InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Ouderen en werkloosheid

Ouderen en werkloosheid

Ouderen en werkloosheid In tijden van groeiende werkloosheid zijn vaak de ouderen de klos. Indien ze hun baan verliezen komen ze moeilijk aan een nieuwe baan. De werkgevers geven de voorkeur aan de jongere generatie, ondanks de ervaring van de 50-plussers. In economisch slechte tijden is het belangrijk om uw baan te behouden. Bij een ontslaggolf komen er veel mensen met veel ervaring en kennis op de arbeidsmarkt. De werkgever krijgt hierdoor weer de macht en kan hoge voorwaarden stellen aan nieuw aan te nemen personeel. De keuze valt dan vaak op hoger opgeleide jonge medewerkers. Deze hebben ze liever dan dure ervaren oudere medewerkers. Een werknemer krijgt het steeds moeilijker een nieuwe baan zodra de leeftijd hoger is. Voor 60-plussers geldt er vanaf 1 december 2009 een nieuwe regeling, namelijk de IOW (Inkomensvoorziening Oudere Werklozen). Voor werklozen die nog geen 60 jaar zijn, bestaat de IOAW.

Duur WW-uitkering

De WW-uitkering duurt ten minste 3 maanden en duurt maximaal 38 maanden. Hoe lang u deze uitkering behoudt, hangt af van het aantal gewerkte jaren voordat u werkloos werd. U krijgt deze uitkering minimaal 3 maanden indien u voldoet aan de wekeneis. U voldoet hieraan indien u in 26 van de 36 voorgaande weken gewerkt heeft. Het maakt niet uit hoeveel uur u gewerkt heeft in die weken. De duur van de uitkering is afhankelijk van de lengte van uw arbeidsverleden. Voor ieder jaar aan arbeidsverleden krijgt u één maand WW-uitkering.

IOAW

Deze afkorting staat voor Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte Werkloze werknemers. Deze uitkering wordt onder voorwaarden verstrekt aan werkloze werknemers van vijftig jaar of ouder. Deze komt tot uitkering na afloop van de WW uitkering en eventueel de vervolguitkering. Deze uitkering vult de ontvangen uitkering aan tot het sociaal minimum. De hoogte van het sociaal minimum is afhankelijk van de gezinssituatie. Voor de groep van zestigplussers is er vanaf 1 december 2009 de IOW in het leven geroepen.

IOW

Deze afkorting staat voor Inkomensvoorziening Oudere Werklozen. Deze uitkering geldt voor werkloze werknemers van zestig jaar of ouder. In tegenstelling tot de IOAW speelt het inkomen van een eventuele partner geen rol. De werkloosheid moet ingetreden zijn tussen 1 oktober 2006 en uiterlijk in juni 2011. Het is een tijdelijke regeling en zal gaan gelden tot maximaal 1 juli 2016. De verwachtingen zijn daarna dat de voorzieningen niet meer noodzakelijk zijn. Ook deze uitkering kan in gaan na het beëindigen van de WW uitkering. De duur van de WW uitkering moet minimaal 3 maanden zijn geweest. Deze uitkering blijft doorlopen totdat de uitkeringsgerechtigde de pensioenleeftijd heeft bereikt. De sollicitatieplicht blijft bestaan.

Mogelijkheden voor senioren?

Het zal in tijden van recessie en financiële tegenslag niet meevallen voor de senioren om een baan te bemachtigen. Zodra de arbeidsmarkt weer aantrekt zullen bedrijven ook weer ruimte hebben voor nuttige en ervaren krachten. Voor de recessie deden uitzendbureau´s voor 65-plussers goede zaken. Werkgevers stonden open voor een ervaren persoon op de werkvloer die de jonge en onervaren mannen en vrouwen op sleeptouw konden nemen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ouderen en werkloosheid"

Reactie

Lucia Thakoer, 23-10-2015 07:37 #1
Volgend jaar ben ik 62 jaar en dan raak ik waarschijnlijk na mijn 3e contract mijn baan kwijt. Heb dan al 45 jaar fulltime gewerkt in de zorg. Heb ik dan recht op ww? Ik heb me laten vertellen dat je geen recht hebt op ww als je ouder bent dan 60 jaar omdat er van je verwacht wordt dat je je pensioen vervroegd kunt laten ingaan. Klopt dat? Reactie infoteur, 24-10-2015
Ja, er bestaat gewoon recht op een ww uitkering. Met de duur van de WW kan de periode tot pensioendatum niet overbrugd worden. Er bestaat recht op 38 maanden WW, maar per 1-1-2016 wordt de duur van de uitkering ingekort.

Infoteur: Juul
Laatste update: 05-07-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Reacties: 1
Schrijf mee!