InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Beroepswerkloze: maak van je werkloosheid een succes!

Beroepswerkloze: maak van je werkloosheid een succes!

Beroepswerkloze: maak van je werkloosheid een succes! Onverhoopt werkloos worden, het kan iedereen overkomen! Zeker tijdens een recessie is de kans groot dat het jou eveneens overkomt. Je komt in de WW terecht, waarnaast de toekomst er onzeker uitziet. Er zit echter een verschil tussen de standaard werkloze en de beroepswerkloze. Je bent actief bezig en vraagt je af of de ingeslagen weg wel de juiste is. Nieuwe mogelijkheden creëren en kansen zoeken, daar moet je actief mee bezig zijn. Hoe kan de beroepswerkloze een succes van de werkloosheid maken?

Beroepswerkloze

Bewust uitkering trekken of werkelijk iets doen

Werkloosheid komt vaak onverwacht en kan veel financiële met emotionele gevolgen hebben. Uiteraard wil je in die situatie zo snel als mogelijk weer een baan hebben. Dat geldt echter niet voor iedereen. Niet actief zoeken naar werk, aanbiedingen afslaan en mogelijk puur van de uitkering profiteren, het komt in ons land voor. Deze groep beroepswerklozen snijden zichzelf in eigen hand, omdat de uitkering ervoor bedoeld is om nieuwe kansen te vinden. Indien de WW stopt dan val je verder terug op een karige bijstandsuitkering, mits je daar recht op hebt. De periode dient dan ook worden aangewend om succesvol een nieuwe vergelijkbare of andere baan te vinden. Hoe kan de beroepswerkloze effectief, positief aan zijn eigen toekomst werken en waarom moet je het maximale uit deze periode halen?

Was je tevreden met je baan?

Hoe je het ook wendt of keert er zijn veel werklozen die ontevreden over de oude baan zijn. De taken zijn saai, lange werkdagen of juist veel stress en geëmmer. Je bent mogelijk niet blij dat je bent ontslagen, omdat je daardoor in de WW terecht bent gekomen. Het biedt slechts onzekerheid. Toch kan deze periode voor jou een kans zijn, om juist dat te gaan doen wat je het leukst of meest interessant vindt. Werkloosheid hoeft dus geen tegenslag te zijn, maar een kans om dat te doen wat jij wilt. Was jij niet tevreden met je baan, dan is het de vraag of je niet een andere weg moet inslaan.

Terug in hetzelfde stramien of verandering

Vaak zul je proberen om een baan binnen hetzelfde vakgebied te vinden. Ondanks het feit dat je mogelijk niet tevreden was met de vorige baan of functie, wil je toch dat weer gaan doen waarvoor je bent opgeleid. Zeker als het ontslag is te wijten aan bedrijfseconomische redenen, kan het binnen jouw vakgebied heel slecht gaan. Denk bijvoorbeeld aan de bouw, waarbij tijdens een recessie vaak zware klappen vallen. Het is dan ook logisch om stil te staan omtrent de werkelijke kansen binnen jouw vakgebied. Wat wil jij en wat kun jij verder nog, zijn belangrijke vragen. Stilstaan bij wat jij van je leven wilt maken, zodat je werkelijk een andere weg kunt bewandelen.

Maximale uit je werkloosheid halen

Ontslag hoeft geen slechte zaak te zijn, het biedt je de mogelijkheid om naar andere dingen te kijken en mogelijk nieuwe kansen te benutten. Je bent een werkloze, maar je wordt een beroepswerkloze als je met die periode verstandig omgaat. Er bij de pakken neerzitten, tv kijken en wachten tot de volgende afwijzing binnenkomt, daar heb je uiteraard niets aan! Gedurende de werkloosheid kun je je netwerk uitbouwen, nieuwe kennis en ervaring vergaren, zodat je ook op andere vlakken kansen kunt creëren.

Zoeken naar opties en kansen

Vanaf het moment dat je realiseert dat jouw carrière niet de richting uitgaat zoals je dat wilt, dan moet je daar iets aan doen. Jouw vakgebied heeft veel raakvlakken met andere richtingen. Je kunt dus jouw kennis en ervaring ook binnen andere vakgebieden toepassen. Het kan ook zijn dat je compleet iets anders wilt opzetten, zoals bijvoorbeeld je eigen webwinkel om jouw ideeën aan de man te brengen. Het kan daarbij gaan om jouw hobby, waarbij je bijvoorbeeld gaat schrijven of ontwerpen maakt. Je eigen ding doen, dat is belangrijk en daar heeft het UWV vaak ook wel oren naar. Wil je echt je eigen idee van de grond krijgen, ga dan een franchise met een andere zelfstandige aan. Op die manier kun je van meerdere schaalvoordelen profiteren.

Als beroepswerkloze gemotiveerd doorgaan

Wil je echt verandering doorvoeren, dan zal dat enige inspanning en tijd vergen. Gedurende je werkloosheid kun je reeds aan jouw ideeën werken, zodat je met de tijd zelfstandig kunt zijn. Je valt dus voorlopig nog even terug op de uitkering, terwijl jij aan een succesvolle zonnige toekomst werkt. Verandering kan goed zijn, zodat je zelf ook positiever van de kansen wordt. Optimisme en het vinden van werk dat je echt leuk vindt of aangaat is belangrijk. In dat geval kan je hobby je baan worden, waarbij je je nooit verveelt of ergert. Wees gesterkt in het feit dat verandering veel positieve gevolgen kan hebben, zodat jij uit het oude stramien komt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Onderstaande bronnen zijn geraadpleegd op 21 december 2014:
  • http://www.tiouw.nl/nlp/index.php?/archives/1231-Hoera,-werkloos!-NLP-gids-voor-de-beroepswerkloze.html

Reageer op het artikel "Beroepswerkloze: maak van je werkloosheid een succes!"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 10-10-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Special: Ontslagen
Schrijf mee!