De 5 geheimen van minder stress op het werk
Stress op het werk: het is schering en inslag. Haast elke baan gaat gepaard met tonnen werkstress, druk en prestatiedrang. Wat kan je eraan doen? Hoewel we voor de oorzaken vaak met de beschuldigende vinger naar de werkgever wijzen doen we heel vaak onszelf een groot deel van die stress aan. We plannen ons eigen werk niet zo optimaal als het zou kunnen, laten als een angsthaas met ons sollen of maken van onze werkplek een echte zwijnenstal. Door vijf eenvoudige tips toe te passen en onnodige stoorzenders uit te schakelen maak je jezelf het leven op kantoor alvast heel wat makkelijker. Je zal zelfs ondervinden dat je veel efficiënter en relaxter werkt gewoon door een paar eenvoudige principes dagelijks in praktijk te brengen.
Stress op het werk en morgen, burn-out? /
Bron: Geralt, PixabayStress op het werk: oorzaken en doeltreffende tips
Studies liegen er niet om. Steeds meer Belgen en Nederlanders hebben last van werkstress door de toenemende druk en intensiteit op kantoor. Wanneer je niet tijdig ingrijpt kan je na een lange periode van aanhoudende stress zelfs in een burn-out belanden.
De oorzaken van stress op het werk liggen voor iedereen verschillend maar zijn meestal te herleiden tot twee boosdoeners: de werksituatie en de eigen persoonlijkheid. Op het eerste heb je weinig grip. Het tweede kan je echter zelf beïnvloeden en bijsturen.
Werksituatie
Hoge werkdruk, een slechte sfeer op het werk, tijdsdruk, te routinematig werk, een vervelend management: het zijn allemaal zaken die voor heel wat stress kunnen zorgen. Jammer genoeg heb je hier als werknemer niet altijd invloed op. Het bedrijf gaat zich niet aanpassen aan jou. Ga niettemin op zoek naar de oorzaken van je stress en kaart deze aan bij je baas. Staat die niet open voor je verzuchtingen of loopt het de spuigaten uit kan je uiteindelijk maar beter een andere baan zoeken. Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Persoonlijkheid
Sommige mensen zijn vatbaarder voor stress dan anderen. Ze zijn perfectionistisch ingesteld, hebben te hoge verwachtingen en zijn te ambitieus of kunnen nooit 'neen' zeggen. Gelukkig kan je je eigen persoonlijkheid wel een beetje bijsturen om minder onder de stress te lijden.
Je e-mails up-to-date houden
De grootste boosdoener op het werk is vaak Outlook. Zoals de naam het zelf zegt staat het programma voortdurend op de uitkijk, op de loer liggend om je dag te vergallen en je het ene bericht na het andere op je af te vuren. Uiteraard zijn die boodschappen ook nog eens allemaal gemarkeerd als ‘zeer dringend’. Wanneer men een antwoord van je verwacht? Wel, liefst eergisteren natuurlijk.
De sleutel tot een relaxt begin van de werkdag is het bijhouden van je mailbox. De meeste werknemers hebben een uitpuilende inbox waarin tientallen of soms honderden al dan niet gelezen e-mails door elkaar staan. Je zou van minder de moed verliezen wanneer je ’s ochtends de pc opstart. Het is één grote wanboel waarin zelfs een kat haar jongen niet meer zou vinden.
Nochtans krijgt haast niemand die honderden e-mails op één dag. Dagelijks krijg je hooguit een paar tientallen mails. Maak er een gewoonte van om je e-mails elke dag te behandelen en je inbox volledig leeg te maken. De volgende morgen kom je aan op het werk, opent Outlook en hebt alleen een tiental nieuwe mails te behandelen waarmee je misschien na een uurtje al klaar bent.
Sluit je mailbox overdag
Outlook laat het daar echter niet bij. Zijn plannen om je dag te verpesten zijn nog niet van de baan. Om je nog meer te proberen afleiden van je werk heeft het programma er iets op gevonden: een vervelend, rechthoekig pop-up-venstertje rechtsonder op je scherm, telkens wanneer een nieuwe mail aankomt. Outlook wil immers zeker zijn dat je aandacht onmiddellijk is afgeleid.
Toch is er een eenvoudige manier om Outlook een halt toe te roepen. Je sluit je mailbox gedurende de dag af en opent hem pas weer het laatste werkuur, wanneer je de sinds vanmorgen binnengekomen mails gaat beantwoorden.
Maak je geen zorgen: het is echt niet nodig om ‘onmiddellijk’ op elke mail te antwoorden. Wie dat verwacht van eender welk bedrijf is ofwel te veeleisend, ofwel gewoon gek. Een antwoord op een mail enkele uren later of zelfs ’s anderendaags is voor een klant nog steeds een aanvaardbare termijn. Wie klaagt dat het maar liefst een paar uur geduurd heeft voor hij een antwoord kreeg op zijn mail ben je beter kwijt dan rijk. Klant is weliswaar koning, maar niet de klant met onredelijke eisen.
