en Generatie Z zijn deze mensen al niet meer weg te denken uit het dagelijks leven.
Wat zijn influencers?
Influencers zijn vooral mensen die optimaal gebruik maken van ons internettijdperk. Ze hebben een grote aanwezigheid op platforms als Instagram, YouTube, TikTok en Snapchat. Soms hebben ze ook een blog of werken ze in de mode- of televisiewereld. Maar het belangrijkste zijn toch de grote groep volgers die ze hebben op social media of YouTube. Op Instagram alleen al kan dit voor Nederlandse influencers variëren van duizenden tot honderdduizenden volgers. Voor internationale influencers loopt het aantal volgers op Instagram soms op tot in de miljoenen.
Deze volgers krijgen meerdere keren per week een update over het leven van de influencer via social media. Een leuke foto van hun lunch op Instagram, een filmpje over een verjaardag op Snapchat, een video over hun dag op YouTube. De volgers hebben daarom het gevoel dat ze deze mensen kennen. Dus als een influencer zegt dat een bepaald restaurant geweldig is of een lipstick van een bepaald merk de beste ooit is, dan geloven zijn of haar volgers dat. Op die manier verdienen influencers stiekem veel geld, want meestal krijgen ze van dat restaurant of van dat lipstickmerk een leuk bedrag voor hun enthousiaste woorden.
Influencers en bedrijven
Merken en bedrijven weten influencers massaal te vinden. En geef ze eens ongelijk: via een influencer hebben ze een groot publiek dat naar hun product kijkt en ze komen meteen hip en modern over. Het is de ideale reclame. Er zijn zelfs influencer-marketingbureau's die merken samenbrengen met influencers. Voor influencers is het namelijk ook ideaal: naast het geld dat ze ermee verdienen, kan het hun eigen merk ook helpen om geassocieerd te worden met een bepaald product. Want uiteindelijk is dat wat influencers zijn: mensen die een merk van zichzelf hebben gemaakt.
Sinds 1 januari 2014 bestaat er wel een Reclamecode Social Media. Deze code geeft aan dat het op social media duidelijk moet zijn als er reclame wordt gemaakt voor een product. Desondanks kan dit vrij subtiel gaan, een zinnetje als 'van merk X kreeg ik dit product' is afdoende. Hiermee geeft de influencer namelijk aan dit product niet gekocht te hebben, maar het gratis ontvangen te hebben, waardoor hij of zij er voordeel bij heeft om dit product in een goed daglicht te zetten. Maar volgens de Reclamecode Social Media ligt de verantwoordelijkheid voor de naleving van de regels bij het merk, niet bij de influencers. Voor vlogs (die erg populair zijn op YouTube) zijn er anno 2020 nog geen regels met betrekking tot reclame.
Hoe word je een influencer?
De originele influencers zijn 'per ongeluk' begonnen. Ze wilden bijvoorbeeld hun reizen delen via Snapchat, hun make-up-trucjes laten zien op YouTube of hun kledingstijl laten zien op Instagram. Kortom: deze mensen hebben allemaal een passie die ze met de wereld willen delen. Authenticiteit is dan ook een woord dat vaak voorkomt als het over influencers gaat. Je moet jezelf zijn of in ieder geval jezelf lijken te zijn. Je volgers moeten het idee hebben dat je een vriend of vriendin van ze zou kunnen zijn, maar tegelijk moeten ze een beetje naar je op kunnen kijken.
Hoewel de originele influencers niet hadden verwacht zo groot te worden, is er een nieuwe lichting waarbij niks per ongeluk gaat. Die zagen het succes van hun voorgangers en wilden dat ook. De social mediakanalen explodeerden dan ook al snel met 'wannabe' influencers. De truc voor hen is om niet te ambitieus over te komen. Beginnende influencers laten zich vaak meeslepen door de gratis spullen en uitjes die ze kunnen regelen. Maar een influencer moet weten welk merk bij hem of haar past en reclame voor een product moet nooit teveel op echte reclame lijken.
Wil je zelf graag een influencers worden, maar weet je niet waar je het over moet hebben? Deze onderwerpen zijn populair onder influencers en hun volgers: make-up, mode, reizen, fitness/gezondheid en moederschap.
Wie zijn de bekendste influencers?
In Nederland is anno 2020 onze bekendste en meest internationale influencer Nikkie Tutorials. Nikkie is bekend geworden door haar (Engelstalige) filmpjes over make-up aanbrengen en het Amerikaans tijdschrift Forbes noemde haar in 2017 al hun nummer 4 van de meest invloedrijke beauty influencers. Ze heeft sindsdien alleen maar aan populariteit gewonnen en ze heeft anno 2020 13,3 miljoen abonnees op YouTube en 14 miljoen volgers op Instagram.
Populaire influencers in 2020 in Nederland zijn onder andere: Anna Nooshin, Monica Geuze, Yara Michels en Negin Mirsalehi. Deze dames zijn ondertussen allemaal een merk en doen meer dan alleen hun social media bijhouden. Zo heeft bijvoorbeeld Anna Nooshin boeken uitgebracht, programma's gepresenteerd en een collectie gemaakt voor Hunkemoller en werd Yara Michels hoofdredactrice van het tijdschrift Linda.Meiden.