Vloggers zijn niet te onderschatten sociale influencers
Vroeger keken jongeren op naar tv-sterren en popiconen. Posters van deze idolen hingen op kamers en jongeren hadden stiekem de wens om een beetje op hun idool te lijken. Wanneer het idool een product kocht, waren de jongeren al snel geneigd om hetzelfde product te kopen. Het idool gebruikt dit, dus het zal wel goed zijn. Tegenwoordig worden jongeren ook beïnvloed door vloggers. Deze vloggers staan dicht bij hun doelgroep, zijn vaak van dezelfde leeftijd en hetzelfde geslacht als hun volgers en zij zijn de nieuwe sociale influencers.
Wat is een vlogger
Een vlogger plaatst filmpjes op zijn of haar eigen YouTube-kanaal waarin beelden te zien zijn uit het dagelijks leven, het is een soort videodagboek. De ene vlogger heeft het over beauty, de andere over gamen, de volgende plaatst kleine slapstickfilmpjes of haalt allerlei stunts uit voor de camera. Deze vloggers richten zich voornamelijk op de wat jongere doelgroep, maar er zijn ook vloggers die zich juist op een wat oudere of specifieke doelgroep richten. Denk hierbij aan een receptenvlog, creatieve vlog over een bepaalde hobby, technische vlog of reisvlog.
Vloggen is niet nieuw. De eerste vlogs werden rond 2002 in New York gelanceerd, maar pas in 2014 nam het fenomeen vloggen een grote vlucht en werd dit door jongeren massaal omarmd. Vanaf 2015 begonnen ook steeds meer volwassenen zich voor vloggers te interesseren, maar dan meer voor vlogs over een specifiek onderwerp of behorende bij een tijdschrift of televisieprogramma.
Vloggers positief en negatief
In 2016 zien we af en toe ook vloggers op televisie. Meestal betreft het dan de zogenaamde treitervloggers, waardoor de vlogger vooral negatief in beeld wordt gebracht. De treitervlogger is maar een heel klein onderdeel van dit segment. De meeste vlogs zijn positief en persoonlijk. Ze hebben impact en kunnen ook motiveren. Wanneer je wilt afvallen of meer wilt gaan sporten kan kijken naar een vlogger die aan het afvallen is of sporten promoot net dat dagelijks duwtje in de rug zijn om zelf ook gemotiveerd te blijven.
De invloed van vloggers
De Engelse YouTube-ster Zoella schreef in 2015 het boek 'Girl Online'. Van dit debuut verkocht ze in de eerste week al 78.000 exemplaren dankzij haar bekendheid op YouTube. Anno 2017 zien we steeds vaker dat vloggers en bloggers meegaan op persreizen en uitgenodigd worden voor grote modeshows. Ook worden er steeds meer blogger-events georganiseerd. Voorbeelden hiervan zijn:
- Meet the Blogger, gesponsord door Vtwonen en Dyson
- The Hive, gesponsord door Etsy en Canon
- TBEX, gesponsord door onder andere Expedia
- #DYTG, dit staat voor Dutch YouTube Gathering en vindt plaats in de Jaarbeurs in Utrecht
- VloggerFair in Seattle, tweedaags evenement opgericht in 2013
In 2016 werd in Eindhoven een meet and greet georganiseerd met de bekendste vlogger van Nederland: Enzo Knol. De 300 kaartjes voor deze meet and greet waren binnen een minuut uitverkocht en Enzo Knol werd door de gillende fans binnengehaald als een rockster. Beautyvloggers hebben relatief jonge volgers, volgens onderzoek SWOCC 2016 is de gemiddelde leeftijd van de volgers 21 jaar. Wanneer deze volgers op advies van hun vlogger een bepaalde make-uplijn aanschaffen is de kans groot dat ze make-up van dit merk blijven gebruiken (merkloyaliteit).
Trekken vlogs de tijdschriften uit het slop?
De markt van de tijdschriften heeft de vlogger in 2011 ook omarmd. Viva was één van de eerste tijdschriften dat een YouTube-kanaal startte. In 2017 heeft bijna ieder tijdschrift wel een YouTube-kanaal. Een aantal van deze tijdschriften met YouTube-kanaal worden hier genoemd:
AMT | Glamour | National Geographic |
AutoPlus | Groei en bloei | Nieuwe Revu |
Autovisie | Happinez | Plus Magazine |
Cosmopolitan | Hobby Handig | Psychologie Magazine |
CosmoGIRL! | Libelle | Quest |
ELLE | LINDA | Quote |
Elsevier | Linux Magazine | Tina |
Fashionista | Margriet | Vtwonen |
Filosofiemagazine | Marie Claire | Zin |
Door het toevoegen van een videoplatform wordt de waarde van het magazine vergroot en dit bevordert niet alleen de naamsbekendheid, maar ook de losse verkoop van de gedrukte bladen. Een goed voorbeeld hiervan is de LINDA met lindatv, gelanceerd op 26 oktober 2015. LINDA is anno 2017 op de Libelle na, het grootste vrouwentijdschrift en het is volgens Mariëlle Arts, zakelijk directeur bij Mood for Magazines duidelijk dat dit blad zijn populariteit te danken heeft aan de samenwerking tussen gedrukt blad, YouTube-kanaal en activiteiten op Social Media. Het blad versterkt op deze manier de band met de lezers.
Vloggers en televisie
Vloggers lijken tot nu toe naast televisie te kunnen bestaan en televisie en vloggers lijken elkaar ook te inspireren. Zo startte NET5 in 2016 met het programma ‘De mobiel van…', gepresenteerd door Antoinette Scheulderman. Dit was oorspronkelijk te zien op het YouTube-kanaal van Lindatv. Omgekeerd zie je hetzelfde gebeuren. Martin Gaus was jarenlang met zijn dierenprogramma's (Dierenmanieren en de Natte neuzen show) op televisie te zien en is nu (2017) te zien op YouTube met Fikkie TV.
Vloggers marketing
Vloggers hebben een kleiner bereik dan tv-programma’s, maar zijn wel betere influencers. Omdat ze dichterbij hun doelgroep staan, worden ze al snel gezien als betrouwbaar. Wanneer de vlogger dan online gezien wordt met bepaalde producten, is de kans groot dat zijn of haar volgers deze producten ook willen. Er moet door de vlogger wel altijd aangegeven worden dat het hier gaat om gesponsorde producten, wat lang niet altijd gebeurt. Wanneer dit niet wordt aangegeven, handelt de vlogger in strijd met de Reclamecode Social Media.
Voor bedrijven kan het interessant zijn om de vloggermarkt in de gaten te houden en in zee te gaan met opkomende vloggers. Zo helpen het bedrijf en de vlogger elkaar om groter te worden. Dit zorgt voor een goede relatie en is voor het bedrijf minder kostbaar.