Afspraken over de telefoon
De telefoon is op kantoor een andere boosdoener. Hij rinkelt maar de hele dag door. Je hebt nauwelijks ingehaakt of daar gaat hij al opnieuw. Vaak bellen klanten dan nog voor flauwekul: ‘Heeft u de mail ontvangen die ik u vijf minuten geleden heb gestuurd?’ of ‘Ik heb twee dagen geleden een bestelling geplaatst en die nog steeds niet ontvangen’ zijn dagelijkse kost.
Je zou de telefoon het liefst laten rinkelen maar jammer genoeg kan een commercieel bedrijf dat niet maken. Men verwacht nu eenmaal bereikbaarheid, maar ondertussen gaat dit ten koste van de efficiëntie. Het personeel wordt immers voortdurend gestoord en afgeleid van de echt belangrijke taken.
De oplossing? Afspraken met collega’s maken. In de voormiddag neemt bijvoorbeeld collega Frank alle telefoons maar in de namiddag collega Jan. Elke collega wint erbij en kan zich tenminste de helft van de dag voluit op zijn taken richten, zonder voortdurend te worden gestoord. Tegelijk blijft het bedrijf telefonisch bereikbaar en komt de klantentevredenheid niet in het gedrang.
Aan een clean desk werken geeft minder stress
Belang van een ordelijke werkplek
Aan een schoon bureau werken is een andere sleutel tot relaxter werken. Maak jezelf niets wijs: niemand kan werken aan een bureau met overal stapels dossiers, afgedrukte mails, in het rond klevende post-it’s en rommel. Jij ook niet, zelfs al denk je van wel.
Laat nooit meer dan een paar dossiers tegelijk op je bureau slingeren. Heb je een dossier tijdelijk niet meer nodig? Klasseer het dan gewoon terug in de kast tot later.
Positieve indruk
Door je werkplek overzichtelijk te houden voorkom je dat je letterlijk ‘verzuipt’ in het werk en niet meer weet waar eerst aan te beginnen. Daarbij geeft dit ook een nette indruk naar de buitenwereld toe. Misschien denk je wel dat een volgeladen bureau je baas ervan overtuigt dat je hard werkt en veel om handen hebt. Maar je vergist je. Een bureau vol rommel laat het management maar één ding denken: hier zit iemand die niet in staat is om het eigen werk te organiseren.
Durf neen zeggen en bewaar afstand
’Neen’ is echt geen vies woord
Teveel werknemers lopen angstig rond, steeds bang voor wat zou kunnen gebeuren. Nochtans zijn de mensen die het ver schoppen meestal nu net degenen die zich weinig zorgen maken om de gevolgen van hun daden. Ze zeggen waar het op staat en bevalt het niet dan botst het maar. Durf op een beleefde maar kordate manier ‘neen’ zeggen, ook tegen je baas. Dit betekent niet dat je moet weigeren om werk uit te voeren. Maar als een deadline niet haalbaar of een taak niet uitvoerbaar is, zeg dat dan ook gewoon.
Afstand houden van het werk
Het is gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar wees ook steeds bedacht om niet te diep in het werk verstrikt te raken. Tot ’s avonds laat bezig zijn of thuis je mails lezen is verdedigbaar wanneer je een goedbetaalde manager bent, maar niet wanneer je een van de vele werkmieren (met het daarbij horende werkmierloon) onderaan de hiërarchie bent.
Het aantal mensen dat voor zijn ijver beloond wordt met bonussen of loonsverhogingen is minimaal. De meeste werkgevers beschouwen een collega die meer doet dan de functie van hem verlangt al gauw als 'normaal' en komen niet met een beloning over de brug.
Weg stress, welkom succes /
Bron: Geralt, PixabayZoek daarom je geluk niet zozeer op het werk. Je functie of plaats binnen de hiërarchie van het werk bepalen de kwaliteit van je leven niet, maar wel familie, relaties en vrienden of leuke hobby’s. Relativeer het werk en probeer het goed te doen, maar overdrijf niet. Het moet echt niet allemaal 'perfect' zijn. Vind ook hier de gulden middenweg.
Geld verdienen kan ook anders
Heel wat werknemers doen zichzelf ook stress aan omdat ze hun loon te laag vinden. Iedereen wil graag meer verdienen, maar is carrière maken of honderd euro per maand extra echt zo belangrijk voor je levenskwaliteit?
Is het antwoord op bovenstaande vraag 'ja' dan zijn er letterlijk honderden andere manieren om meer geld te verdienen. Zoek een leuke bijverdienste. Schrijf een boek, artikelen of recensies. Begin een eigen webshop. De mogelijkheden zijn eindeloos. De kans is groot dat je op die manier sneller meer verdient dan eindeloos aan te dringen op een loonsverhoging op het werk.